جستجو

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وزن بورس کالا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در صورت رفع ایرادات موجود در این بازار سنگین‌تر خواهد شد.


سید احسان خاندوزی شامگاه یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در اولین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا با بیان اینکه فعالیت‌های بازار سرمایه با وظایف ما در وزارت اقتصاد و دارایی مرتبط است، اظهار داشت: بورس کالا به عنوان ساز و کار تراز، ساز و کار نماد و ساز و کاری به عنوان منطق تخصیص منابع در بخش مهمی از اقتصاد است.

وی افزود: اگر ایرادات بازار بورس کالا برطرف شود و منطق آن با منطق فعالیت اقتصادی و انگیزه فعالان اقتصادی منطبق باشد و در راستای رفع دغدغه‌های حکومت در حوزه شفافیت، رقابت، نظارت، نهاد تضمین و IT پایه بودن اقتصاد حرکت کند می‌تواند شرایط بهتری را داشته باشد و بیش از شرایط فعلی در اقتصاد ایران وزن بگیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۱ سرفصل‌هایی را برای بورس کالا در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: نکته اول در خصوص عرضه اموال غیر منقول است، سال‌ها این ایده مطرح بوده که بورس مسکن را عنوان شاخه‌ای از بورس کالای ایران داشته‌ باشیم و در این زمینه بحث‌های زیادی در زمینه تکالیف دولت و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اخیرا در وزارت اقتصاد و دارایی سند راهبردها و سیاست‌های بانک‌های دولتی ابلاغ کردیم که کاملا سازگار با چارچوب‌های مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی است، افزود: در این سند برنامه عملیاتی فروش اموال مازاد به عنوان یکی از شاخص‌هایی که ما در این زمینه در دستور کار داریم چرا که ما در این زمینه اعتقاد داریم در بورس کالا می‌توان از این بخش نتیجه خوبی را گرفت.

خاندوزی با بیان اینکه در ماده ۱۳ قانون جهش مسکن نیز به ظرفیت بورس کالا در زمینه اموال غیر منقول شده است، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که مساله تنها فروش اموال غیر منقول بانک‌ها نیست و مساله زنجیره مرتبط با اموال غیر منقول است، مانند اتفاقی که سال گذشته در خصوص سیمان، شیشه و … افتاد و هر چقدر گسترده‌تر در حوزه مصالح ساختمانی اعمال شود تاثیرات خوبی را خواهد داشت.

لزوم ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا

وی با اشاره به لزوم ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا گفت: در این زمینه اطلاع دارید که در اواسط دهه ۹۰ شرایط خوبی فراهم شد تا بخشی از محصولات کشاورزی در بورس کالا عرضه شود و در قالب ماده ۳۳قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی نیز این موضوع تصریح شده بود که برای فروش ذرت و جو و … از این ساز و کار استفاده شود.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه متاسفانه به جهت تغییر سیاست‌هایی که ناشی از اعمال تحریم‌های اردیبهشت سال ۹۷ پیش آمد آن ساز و کار تحت تاثیر قرار گرفت و شرایط خوبی را پیدا نکرد.

وی افزود: اما آنچه امروز برآورد می‌شود این است که برای اعتماد آفرینی، حذف واسطه‌ها و سرعت بخشیدن به تسویه حساب با کشاورزان ضروری است که ورود محصولات کشاورزی به بازار بورس سرعت گیرد چرا که نتایج خوبی را سال گذشته از ورود زعفران به بازار بورس کالا گرفتیم.

خاندوزی گفت: باید با همکاری جهاد کشاورزی و نهادهای ذی ربط این امر مورد توجه قرار گیرد تا هر چه زودتر شاهد توسعه در این زمینه باشیم.

تامین مالی زنجیره تولید در بورس کالا

وی با بیان اینکه در زمینه تامین مالی زنجیره تولید نیز باید در بازار بورس کالا برنامه ریزی درستی صورت گیرد، ادامه داد: در این زمینه بانک مرکزی و وزارت صمت هم افزایی و جلسات مختلفی داشته‌ایم که بتوانیم بخشی از تقاضاهای اعتباری کشور را به سمت نظام زنجیره‌ای ببریم تا تقاضاها در این زمینه در راستای جذب اعتبارات کلیدی حرکت کند.

وزیر اقتصاد ودارایی گفت: یکی از راه‌های تحقق این امر بورس کالا است که هم در پایین دست و هم بالا دست امکان اتصال دادن زنجیره‌ها بسیار بهتر است، البته برای این امر موارد دیگری نیز پیش بینی شده است که مطابق با قانون است و در این زمینه اقدامات مثبتی انجام شده است.

وی افزود: بند عین تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۱ نیز به استفاده از بورس کالا برای تامین مالی زنجیره تولید تاکید شده است.

خاندوزی با بیان اینکه ورود خودرو به بورس کالا نیز محور دیگر در دستور کار وزارت اقتصاد ودارایی است، افزود: این مسئله در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز مورد توجه است که بتوان از سازو کار بورس کالا استفاده کرد و با این امر می‌توان به مساله قیمت گذاری و دسترسی‌های شفاف و از بین بردن رانت‌ها در بازار خودرو کمک کرد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.