جستجو

همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، جایزه‌ای برای بهترین طراحی صنعتی و بسته‌بندی به شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اعطا می‌شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایسنا، مرکز طراحی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال جاری به منظور ترویج طراحی صنعتی محصولات آغاز به کار کرد و این مجموعه قرار است با اختصاص حمایت مالی به طراحی صنعتی محصولات شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، برگزاری وبینار و کارگاه‌های مرتبط و فراهم کردن زمینه آشنایی شرکت‌ها با طراحان صنعتی موفق، شرکت‌ها را به سمت طراحی صنعتی در کنار طراحی فیزیکی محصولات هدایت کند.

آگاه کردن تولیدکنندگان از مزایای طراحی در سطح جهانی، افزایش به‌کارگیری طراحی در توسعه محصول و استراتژی کسب و کار شرکت‌ها، ایجاد شبکه طراحان ایرانی و ارتقای سطح صنعت طراحی ایران متناسب با بازار جهانی از اهداف این مرکز به شمار می‌شود.

در این راستا این مرکز خدماتی چون ارائه خدمات مشاوره و منتوری طراحی صنعتی، حمایت از توسعه طراحی در شرکت‌های کوچک و متوسط و برنامه‌های آموزشی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه خواهد کرد.

به منظور ترویج و تشویق شرکت‌ها به سمت توسعه طراحی در حوزه‌های صنعتی و بسته‌بندی و ارائه خدمات، همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی اولین دوره اعطای جایزه طراحی ایران به برترین طراحی‌ شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اعطا می‌شود.

به گفته دبیر این جایزه، ارزیابی طرح‌ها در روزهای برگزاری این نمایشگاه خواهد بود و در نهایت به سه طرح برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

مهدی آل احمد، دبیر جایزه طراحی ایران ، موضوع طراحی صنعتی محصولات در حوزه‌های های‌تک و دانش‌بنیان را از موضوعات بسیار مهم دانست و اظهار کرد: در دنیا از گذشته‌های دور و از زمانی که محصولات در مقیاس انبوه به بازار ارائه شد، به این موضوع توجه شده است.

وی ادامه داد: با توسعه صنعت و محصولات فناورانه، مراکز صنعتی دنیا اقدام به راه اندازی مراکز طراحی صنعتی کردند، به گونه‌ای که در انگلستان در سال ۱۹۴۴ شورای طراحی ایجاد شد تا هماهنگی میان طراحی‌هایی که در سطح جامعه رخ می‌دهد، صورت گیرد. این هماهنگی از طراحی المان‌های شهری و معماری تا صنعتی بوده است.

آل‌احمد، کشورهای آلمان و ژاپن را از دیگر کشورهایی دانست که در این زمینه فعال شدند و ادامه داد: ما در مرکز طراحی ایران بررسی‌هایی انجام دادیم و مشاهده کردیم که در دنیا به این موضوع توجه شده است، درحالی که ایران کمتر به این موضوع توجه داشته است؛ از این رو برای آنکه تمرکز بیشتری بر روی طراحی صنعتی به ویژه در حوزه های‌تک داشته باشیم، امسال با موافقت دکتر رضا اسدی‌فرد سرپرست مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز طراحی ایران را راه اندازی کردیم.

دبیر اعطای جایزه طراحی ایران، ماموریت این مرکز را ترویج طراحی صنعتی در کل کشور و ارائه خدمات در حوزه‌های های‌تک عنوان کرد و ادامه داد: در راستای ترویج طراحی صنعتی، اعطای جایزه به طرح‌های برتر را برنامه‌ریزی کردیم.

آل احمد اولین دوره این جایزه را همزمان با برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی عنوان کرد و یادآور شد: در فاز اول تمرکز ما بر طراحی صنعتی تجهیزات آزمایشگاه است و این جایزه به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که محصولشان با رویکرد طراحی بوده است و تنها به تولید محصول بسنده نکردند.

وی اصالت طرح و عدم کپی‌برداری از نمونه داخلی و خارجی را از دیگر شاخص‌های ارزیابی برگزیدگان این جایزه نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن امضای شرکت بر روی محصول باشد، ضمن آنکه موارد دیگری چون ارگونومی دستگاه، جزئیات فنی طراحی، زیبایی‌شناسی، روش‌های تولید نیز در ارزیابی‌ها توجه خواهد شد.

آل آحمد با تاکید بر اینکه ۱۰ شاخص داوری در انتخاب طرح‌ها در نظر گرفته شده است، یادآور شد: از آنجایی که نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی، تولیدکنندگان مواد اولیه نیز حضور دارند، از این رو موضوع بسته‌بندی محصولات نیز مورد توجه است.

وی حوزه خدمات را از دیگر شاخص‌های داوری نام برد و در این باره توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌هایی که در این حوزه در کشور فعال هستند، بر روی تولید محصول فیزیکی متمرکز شدند، ولی در دنیا شرکت‌هایی به این سمت حرکت کرده‌اند که علاوه بر تولید محصول فیزیکی، خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهند.

وی اضافه کرد: ما در زمینه ارائه خدمات فراخوان صادر کردیم، ولی تاکنون کسی ثبت نام نکرده‌اند.

آل احمد با اشاره به نحوه داوری طرح‌ها، تاکید کرد: در این رویداد استقبال خوب بوده که تاکنون ۱۰۰ طرح و داوری طرح‌ها در روزهای برگزاری نمایشگاه صورت می‌گیرد و در نهایت سه طرح مشمول دریافت جایزه طراحی ایران خواهند شد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.