جستجو

به دلیل تعارض منافع در بخش های مختلف شاهد هستیم که بازار فولاد به حاشیه رانده شده و قیمت ها در این بازار با یک سردرگمی در بخش عرضه و تقاضا همراه است. این روند سبب شده تا در شروع زمستان شاهد یک رکود همه گیر در بازار فولاد داخلی باشیم.


به گزارشمعدن مدیا به نقل از آرتان پرس، در هفته های گذشته شاهد یک روند افزایشی غیر منطقی در بازار مقاطع فولادی بودیم اما بازار خیلی توجهی به این روند ندارد چرا که حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرده است. در این شرایط نگاه سرمایه گذاری در بازار فولاد به کلی نابود شده و کمتر کسی به فکر افق های میان مدت در این بازار است. بازار آهن و فولاد، رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای را تجربه می‌کند؛ رکودی که موجب افت قیمت شده اما زنگ‌‌‌خطری برای استمرار فعالیت تولیدکنندگان صنایع تکمیلی هم به‌‌‌شمار می‌رود.

اکنون باید دید واقعا چرا بازار فولاد ایران که از شفافیت نسبی برخوردار بود امروز این شرایط را تجربه می کند؟

فقدان یک چشم انداز روشن در معاملات فولاد داخلی

سردرگمی اصلی بازار فولاد از نبود یک افق و چشم انداز موثق نشات گرفته است. به دلیل نبود خوراک اطلاعاتی در بخش سیاست خارجی بازارهای مالی ایران با فرضیات بعضا اشتباه یا مبهمی مسیر آینده را طی می کنند. سیگنال‌‌‌های متعدد و متناقضی بر این بازار اثرگذار شده‌‌‌اند و تناقض آنها برآورد آینده این بازار را دچار چالش کرده است. قرار گرفتن در فصل سرد سال و فقدان ‌تقاضای مصرفی در بازار داخل، مسائل سیاسی و چشم‌‌‌ انتظاری نسبت به مشخص شدن نتیجه توافق احیای برجام، تعطیلات ژانویه و افت صادرات ظرف هفته‌‌‌های اخیر در عین پیش‌بینی بهبود بازار صادراتی با اتمام تعطیلات سال نو میلادی از جمله مهم‌ترین سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر بازار آهن و فولاد است.

همین بلاتکلیفی ها باعث شده تا تقاضای سرمایه‌‌‌ای از این بازار رخت بر بندد. در واقع پول از ورود به این حوزه ترسیده است؛ چرا که در کسب سود دلخواه از آن تردید دارد. اما چنین دلهره‌ای نادرست است. حتی اگر توافق احیای برجام منعقد و نرخ ارز کاهشی شود، بخش آهن و فولاد نباید با سقوط قیمتی روبه‌رو شود؛ چرا که ظرف ماه‌‌‌های گذشته که نرخ ارز در مسیر رشد قدم برداشت، قیمت محصولات فولادی در بازار داخل صعود نکرد. در واقع سیگنال‌‌‌های هیجانی و روانی رشد نرخ ارز بر بازار آهن و فولاد تاثیر قابل ملاحظه‌‌‌ای نگذاشت که با تعدیل این انتظارات، بازار با عقبگرد قابل‌ ملاحظه قیمتی روبه‌رو شود.

رونق مقطعی بازار فولاد در ابتدای سال نو میلادی

همیشه آغاز سال نوی میلادی با یک رونق مقطعی در بازار فولاد جهانی همراه بوده است. به نظر می رسد که این موضوع نیز می تواند در بازار داخلی نیز تاثیرگذار باشد. فرصت های صادراتی فولاد در ایران می تواند از این موضوع بهره بگیرند. اثرگذاری رونق بازار جهانی بر بازار داخل، آن‌‌‌هم در شرایطی که بازار داخل در رکود سنگینی به سر می‌‌‌برد، به مراتب بیشتر است.

دلیل اصلی رکود سنگین در معاملات مقاطع فولادی

رکود سنگین در بخش مقاطع طویل فولادی نتیجه سیاستگذاری اشتباه در قیمت گذاری محصولات فولادی از ابتدای سال تا به امروز است. متاسفانه بازار مقاطع طویل فولادی با انباشت محصول روبه‌روست. این موضوع، معلول ناهماهنگی و افزایش تولید در زمان رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای است. انباشت محصول در کارخانه به افت قیمت مقاطع طویل فولادی منجر شده، اما این موضوع می‌تواند به توقف تولید واحدهای تولیدی به دلیل عدم‌تامین نقدینگی در آینده نه‌‌‌چندان دور منجر شود. در حال حاضر نوردکاران به‌‌‌ دلیل چالش نقدینگی درصدد برآمده‌‌‌اند تا با هر روشی، از جمله فروش اعتباری، محصول خود را به فروش برسانند. این موضوع به شکل مقطعی مشکل نقدینگی این واحدها را حل می‌کند، اما باعث می‌شود در ادامه محصول در بازار آزاد نرخی کمتر از قیمت درب کارخانه داشته باشد. به این ترتیب این موضوع درنهایت به زیان بیشتر تولیدکنندگان خواهد بود. موضوعی که در سال ۹۴ هم تجربه شد و متاسفانه بخش آهن و فولاد به همان سمت حرکت می‌کند.

فاکتورهای موثر بر التهابات آتی بازار فولاد

به طور کلی می توان گفت که بازار آهن و فولاد مدت هاست که از ریل منطق خارج شده است. متاسفانه رشد قیمت غیرمنطقی فولاد در سال گذشته سوداگری را در این بازار به وجود آورده. بعضا شاهد بی اخلاقی هایی در تنظیم قرارداد و تحویل آن به مشتری ها هستیم. قیمت‌های فعلی را باید محدوده کف نرخ شمش و مقاطع طویل فولادی دانست. هر تغییری، اعم از قطعی برق و گاز در هفته‌‌‌های آینده، بهبود بازارهای صادراتی پس از شروع سال نو میلادی و اتمام فصل سرد سال می‌تواند به اوج‌‌‌گیری مجدد قیمتی در این بخش منجر شود. به این ترتیب زمان حال، بهترین موقعیت برای خرید محصولات فولادی با هدف مصرف است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.