جستجو

گندله گلوله های کوچک تولید شده از سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که طی فرآیند تولید گندله سخت یا پخته می شود. برای بالا بردن کیفیت و رسیدن به ابعاد و استحکام مطلوب گندله های تولید شده همواره اقدامات مختلف فرآیندی و پروژه های بهینه سازی انجام شده است. پروژه رولر اسکرین فیلتر کیک نیز از مجموعه پروژه‌های طرح بهینه‌سازی است که با هدف کاهش توقفات تولید و افزایش کیفیت گندله تعریف و با موفقیت در دو واحد گندله سازی شرکت فولاد خوزستان به اجرا در آمده است.


در همین‌ راستا با رضا پیرعباسی مدیر پروژه‌های مواد اولیه درباره چگونگی اجرای این پروژه گفت و گویی انجام داده شده که آن را می‌خوانید.

در ابتدا در مورد مشخصات این پروژه توضیح دهید.

مواد فیلترکیک با کامیون یا واگن وارد شرکت فولاد خوزستان می‌شوند، این مواد معمولاً دارای ناخالصی‌هایی شامل اشیاء فلزی و غیر فلزی هستند که بعد از تخلیه در مخازن فیلتر کیک در فرآیند تولید باعث آسیب‌ به سیستم دبل‌ دک گندله‌سازی می شوند. چنین شرایطی، توقفات تولیدی و به طبع آن کاهش تولید و کاهش کیفیت گندله‌ی تولیدی را به دنبال خواهد داشت. این پروژه به منظور جلوگیری از ورود اشیاء فلزی و غیرفلزی از مخازن فیلتر کیک به درون میکسرهای گندله‌سازی با سرمایه گذاری ریالی و ارزی به مبلغ ۴۷ میلیارد ریال و ۴۸۰ هزار یورو، به مدت ۲۰ ماه تعریف شد. کار طراحی، تامین و نصب تجهیزات به شرکت فکور مغناطیس اسپادانا واگذار گردید که در زمان توقف سالیانه گندله‌سازی ۲، در اسفند ماه ۱۳۹۹ مجموعه اول و در زمان توقف سالیانه گندله‌سازی ۱، در اردیبهشت ۱۴۰۱ مجموعه دوم نصب و راه اندازی شد.

در مورد ویژگی‌های پروژه توضیح دهید.

پروژه شامل دو مجموعه رولر اسکرین فیلترکیک بوده که در مجموع دارای ۵۲ تن سازه فلزی، ۹۰ تن تجهیزات مکانیک و ۱۸۰۰۰ متر کابل‌کشی است. نحوه کار رولر‌ اسکرین فیلترکیک به صورت زیر می‌باشد:

در این پروژه با احداث یک سرند بصورت رولر اسکرین بر روی نوار نقاله ورودی به میکسرهای گندله‌سازی، اشیاء فلزی و غیرفلزی از مواد فیلترکیک جداسازی شده و از طریق شوت سر ریز به طبقه همکف انتقال پیدا می کنند. با نصب جک‌پلاور این امکان ایجاد شده که در صورت خرابی رولر اسکرین مسیر تولید متوقف نشده و مواد بصورت مسیر Bypass (جایگزین) به سمت میکسرها ریخته شوند. با افزایش عرض نوار نقاله قدیم امکان ارسال مواد فیلترکیک تا ۱/۵ برابر افزایش یافته است. اجرای این پروژه علاوه بر کاهش توقفات واحدهای گندله‌سازی و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت گندله تولیدی و پایداری تولید آهن اسفنجی در واحد احیاها خواهد داشت و بیش از پیش مسیر رسیدن به رکوردهای جدید تولیدی در واحدهای گندله سازی و احیا را هموار خواهد نمود.

 سخن پایانی؟

از حمایت‌های مدیرعامل، معاون برنامه ریزی و اجرای پروژه ها، همکاری مجموعه مدیریت بخش مواد اولیه و تلاش تیم پروژه، پیمانکار، مشاور و کارفرما تشکر و قدردانی می‌نمایم. در پایان این نکته را خدمت بزرگواران عرض کنم که یکی از راهبردهای اصلی شرکت فولاد خوزستان تولید محصول با کیفیت است که با تعریف و اجرای پروژه‌های و اقدامات فرآیندی مختلف، در حال حاضر تولید محصولات با کلاس جهانی و با در نظر گرفتن جنبه‌های زیست‌محیطی حاصل شده است.

منبع : روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.