جستجو

پس از آنکه قیمت های ارائه شده توسط خریداران مورد قبول تولیدکنندگان ایرانی قرار نگرفت، صادرات شمش فولادی از ایران برای سومین هفته متوالی متوقف شد.

شمش ایرانی با این قیمت مشتری ندارد

بالاترین پیشنهادی که صادرکننده بزرگ بیلت کشور در مناقصه اخیر دریافت کرده است، ۵۴۵ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران بوده است. به گفته منابع بازار قیمتی که کارخانه با آن موافقت داشته ۵۵۵ دلار در هر تن فوب بود، اما خریدار این قیمت را رد کرد و معامله ای انجام نشد.

قیمت بیلت فولادی صادراتی فوب بنادر ایران در ۸ ژوئن بین ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار در هر تن ارزیابی شده است که ۱۵ دلار در هر تن نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافته است.

پیشنهادات پایین خریداران به دلیل فشار فروشندگان روسی است که در تلاش برای جذب مشتری محصول خود را با قیمت های بسیار پایین عرضه می کنند.

در تایلند و اندونزی، پیشنهادات اخیر بیلت روسی در محدوده ۶۱۰ – ۶۲۰ دلار در هر تن cfr شنیده شد. در چین، بیلت روسی با قیمت ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار به ازای هر تن cfr و در هفته گذشته در مقابل پیشنهادهای ۵۷۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن Cfr در دسترس بود.

آخرین رزرو بیلت روسی در چین با قیمت ۵۹۰ دلار در هر تن cfr در هفته گذشته انجام شد.

یک منبع گفت که بیلت ایرانی توسط معامله گران با قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن cfr در تایلند ارائه شده است و هیچ علاقه ای به خود جلب نکرده است.

برای دستیابی به برابری با پیشنهادات روسیه با قیمت ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن cfr در جنوب شرقی آسیا، یک تاجر باید در مناقصه به ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب دست پیدا کند.

به گفته منابع خبری، هزینه حمل و نقل از جنوب ایران در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر تن برآورد می شود و باید ۱۰ دلار اضافی به ازای هر تن برای حاشیه سود تاجر و هزینه های بانکی در نظر گرفته شود، زیرا تجارت با ایران نیز به دلیل تحریم های غرب پیچیده است.

منابع گفتند، با این حال، فروشندگان بیلت ایرانی در بحبوحه کاهش تولید و بهبود تقاضای داخلی، تمایلی به فروش محصولاتشان در خارج از کشور با قیمت‌های پایین‌تر نداشتند.

در ایران هرساله با شروع فصل تابستان شاهد قطعی برق صنایع بزرگ از جمله فولاد هستیم. بنابر اظهار نظر برخی منابع خبری در ماه های ژوئن و ژوئیه حداقل تا ۴۰ درصد از مصرف برق تولیدکنندگان کاسته می شود.

افزایش تقاضا برای بیلت در داخل، به دلیل کاهش ارزش پول داخلی

فعالان بازار همچنین به افزایش تقاضا برای بیلت در داخل به دلیل کاهش ارزش پول داخلی اشاره کردند.

در ایران سه نرخ ارز رسمی، بازار آزاد و ارز نیمایی وجود دارد.

نیما مخفف فارسی یک سامانه ارزی آنلاین است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (CBI) در آوریل ۲۰۱۸ راه اندازی شد. این سامانه بازاری است که صادرکنندگان ایرانی می توانند درآمدهای ارزی خود را به ریال ایران بفروشند.

از این سه، نرخ ارز نیمایی برای محاسبه معاملات در بازار فولاد استفاده می شود.

بر اساس نرخ نیمایی، قیمت فعلی بیلت داخلی بدون احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، معادل حدود ۶۰۰ دلار به ازای هر تن کارخانه است.

بنابراین تولیدکنندگان بیلت ایرانی ترجیح دادند تا جایی که ممکن است محصولاتشان را در داخل کشور بفروشند.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.