جستجو

جدیدترین نظرسنجی رویترز نشان داد که تنش‌ها بر سر اوکراین در ماه‌های آینده ادامه پیدا می‌کند، میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۱.۸۹ دلار در هر بشکه خواهد رسید که نسبت به اجماع ۱۰۰.۱۶ دلاری در نظرسنجی ماه آوریل، افزایش دارد.


نظرسنجی روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد ماه رویترز نشان داد که تنش‌ها بر سر اوکراین در ماه‌های آینده، با افزایش بیشتر ممنوعیت اتحادیه اروپا که باعث کاهش عرضه نفت خام جهانی شده است، ادامه خواهد یافت.

این نظرسنجی که از ۳۳ اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی انجام شده است نشان می‌دهد میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۱.۸۹ دلار در هر بشکه خواهد رسید که نسبت به اجماع ۱۰۰.۱۶ دلاری در نظرسنجی قبلی منتشر شده در آوریل، اندکی افزایش داشته است.

با توجه به اینکه قیمت‌ها حدود ۱۲۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شوند، این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به طور میانگین ۱۰۷.۳۷ دلار خواهد بود و به تدریج در سه ماهه آخر سال جاری به ۹۹.۵۲ دلار کاهش خواهد یافت.

قیمت نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۹۷.۸۲ دلار در هر بشکه در مقایسه با پیش بینی ۹۶.۲۱ دلار قبلی بود.

هتال گاندی، مدیر مرکز تحقیقات CRISIL گفت:« با توجه به اینکه روسیه قصدی برای خروج نیروها به زودی نشان نمی‌دهد، ما انتظار داریم که تنش‌ها در منطقه تنها تا پایان سه‌ماهه سوم حل شود و در نتیجه نوسان قیمت‌ها در چند سه ماهه آینده طولانی شود.»

نفت روسیه بیشتر به سمت آسیا می‌رود زیرا بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، واردات نفت از مسکو را به دلیل حمله به اوکراین ممنوع کرده‌اند. این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه موافقت کرد تا ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه را تا پایان سال جاری کاهش دهد.

سورو سارکار، تحلیلگر ارشد انرژی بانک دی‌بی‌اس، گفت:« ما معتقدیم زمانی که حروف ظریف ممنوعیت اتحادیه اروپا در روزهای آینده واضح‌تر شود، از نظر زمان و میزان کامل این ممنوعیت، می‌توانیم شاهد افزایش قیمت نفت از ۱۳۰ دلار در هر بشکه باشیم.»

مقابله با ریسک عرضه، نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضای سوخت ناشی از درگیری روسیه و اوکراین، محدودیت‌های کووید-۱۹ در چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان و همچنین قیمت‌های بالای سوخت است.

با وجود درخواست‌های غرب برای افزایش سریع‌تر تولید نفت برای مهار افزایش قیمت‌ها، انتظار می‌رود اوپک پلاس در نشست دوم ژوئن خود به توافق سال گذشته پایبند بماند.

سونی کوماری، تحلیلگر ANZ گفت: تحریم اخیر اتحادیه اروپا قطعاً زمینه عرضه نفت را بدتر خواهد کرد و بازار را بین ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال جاری با کمبود عرضه خواهد کرد.

منبع : ایراسین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.