جستجو

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام‌شده صادرات مواد خام معدنی به‌شدت کاهش‌یافته است و یک خبر بسیار مهم و خوب در حوزه معدن نیز آن است که برای نخستین بار مردم را در منافع معادن شریک قراردادیم و در این خصوص و در گام نخست معدن جانجا در سیستان و بلوچستان به‌شرط شراکت ۴۰ درصدی با مردم منطقه به بهره‌بردار واگذارشده است.


سیدرضا فاطمی‌امین” با هدف گفت‌وگوی مستقیم با مردم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به نام «صف اول» حضور یافت و افزود: این مهم در سایر معادن در سطح کشور نیز به‌طور حتم دنبال می‌شود تا مردم در بخش معادن به شکل جدی و اثرگذار سهیم شوند.

وزیر صمت اعلام کرد: حقوق معدنی امسال دو برابر شده و بر اساس قانون و تأیید دولت، ۱۵ درصد از حقوق دولتی باید در مناطق محل استقرار معادن خرج شوند که امسال تصمیم گرفته شد که این مبالغ در حساب مشخصی به استان‌های مربوطه تخصیص پیدا کند.

فاطمی امین در خصوص مثبت شدن تراز تجاری کشور گفت: از ابتدای مهرماه و هم‌زمان با آغاز کار دولت سیزدهم، تأکید ویژه‌ای روی توسعه صادرات شد و با اقدام جدی برای رفع موانع در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۸ میلیارد دلار صادرات انجام شد که نسبت به رقم ۳۵ میلیارد دلاری سال پیش از آن، رشد خوبی اتفاق افتاده است و خبر خوب در این حوزه این‌که در سه ماه گذشته تراز تجاری بدون نفت کشور مثبت شد و صادرات ۴۰۰ میلیون دلار بیش از واردات، انجام‌شده است.

وی در خصوص افزایش مراودات تجاری با سایر کشورها و میزبانی از هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف توضیح داد: هر هفته و به‌صورت پیوسته حداقل یک هیئت خارجی در ایران حضور دارد و رفت‌وآمد های تجاری خیلی خوبی در حال انجام است.

وزیر صمت گفت: بیش از ۱۰۰ درصد درآمد ترانزیتی کشور افزایش‌یافته و با ۶ کشور اطراف خود موافقت‌نامه همکاری‌های بیمه‌ای به امضا رساندیم و اتفاقات بسیار خوبی در حوزه تجارت خارجی کشور در حال وقوع است.

حدود ۴۵۰ پهنه معدنی کشور از مهرماه سال گذشته شناسایی‌شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص توسعه معادن در سطح کشور اضافه کرد: در این حوزه باید سه اتفاق مهم را مدنظر قرار دهیم که گام نخست آن شناسایی ظرفیت‌های معدنی در سطح کشور است که در این خصوص کار بسیار بزرگی از مهرماه سال گذشته آغاز و حدود ۴۵۰ پهنه معدنی کشور شناسایی‌شده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه شناسایی پهنه‌های معدنی از استان خراسان جنوبی آغازشده و امسال در خوزستان ادامه خواهد یافت و تمامی نقاط دارای ظرفیت‌های معدنی در این پروژه شناسایی می‌شوند؛ خوشبختانه در چارچوب اجرای این طرح شناسایی بسیار خوبی در استان خراسان جنوبی شکل گرفت و یکی از ذخایر مهم معدنی کشور در استان خراسان جنوبی شناسایی‌شده که به‌صورت قطعی تا یک ماه آینده اعلام خواهیم کرد و نوید بسیار خوبی برای کشور است.

ابلاغ مجموعه مقررات حوزه معادن تا دو هفته آینده

وزیر صمت افزود: گام دوم و بسیار مهم در حوزه معادن تسهیل قوانین و مقررات موجود در این حوزه است، اکنون بیش از ۳۲۰ قانون، مقررات و دستورالعمل در بخش معدن وجود دارد که موارد به صاحب‌نظران مربوطه ارسال‌شده تا با بررسی‌های دقیق موانع موجود را رفع کنند و تا دو هفته آینده مجموعه مقرراتی که به‌صورت شسته‌ورفته شکل‌گرفته‌اند، ابلاغ می‌شود.

وعده ارائه گزارش عملکرد سه ماه یک بار مستمر انجام می‌شود

فاطمی امین عنوان کرد: طبق وعده خود به مردم، گزارش هر سه ماه یک بار از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را ارائه می‌کنیم و آخرین گزارش موجود در سایت وزارت صمت برای فروردین‌ماه است و قابل رؤیت عمومی همه مردم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصل مهم تغییر ریل در برخی بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت بوده و ما با توجه به مشکلاتی که با آنها رو به رو بودیم و نباید به‌صورت روزمره موارد را موردنظر قرار دهیم، بلکه باید به سمت اصلاح ساختارها و ایجاد سازوکارهای اصولی در این حوزه حرکت کنیم و موارد و برنامه‌های جدی را در این بخش‌ها به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم و امیدواریم تا پایان امسال عمده برنامه‌ها عملیاتی شوند و نتایج اقدامات بیش‌ازپیش برای مردم مشهود و قابل‌لمس باشد.

وی با اشاره به یکی از اقدامات اساسی انجام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مدت گفت: به‌عنوان نمونه در حوزه فولاد در کشور همسایه حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم درحالی‌که این کالا در کشورمان با تدابیر انجام شده، روند افزایشی را تجربه نکرده و در شرایط متعادل فولاد به تولیدکنندگان عرضه می‌شود.

افزایش قیمت‌های جهانی و دو اصلاح نرخ ارز عامل افزایش قیمت‌ها

وزیر صمت در خصوص علل سازمان حمایت برای افزایش قیمت گفت: افزایش قیمت‌ها به علت افزایش قیمت‌های جهانی بوده است، اواخر سال گذشته دو اتفاق افتاد که کمتر درباره آن صحبت می‌شود؛ اول افزایش قابل‌توجه قیمت جهانی در روغن، پنبه یا پنل‌های تلویزیون و دوم این‌که بنا بر قانون بودجه امسال تعرفه واردات از 4 هزار و 200 تومان به ۲۶ هزار تومان رسید، یعنی جهش ۶ برابری در تعرفه‌ها داشتیم، البته با نصف کردن سود بازرگانی تا حدودی تعرفه‌ها تا حد ۳ برابر جبران شد، یعنی ما در واردات و در نرخ ارز محاسبه تعرفه واردات دو اصلاح نرخ ارز داشتیم.

وی افزود: تقسیم‌کاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود دارد و در حوزه مسئولیت ما افزایش قیمت‌ها متعادل‌تر بود، برای مثال تورم در لوازم‌خانگی نصف تورم میانگین کشور بود.

اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت انجام می‌شود

وزیر صمت در خصوص تمهیدات این وزارتخانه برای جلوگیری از واردات کالاهای مشابه دارای تولید داخل گفت: شما اشاره کردید واردات کالاهای مشابه ۲۰۰ میلیون دلار بوده، درحالی‌که کل بازار سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار بوده است، یعنی قسمت اندکی از کل واردات مربوط به این حوزه بوده است؛ البته پاسخ به این پرسش خارج از حیطه وزارت صمت است و به بحث‌های گمرکی برمی‌گردد، اما کاری که ما انجام می‌دهیم اتصال شناسه کالا به گمرک است، کد گمرکی اکنون به‌صورت کلی است، به این صورت که محصول کلی را نام می‌برد و شرح کالا تایپ می‌شود که دقیق نیست، کاری که ما باید انجام بدهیم این است که برای تمام کالاها شناسه ایجاد و صادر کنیم که این کار انجام‌شده است تا گمرک این شناسه کالا را مبنای تطبیق قرار دهد و دیگر شرح کالا را کسی دستی تایپ نکند؛ اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت که پیگیر آن هستیم این مسائل را حل خواهد کرد.

وی افزود: سامانه جامع تجارت یکی از مهم‌ترین سامانه‌های اقتصادی کشور است، از سال گذشته ۵۰ میلیون سند (انواع فاکتورها و رسیدهای تراکنش) در این سامانه ثبت‌شده است درحالی‌که از اول ایجاد این سامانه تا سال قبل، ۳۰ میلیون سند ثبت‌شده بود، یعنی ما در یک سال یک و نیم برابر سال‌های گذشته سند ثبت کردیم، این سامانه روزانه ۵ میلیون تراکنش دارد که کار بسیار گسترده‌ای است؛ همه دستگاه‌ها به‌غیراز گمرک که دارای یک مشکل داخلی است به این سامانه متصل هستند و ما به جد پیگیر هستیم داده‌ها تبادل شوند، اما هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص پنجره واحد نیز عنوان کرد: همه خدمات صنعت معدن تجارت در درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد متصل هستند، مصوبه قانون بودجه امسال این است که تا شهریورماه فرصت داریم تا با تعریف رمز واحد به سیستم‌ها وارد شویم.

حجم واردات کالاهای مشابه تولید داخلی از دو میلیارد دلار به 200 میلیون دلار رسیده است وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قانون ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل توضیح داد: حجم واردات اقلام مشابه تولید داخل اکنون حدود ۲۰۰ میلیون دلار است درحالی‌که درگذشته این رقم بیش از دو میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در این خصوص اتفاق افتاده است. فاطمی امین ادامه داد: در تلاشیم سامانه شناسه کالا را به گمرک متصل کنیم و با توجه به این‌که حدود 8 هزار کد کالا در سامانه گمرک وجود دارد، سعی شده برای تمام کالاها شناسه کالا صادر شود تا گمرک این شناسه‌ها را مبنای اظهار و تطبیق قرار دهد و به‌طور حتم اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت این مشکل را رفع می‌کند. وی ادامه داد: سامانه جامع تجارت یکی از مهم‌ترین سامانه‌های کشور است، فقط در طول سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون سند در این سامانه ثبت‌شده که با توجه به رقم ثبت حدود 30 میلیون سند درگذشته، بیش از یک و نیم برابر سال‌های گذشته بوده است.

وزیر صمت تصریح کرد: روزانه حدود ۵ میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و تمامی دستگاه‌ها به‌جز گمرک به آن وصل است که در حال پیگیری هستیم تا گمرک نیز به‌صورت کامل به این سامانه متصل شده و اطلاعات لازم ردوبدل شود.

فاطمی امین گفت: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد پنجره واحد خدمات حداکثر تا شهریورماه این موضوع عملیاتی می‌شود.

منبع : شاتا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.