جستجو

قیمت محصولات فولادی بلند داخلی ترکیه در هفته گذشته به دلیل کاهش ارزش لیر و بهبود میزان تقاضا افزایش یافته است.

آثار کاهش ارزش لیر در بازار فولاد ترکیه

کاهش ارزش لیر باعث افزایش میزان تقاضا در بازار داخلی شد. باید ذکر کرد که حتی اگر مقادیر افزایش قیمت ناچیز باشد، باز هم برای کارخانه ها مفید خواهد بود. البته، در این شرایط برخی از خریداران به دنبال خرید مواد با قیمت قبل از افزایش هزینه ها بودند.

بر اساس داده های منتشر شده در Oanda.com، در روز چهارشنبه (۲۵ می) هر ۱۶.۲۴۷ لیر ترکیه به ۱ دلار معامله شد، در حالی که در ۱۹ می ۱۵.۹۰۳۶ لیر به یک دلار معامله می شد.

نقش ارزش لیر در افزایش قیمت محصولات فولادی بلند

بنا به اعلام فعالان بازار، تولید کنندگان ترکیه اکثر مواد خام خود را قبل از فروش به بازار داخلی با لیر ترکیه وارد می‌ کنند، بنابراین لیر کم ارزش تر اغلب منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی طویل در بازار داخلی ترکیه می‌ شود و از این رو، کارخانه های فولاد کشور قیمت های پیشنهادی خود برای میلگرد و مفتول را افزایش دادند.

به نقل از متال بولتن، کارخانه های فولاد در منطقه استانبول میلگرد را با قیمت ۱۴۹۰۰ تا ۱۵۲۰۰ لیر (۹۱۷ – ۹۳۶ دلار) به ازای هر تن، از کارخانه به مشتریان محلی عرضه می کردند، در حالی که کارخانه های منطقه ازمیر مواد را با قیمت ۱۴۴۰۰ تا ۱۴۷۰۰ لیر در هر تن با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده عرضه می نمودند.

در همین حال، فولادسازان در مناطق کارابوک و اسکندرون نیز میلگرد را به قیمت ۱۴۵۰۰ تا ۱۴۸۰۰ لیر در هر تن کارخانه در اختیار مشتریان قرار می دادند.

شاخص هفتگی قیمت برای میلگرد تقویت‌ کننده فولادی داخلی، مربوط به هفته قبل ترکیه در روز پنجشنبه (۲۶ می) ۱۴۴۰۰ تا ۱۴۹۰۰ لیر معادل ۹۱۷ – ۸۸۶ دلار در هر تن ارزیابی شد که نسبت به هفته گذشته ۱۴،۱۰۰ تا ۱۴،۳۰۰ لیر در هر تن، با احتساب ۱۸ درصد مالیات، افزایش یافته است.

در همین حال، قیمت مفتول های داخلی نیز طی هفته گذشته به دلیل کاهش لیر افزایش یافته است، به طوری که در ۲۶ می شاخص هفتگی قیمت برای مفتول فولادی داخلی (با کیفیت مش)، مربوط به هفته قبل ترکیه ۱۵۵۰۰ تا ۱۶۵۰۰ لیر در هر تن تخمین زده شد که نسبت به قیمت ۱۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ لیر در هر تن در هفته قبل با افزایش همراه بود.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.