جستجو

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر چشم انداز تقاضای قوی برای سوخت و مذاکرات کشورهای اروپایی برای تحریم واردات نفت روسیه، افزایش چشمگیری داشت و رشد هفتگی به ثبت رساند.


بهای معاملات نفت برنت دو دلار و سه سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و در ۱۱۹ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۸ سنت معادل ۰.۹ سنت افزایش، در ۱۱۵ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته، نفت برنت شش درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۵ درصد رشد قیمت داشت.

قیمتها از تقاضای جهانی قوی برای سوخت، پشتیبانی شده‌اند. بهای معاملات بنزین و نفت کوره امسال از نفت خام پیشی گرفته‌اند.

جان کیلداف از شرکت اگین کپیتال در این باره گفت: تقاضا قوی است و فرآورده‌های نفتی پیشتاز هستند به خصوص بنزین که قیمت نفت را به همراه خود بالاتر برده است.

جیووانی استوونو، تحلیلگر موسسه یو بی اس اظهار کرد: فصل رانندگی آمریکا و تقاضای قوی برای سفر هم به پشتیبانی از قیمتها کمک خواهد کرد. از آنجا که عرضه، از رشد تقاضا عقب مانده است، بازار نفت احتمالا دچار کمبود عرضه می ماند. بنابراین ما در دورنمای خود برای قیمتهای نفت خوش بین مانده‌ایم.

کشورهای اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره برای دستیابی به توافق درباره تحریم نفت روسیه هستند که واردات نفت به این بلوک را ممنوع خواهد کرد اما تحویل نفت از طریق خط لوله را به تاخیر می اندازد تا موافقت مجارستان و سایر اعضای محصور در خشکی این بلوک را جلب کنند. مخالفت مجارستان با تحریمهای نفتی و عدم رغبت سایر کشورها مانع تصویب ششمین بسته تحریمها علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا شده است.

به گفته مقامات اروپایی، نمایندگان دولتهای اتحادیه اروپا ممکن است روز یکشنبه در بروکسل به توافق برسند تا سران اروپایی در نشست روزهای ۳۰ و ۳۱ مه، توافق مذکور را تصویب کنند.

در این بین، رئیس جمهور روسیه به صدراعظم اتریش اعلام کرد مسکو به تعهدات خود برای تحویل گاز طبیعی پایبند می ماند.

آمار روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی در هفته منتهی به ۲۷ مه، شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را برای نخستین بار در ۳۱ هفته گذشته کاهش دادند اما شمار دکلها برای بیست و دومین ماه متوالی افزایش داشته است. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی هفته گذشته با یک حلقه کاهش، به ۷۲۷ حلقه رسید اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷۰ حلقه معادل ۵۹ درصد افزایش داشته است. شمار دکلهای نفت و گاز طبیعی که معیاری برای سنجش تولید آینده است، در ماه مه ۲۹ حلقه افزایش پیدا کرد که بزرگترین رشد ماهانه از فوریه بوده است.

بانک امریکا گلوبال ریسرچ پیش بینی کرد اگر صادرات نفت روسیه به میزان چشمگیری محدود شود، نفت برنت ممکن است از مرز ۱۵۰ دلار در هر بشکه عبور کند. قیمت نفت برنت پس از آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین، تا مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کرده بود. این بانک در یادداشت تحقیقاتی خود نوشت: اکنون قیمت نفت برنت نزدیک ۱۲۰ دلار قرار دارد و ما بر این باوریم که افت شدید صادرات نفت روسیه می تواند نفت برنت را به بالای ۱۵۰ دلار برساند.

بر اساس گزارش رویترز، بانک امریکا میانگین قیمت نفت برنت را ۱۰۴ دلار و ۴۸ سنت در سال ۲۰۲۲ و ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرد.

منبع : ایسنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.