جستجو

به گزارش منابع خبری، در یک تحول بسیار مهم دولت هند به منظور حفظ عرضه بیشتر فولاد در داخل کشور و کنترل افزایش قیمت ها، عوارض صادراتی سنگینی را بر مواد خام و واسطه های فولاد و فولادسازی وضع کرد.

شوک بزرگ به بازار صادرات فولاد هند

دولت هند در نظر دارد از این پس ۵۰ درصد عوارض از سنگ آهن عیار بالا، ۴۵ درصد عوارض از صادرات گندله و ۱۵ درصد عوارض بر صادرات فولاد اعمال کند که در نوع خود عوارض بسیار سنگینی محسوب می شود، به گونه ای که شوک بزرگی به بازار صادرات فولاد هند وارد کرد.

دولت همچنین تعرفه واردات زغال سنگ کک و کک متالورژیکی و همچنین PCI و زغال سنگ آنتراسیت را کاهش داده است تا به مصرف کنندگان نهایی داخلی که با تورم بالا دست و پنجه نرم می کنند، تخفیف دهد.

تصمیم سخت دولت هند

واضح است که دولت هند می خواهد صادرات سنگ آهن و گندله را کنترل کند تا از عرضه بیشتر در صنعت داخلی اطمینان حاصل کند. اما از نظر فعالان در بازار عوارض صادراتی سنگ‌ آهن عیار بالا به طرز شگفت‌انگیزی بالاست و ۵۰ درصد از ۳۰ درصدی که قبلاً فقط برای سنگ‌آهن با عیار بالاتر از Fe58 درصد بود در نظر گرفته شده است.

صادرات آهن خام در حال حاضر عوارضی معادل ۱۵ درصد نسبت به صفر قبلی دریافت خواهد کرد. صادرات آهن خام هند در سال ۲۰۲۱ به ۱.۳ میلیون تن افزایش یافته است.

علاوه بر این، عوارض صادراتی ۱۵ درصد بر محصولات فولادی تخت نورد گرم و نورد سرد و فولاد تخت غیر آلیاژی با عرض ۶۰۰ میلی متر یا بیشتر از عوارض صفر قبلی، اعمال می شود.

به این ترتیب، ۱۵ درصد عوارض بر صادرات میلگردها و میله های نورد گرم، سایر میله ها و میله های فولادی یا فولاد غیر آلیاژی، محصولات نورد تخت و فولاد ضد زنگ و همچنین نبشی ها و … اخذ می شود.

صادرات فولاد هند در سال مالی ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰ میلیون تن رسید.

ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ

با این حال، دولت با ارائه برخی تسهیلات به تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ، تعرفه واردات ۲.۵ درصدی فرو نیکل را حذف کرد.

قابل ذکر است، در بحبوحه افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی زغال‌ سنگ، دولت تعرفه ۵ درصدی واردات کک متالورژی و عوارض ۲.۵ درصدی برای زغال سنگ کک‌ سازی را حذف کرده است.

دولت به دنبال کاهش فشار بر تولیدکنندگان داخلی

دولت هند در نظر دارد با اعلام تعرفه قابل توجه صادراتی برای مواد اولیه و فولاد کلیدی به کنترل تورم و قیمت ها بپردازد و تصمیم دولت برای کاهش عوارض بنزین و گازوئیل و محدود کردن صادرات گندم خود گویای این مدعاست.

پس از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت‌های جهانی و داخلی فولاد در بحبوحه افزایش قیمت انرژی که منجر به تورم جهانی شد، به شدت افزایش یافت. عوارض صادراتی فولاد احتمالاً منجر به افزایش عرضه داخلی می شود و در نتیجه فشار نزولی بر قیمت ها وارد می کند.

قیمت های ثابت فولاد و افزایش تقاضای جهانی فولاد پس از همه گیری، منجر به صادرات قابل توجهی توسط تامین کنندگان هندی به بازارهای سنتی و نوظهور شد. به همین ترتیب، دولت این واقعیت را در نظر گرفته است که افزایش قیمت فولاد داخلی بر تقاضا تأثیر گذاشته و افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازی بر عملکرد و سودآوری صنعت داخلی تأثیر می گذارد.

در راستای اقدام قبلی خود مبنی بر رفع عوارض واردات قراضه آهنی که در بودجه اعلام شده بود، دولت به دنبال کاهش فشار بر تولیدکنندگان داخلی با حذف عوارض واردات مواد خام است.

تأثیر فوری اعمال عوارض سنگین بر فولاد هند چگونه خواهد بود؟

در آینده، تأثیر فوری موضع سخت دولت در کاهش صادرات مواد خام فولاد و فولادسازی می تواند منجر به کاهش سنگ آهن و ارسال گندله شود. به همین ترتیب، صادرات فولاد تخت و فولاد ضد زنگ توسط شرکت‌های بزرگ فولاد کشور احتمالاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

در مجموع، این اقدام دولت احتمالاً موجب افزایش عرضه مواد اولیه فولاد و فولادسازی برای صنعت داخلی و در نتیجه کاهش قیمت فولاد خواهد شد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.