جستجو

اقدام نظامی می تواند باعث افزایش قیمت سوخت کشتی ها و ایجاد مشکلات غیرقابل پیش بینی برای تانکرها شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی ، اوکراین روی لبه چاقو حرکت می کند. نیروهای نظامی روسیه در مرز این کشور سنگر گرفته اند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا نسبت به عواقب شدید در صورت حمله روسیه هشدار می دهند، که به اعتقاد ایالات متحده این حمله ممکن است هر لحظه رخ دهد. چگونه تهاجم روسیه می تواند بر کشتیرانی بین المللی تأثیر بگذارد؟

افزایش هزینه های سوخت

اولین پیامد بالقوه، که بر تمام بخش های حمل و نقل تاثیر می گذارد، افزایش هزینه های سوخت خواهد بود. این در حالیست که قیمت سوخت بانکرهای دریایی از قیمت نفت خام برنت پیروی می کند.

شرکت Maritime Strategies International در چشم انداز خود برای حمل و نقل دریایی سوخت در ماه ژانویه اظهار داشت: با پتانسیل واضح کنونی برای تهاجم روسیه به اوکراین، این شرایط می تواند فشار محسوس در بازارهای نفت را تشدید نماید. وی افزود: چنین بی ثباتی ژئوپلیتیکی معمولاً قیمت ها را بالا می برد.

اگر صادرات روسیه هدف تحریم ها قرار گیرد، تأثیر آن بر قیمت نفت می تواند شدید باشد. آلفاتانکر در گزارش اخیر خود نوشت: تأثیر عمده هرگونه تحریم بر صادرات روسیه افزایش قیمت نفت خام را به همراه خواهد داشت که به طور بالقوه قیمت نفت می تواند از 100 دلار در هر بشکه فراتر رود.

جی پی مورگان روز جمعه هشدار داد که قیمت نفت ممکن است تا 150 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

رسانه Poten & Partners در گزارشی در روز جمعه نوشت: در صورت اعمال تحریم‌های نفتی بر علیه روسیه، قیمت نفت در کوتاه‌مدت سر به فلک می‌کشد زیرا روسیه تولیدکننده بزرگی در بازار نفت است و این بازار در حال حاضر کاملاً تحت فشار می باشد.

افزایش قیمت سوخت برروی شاخص‌های قیمت های لحظه ایی حمل فله و نفت‌کش ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. سوخت یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های خطوط کانتینری می باشد، اما در نهایت این هزینه‌ اضافی به حمل‌کنندگان محموله های تجاری منتقل می شود و روی کالاهای آنها سرشکن می شود.

بحران اوکراین در زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌های نفتکش ها از قبل بالا بوده است. این در حالیست که قیمت کشتی و بانکر با سوخت 0.5 درصد گوگرد معروف به نفت کوره با گوگرد بسیار کم (VLSFO) در روز پنجشنبه به بالاترین حد خود یعنی 694.50 دلار در هر تن رسید. این میزان حتی بیشتر از ژانویه 2020 است، زمانی که قیمت VLSFO به طور مصنوعی با توجه به گذار به سمت سوخت کم گوگرد در طول اجرای قانون سوخت IMO 2020 افزایش یافته بود.

قبل از سال 2020، کشتی‌ها سوخت گوگرد 3.5 درصدی را می‌سوزانند که به عنوان نفت کوره با گوگرد بالا (HSFO) شناخته می‌شود. طبق داده های تاریخی Ship & Bunker، آخرین باری که قیمت HSFO به اندازه VLSFO امروز گران بود، تقریبا یک دهه پیش در ماه می 2012 بوده است.

متاسفانه از ابتدای سال 2020 با توجه به محدودیت استفاده کشتی ها از سوخت HSFO با سولفور بالا که تولید پالایشگاه های داخلی است، ایران یک منبع درآمد بزرگ بابت سوخت رسانی به کشتی های خارجی را از دست داد. باید به فکر چاره بود چرا که در صورت‌ برداشتن تحریم‌ها نیز همچنان بر اساس بخشنامه IMO 2020 ایران نمی تواند چه برای سوخت کشتی های داخلی و چه برای فروش خارجی از HSFO استفاده کند!

یکی از دلایل عمده بابت افزایش هزینه نرخ حمل دریایی از ایران به مقاصد صادراتی حتی برای کشتی های جمهوری اسلامی، خرید سوخت VLSFO با سولفور خیلی پایین از منابع خارجی است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی معدن‌مدیا به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.