جستجو

در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، حمایت از فناوران و صاحبان ایده‌های نوآورانه و اهمیت توجه به هم‌نشینی ایده‌پردازان و صاحبان مسئله و همچنین رویکرد تعاملی بازیگران این حوزه و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی، سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی با عنوان «اینوماین ۳» برگزار میشود. این جشنواره با تأکید بر فناوری‌های نوین و High Tech در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله هوش مصنوعی، رایانش ابری، کلان داده، بلاکچین، مدلسازی سه بعدی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، رباتیک، اینترنت اشیاء، اتوماسیون، واقعیت مجازی؛ توسط موسسه پژوهشی و آموزشی یونیدرو (مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو) در تاریخ 26 الی 28 مهر برگزار خواهد شد.


امید اصغری، رئیس موسسه یونیدرو (موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) در گفت و گو با معدن مدیا اظهار داشت: در دوره پیشین جشنواره، اینوماین در قالب مسابقه ایده، نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و ارائه نیازهای فناورانه شرکت های بزرگ صنعتی برگزار شد. حدود 130 ایده به جشنواره ارسال شده بود که همه این ایده ها در شش محور علمی باهم مقایسه شد و در پایان جشنواره، 15 ایده برگزیده معرفی گردید. پس از ایجاد مرکز نوآوری ایمینو، مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران، ایده‌های منتخب به این مرکز منتقل شده و وارد مرحله شتابدهی شدند. از بین 15 ایده برگزیده، 2 طرح به مرحله قرارداد با سرمایه‌گذار رسیدند.
اصغری گفت: در اینوماین دو، همراه با بخش هایی که ذکر شد، برنامه دیگری تحت عنوان پنل های B2B برگزار شد که در این پنل‌ها شرکت‌های بزرگ صنعتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها گفت و گو داشته و پس از مطرح شدن نیازها و همچنین ارائه توانمندی‌ها، تفاهم نامه های ارزشمندی به امضا رسید.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این که؛ در دوره دوم، توانایی ها و نیازها پیش از برگزاری جشنواره به خوبی مشخص و احراز نشده بود و همین مسئله موجب شد طرفین شناخت درست و کاملی از هم پیدا نکنند و برخی از این تفاهم‌نامه‌ها، پس از مدتی در مقام عمل، از کارآمدی کافی و مورد انتظار برخوردار نبودند. ما برای دوره سوم، این مسئله را حل کردیم، به این صورت که موسسه یونیدرو وارد کار شد و با ارزیابی دقیق نیازهای صنعت و همچنین توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و بررسی ایده‌های ارائه شده، نیازها و توانمندی‌ها را دسته بندی کرد تا هر مهره درست سر جای خودش قرار بگیرد و در پنل‌های B2B که در دوره سوم جشنواره‌ برگزار خواهد شد، همکاری‌ها با شناخت دقیق‌تری صورت پذیرفته و خروجی‌های بهتری برای این دوره داشته باشیم. تلاش و تاکید ما در این دوره هدفمندتر کردن جشنواره و برقراری اتصال درست بین شرکت‌هاست.
رئیس سومین دوره جشنواره ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی تاکید کرد: در دوره سوم تلاش ما بر این است که در جشنواره علاوه بر حالت رقابتی و ایجاد فضایی پویا، زمینه همرسانی طرح‌ها فراهم شود؛ به این معنا که در صورت امکان برخی ایده‌ها مکمل هم باشند. همچنین اگر استارت‌آپی بخشی از راه را رفته، برای تکمیل بقیه راه در کنارش باشیم و به بلوغ هرچه بیشتر طرح‌ها کمک کنیم و امکانات مورد نیاز اعم از آزمایشگاه، مراکز تحقیقاتی و… را برای شرکت‌ها فراهم کنیم.
وی افزود: همچنین در مرحله رقابتی این دوره قرار است طرح‌های ارائه شده متناسب با مرحله پیشرفت، دسته‌بندی شده و مقایسه هر طرح در دسته‌بندی خودش صورت پذیرد؛ مثلا برخی ایده‌ها فعلا خام است و باید پرورانده شده و توسعه یابند، برخی دیگر به مرحله پایلوت رسیده‌اند و ممکن است تعدادی نیز صرفاً نیازمند سرمایه‌گذار باشند.
امید اصغری به بخش‌های مختلف جشنواره دوره سوم اینوماین اشاره کرده و گفت: این جشنواره، شامل 8 بخش «مسابقه ایده»، «نشست های تخصصی» و «نمایشگاه توانمندی شرکت های دانش بنیان» است. از دیگر بخش های این جشنواره، «ارائه نیازهای فناورانه سازمان ها و شرکت های بزرگ و صنعتی»، «برگزاری پنل های B2B»، «مسابقه چالش برتر صنعتی»، «مسابقه حل مسئله» و«ارائه توانمندی مراکز نوآوری، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها» است. این بخش ها، منطبق بر حمایت های مورد نیاز اکوسیستم نوآوری تعریف شده است.
رئیس موسسه یونیدرو افزود: در اینوماین 3 علاوه بر استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ حوزه معدن و صنایع معدنی؛ مراکز نوآوری، شتابندهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری سمنان و پردیس نیز حضور دارند تا تمام اجزای اکوسیستم نوآوری در کنار هم حضور داشته‌باشند.
اصغری با اشاره به رونمایی از کتاب «معرفی اکوسیستم نوآوری» در این جشنواره، گفت : یکی دیگر از کارهایی که یونیدرو انجام داد، این بود که تلاش شد در اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی و اقتصاد دانش‌بنیان در این حوزه بازنگری‌هایی صورت گیرد؛ تمامی اجزای آن را با الگوهای بین‌المللی طراحی کرده و مشخص کردیم هر عضو از این اکوسیستم، مثلا پارک‌ها و مراکز نوآوری، چه نقشی دارند و مجموعه اطلاعات به دست آمده را در کتابی با عنوان «معرفی اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی» جمع‌آوری کردیم.
رئیس سومین دوره جشنواره ایده های ارزش افرین معدن و صنایع معدنی در پایان اظهار داشت: تمام تلاش ما در این مجموعه در این راستا بوده که پیوندی قوی بین صنعت و دانشگاه برقرار کنیم؛ در این مسیر شرکت‌های بزرگ نیز ما را همراهی کردند و با اعتقاد به اثرگذاری این روند، وارد همکاری با بخش دانشگاه و مراکز دانش‌بنیان شدند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.