جستجو

بیشتر شاخص های مهم بورسی در اروپا و آمریکا ریزش کردند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایسنا ، در بسیاری از مناطق جهان روند واکسیناسیون به پیشرفت های رضایت بخشی رسیده است: وزارت بهداشت آمریکا اعلام کرد اکنون سه چهارم جمعیت این کشور دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند. در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با واکسیناسیون تمامی گروه های هدف، داشتن گواهی واکسیناسیون برای ورود به اماکن عمومی اجباری اعلام شده است و بسیاری از شرکت ها با توجه به روند خوب واکسیناسیون تصمیم گرفته اند کارکنان را در ماه های پیش رو برای بازگشت حضوری به محیط کار فرا بخوانند.

نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه آگوست باز هم کاهشی شد و رقم ۵.۲ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری، کمترین نرخ بیکاری این کشور در ۲۶ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار بیکاران با تغییری محسوس نسبت به ماه قبل به هشت میلیون و ۳۸۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد یعنی این رقم ۳۱۸ هزار نفر کمتر شده است.

با وجود کاهش نرخ بیکاری، سرعت ایجاد مشاغل جدید نیز نسبت به ماه های قبلی کمتر شده و تداوم این مساله یک زنگ هشدار برای رسیدن نرخ بیکاری به زیر چهار درصد است. طبق یک آمار دیگر، در ماه آگوست اقتصاد آمریکا ۲۳۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده که این رقم، کمترین عدد ثبت شده هفت ماه اخیر بوده است. میزان فرصت های شغلی ایجادشده به ویژه در شهرهای کوچک تر، پایین ثبت شده و اشتغال سیاه پوستان نیز نسبت به ماه های قبلی کمتر شده است.

چین با هدف تقویت نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی تصمیم گرفته است یک بازار بورس جدید تاسیس کند. به گفته شی جین پینگ- رییس جمهور چین- مقر اصلی این بازار در پکن خواهد بود و تمرکز آن روی ورود شرکت های کوچک تر چینی به بازار است. رییس جمهور چین با بیان اینکه کشورش متعهد به حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط است از در پیش بودن اصلاحات ساختاری جدید خبر داد. در حال حاضر بورس شانگهای بزرگ ترین بورس در سرزمین اصلی چین است.

مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی اعلام کرد تا پایان ماه جولای نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۶ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا نیز با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۶.۹ درصد رسید. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۳۳۴ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

در خبری که می تواند حاکی از کند شدن سرعت رشد اقتصادی چین باشد، میزان رشد تولیدات کارخانه ای این کشور در ماه آگوست به ۵۰.۱ واحد رسیده که این رقم ۰.۳ واحد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل و کمترین رشد از فوریه سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است یعنی زمانی که اقتصاد چین تحت تاثیر قرنطینه و کاهش تقاضا به کمترین رشد دو دهه اخیر خود رسید. کاهش فعالیت کارخانجات چینی در ماه آگوست هم مربوط به بخش تولیدات و هم مربوط به سفارشات بوده است.

در ادامه تنش های بین چین و آمریکا، خبرهای رسیده حاکی است که پکن احتمالا محدودیت های بیشتری برای حضور شرکت های بزرگ چینی در بورس وال استریت وضع خواهد کرد. وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده کمیسیون قانون گذاری اوراق بهادار چین در حال کار روی لایحه ای است که در صورت اجرایی شدن، حدود دو تریلیون دلار دارایی شرکت های چینی که سهام خود را در وال استریت عرضه کرده اند در معرض خطر قرار خواهد داد.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به جولای با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۲.۲ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده بانک مرکزی فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۲.۵ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در ۹ کشور کاهش و در ۱۶ کشور افزایش داشته است.

تاکنون بیش از ۲۲۲ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۳۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۵۹۳ هزار و ۸۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۶۶ هزار و ۶۲۷ نفر، برزیل با ۵۸۳ هزار و ۸۶۶ نفر، هند با ۴۴۱ هزار و ۴۳۳ نفر، مکزیک با ۲۶۳ هزار و ۴۷۰ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۵۲۳ نفر بوده است.

دیوید اسپیکا – کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال – گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک های زیادی وجود دارد که می تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی های تورمی و احتمال افزایش تنش ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۱۴۱.۸۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۵ درصد ریزش تا سطح ۴۵۲۲.۸۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۷ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۳۸۶.۱۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۵۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۴۹.۳۷ واحد بسته شد. شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۵۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۸۴۳.۰۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با عقبگرد ۰.۲۶ درصدی در سطح ۶۷۲۶.۰۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۱۴ درصد بالا رفت و به ۸۸۹۴.۵۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۸۶ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۹۱۶.۱۴ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۰.۷۳ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۵۳.۶۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص “شانگهای کامپوزیت” صعود ۱.۲۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۹۲.۸۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۰۲ درصد صعود و ایستادن در سطح ۷۵۰۳.۳۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۳۶ درصد کاهش به ۶۸.۳۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۷۶ درصدی به ازای ۷۱.۶۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۴۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۷.۱۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۵۴ درصدی به ازای ۲۴.۴۲ دلار مبادله شد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.