حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی یک روش بسیار محبوب بازاریابی محصول، خدمات و کسبوکار است. با پیشرفت بازاریابی رسانههای اجتماعی، تکنولوژی و اینترنت، ارزش و مزایای بازاریابی از طریق حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی آشکارتر شد. اگرچه فناوری، بازاریابی کسبوکار را به سرعت تغییر میدهد ولی حضور در نمایشگاههای داخلی مزیتهای زیادی دارد.
نمایشگاهها یک بازار بسیار هدفمند را جذب میکنند که به محصول شما علاقهمند هستند. اگرچه این رویداد تنها چند روز طول میکشد؛ ولی هزاران نفر از مشتریان علاقهمند به یک محل میآیند تا به طور خاص در مورد محصولات شما اطلاعاتی به دست آورند. بنابراین حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی فرصتی برای تبلیغ و فروش محصول شما است.
این بازار بسیار هدفمند اغلب به یک جنبه اصلی توجه میکند، آن هم محصولات جدید. مخاطبان به نمایشگاهها میآیند تا در مورد برندها، محصولات و راهحلهای جدید برای شیوه زندگی خود اطلاعات کسب کنند. حضور در نمایشگاه، فرصتی عالی برای راهاندازی یک محصول جدید و توسعه یافته است.
حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی فرصتی برای دیدار با مشتریان بالقوه را هم فراهم میکند. ارتباط رو در رو با مشتریان به این معنا است که شما میتوانید آن ارتباط را خلق کنید و درباره طرحهای بلندمدتی که دارید با مشتریان صحبت کنید. تعامل شخصی با مشتریان که به واسطه حضور در نمایشگاهها فراهم میشود به شما این امکان را میدهد یک ارتباط مستقیم و بسیار مؤثر با مشتری خود ایجاد کنید.
روابط جدید و ارتباطات عمیقتر کانالهایی برای جذب مشتریان جدید فراهم میکند. شما ممکن است یک بازار جدید را پیدا کنید که هنوز بهرهبرداری نشده و یا ممکن است نیاز به یک محصول جدید بالقوه را کشف کنید.
نمایشگاههای داخلی و خارجی یک راهحل مقرون به صرفه برای بازاریابی برند و فروش محصولات شما است. این نمایشگاهها راههای ساده و ارزان برای معرفی برند شما به بازار هستند.
حتی یک ملاقات در یک نمایشگاه میتواند به بازاریابی در تمام سال برای شما و مشتری شما منجر شود. توزیع بروشورها یا توضیح محصول و معرفی محصولات تبلیغاتی، آگاهی مشتری در مورد شرکت و برند شما را افزایش میدهد. این آگاهی را میتوان در تمام سال حفظ کرد. اگر شما به تماسهای تبلیغاتی ادامه دهید و رابطه با مشتری را حفظ کنید.
مهمترین دلیلی که شرکتها در نمایشگاهها به بازاریابی میپردازند، فروش مستقیم محصولاتشان است. فروش مستقیم پیچیدگیها و سختیهای فروش اینترنتی یا فروش تلفنی را ندارد و برای شرکتها این امکان را فراهم میکند که با مشتری برای فروش موفق محصول خود تعامل برقرار کنند.
از بین تمام ابزارهای بازاریابی، نمایشگاهها بیشترین کارکرد را در توسعه بازار دارند. بسیاری از شرکتها در نمایشگاهها حضور مییابند تا محصولات خود را تبلیغ کنند. گاهی اوقات در این نمایشگاهها میتوان به فروش محصولات نیز پرداخت.
حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی به توسعه روابط با مشتری، جستجو برای شرکا و کارکنان و مطرح شدن این شرکت بهعنوان یک کل کمک میکند. نمایشگاهها بازارهای آزمایشی برای محصولات جدید هستند و ازاینرو نیز بهعنوان ابزار تحقیق درباره بازار عمل میکنند. حضور در نمایشگاههای خارجی نیز به افزایش آگاهی مردم از شرکت، تحلیل وضعیت بازار و به آمادهسازی زمینهها برای فروش محصولات و خدمات کمک میکند.
نمایشگاهها همیشه ابزاری برای تبادل دانش بودهاند. دانش به معنی اطلاعاتی است که پردازش و اصلاحشده و در بافت مناسب قرار میگیرد. در جامعه مبتنی بر دانش امروز، اطلاعات یک منبع تعیینکننده و جذاب است؛ بنابراین، تولید، انتخاب و انتقال اطلاعات یکی از مهمترین وظایف یک اقتصاد ملی است. به همین دلیل، کنفرانسهایی که از برگزاریها نمایشگاهها حمایت میکنند و بالعکس به صورت اشکال جذاب تبادل دانش مورد توجه و استفاده قرار گرفتهاند.
مالک سعیدی، مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری