جستجو

بزرگترین ریسک امروز در بازار فولاد کشور مربوط به حوزه انرژی است. با تداوم قطعی گاز و برق، تولید فولاد کاسته خواهد شد و قطعا پیش‌بینی‌های انجام شده برای تولید ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس، شاید برخی از فعالان و منتقدان حوزه فولاد با کاهش سطح تولید موافق باشند. اما اینکه به دلیل مشکلات زیرساختی تولید فولاد خام کاهش داشته باشد اصلا قابل قبول نیست. قطعی برق و گاز در تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی اثر مستقیم دارد و با شوک به زنجیره فولاد، تعادل عرضه و تقاضای بازار فولاد را به هم می ریزد.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور در خصوص سطح پایین تامین انرژی بخش فولاد تصریح کرد:

قطعی برق و گاز خسارت های جبران ناپذیری را برای صنعت فولاد به بار خواهد آورد و اگر حتی فرض کنیم تنها مشکل ما قطع برق و گاز باشد باز هم به هیچ عنوان تولید ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد. قطعی برق و گاز در تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی اثر مستقیم دارد و با شوک به زنجیره فولاد ، تعادل عرضه و تقاضای بازار فولاد را به هم می ریزد.

اکبریان در ادامه تصریح کرد:

این موضوعی بود که چند سال قبل هم برای تولید گندله اتفاق افتاد و چندین ماه مازاد تولید در گندله در کشور وجود داشت که همین باعث شد قیمت‌ها در بازار داخلی به حدی پایین آمد که گندله سازان توجیه خرید کنسانتره و سنگ آهن نداشتند اما پس از مدتی با عادی شدن شرایط، تولیدکنندگان گندله به تولید پرداختند.

عدم تحقق چشم اندازهای تولید فولاد در سایه افت سطح انرژی

طبق آخرین گزارش پایش مطالعات طرح جامع فولاد پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت اسمی واحدهای کنسانتره سازی ۷۱.۴ میلیون تن، ظرفیت گندله سازی ۶۷.۴ میلیون تن، احیای مستقیم ۳۷.۳ میلیون تن و فولادسازی ۴۶.۵ میلیون تن است. فعلا با این شرایط تامین انرژی از این ارقام فاصله زیادی داریم.

مخالفت فولادسازان با طرح واردات گاز

اخیرا به فولادسازان پیشنهاد شده که خود گاز وارد کنند. فارغ از اینکه این پیشنهاد چقدر می تواند جنبه عملیاتی داشته باشد فولادسازان با این طرح مخالفند. فولاد سازان معتقدند دولت در حال فرار کردن از مسئولیت های مدنی خود است. کارشناسان حوزه انرژی هم نسبت به عواقب وابستگی ایران در تامین انرژی به کشورهای همسایه هشدار می دهند و معتقدند دولت بیش از اینکه به فکر واردات باشد باید در زمینه سوآپ انرژی و البته بهینه سازی و مدیریت مصرف سرمایه گذاری کند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.