جستجو

شرکت سنگ آهن گهرزمین علاوه بر برنامه های از پیش‌تعیین شده در راستای افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی خود، طرح‌هایی را در راستای اشتغالزایی و بومی‌سازی با حمایت و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز نموده است.


شرکت سنگ آهن گهرزمین «کگهر»، با توجه به مقدار فروش و نرخ فروش چهار محصول اصلی خود توانست با مقدار فروش گندله در سال 1401 نسبت به سال گذشته 214 درصد افزایش داشته باشد که نشان از اولویت تولید محصول گندله در سال جاری دارد. در کنار این موضوعات که اهمیت فروش و تولید محصول را از نظر برنامه های مدیریتی این شرکت نشان می‌دهد، گهرزمین طرح‌های توسعه‌ای را با هدف اشتغالزایی و بومی‌سازی در دستور کار خود قرار داده است.
شرکت سنگ آهن گهرزمین با نماد بورسی «کگهر» موفق به شروع سال مالی با رشد فروش 58 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است. مبلغ کل فروش در شش ماهه مالی جدید تا خرداد سال 1401 نسبت به سال گذشته رشد 35 درصدی داشته است که بر اثر بهره‌برداری از پروژه 5 میلیون تنی گندله شرکت در سال مالی جاری است.

رشد تولید و فروش محصولات گهرزمین

رشد تولید و فروش محصولات این شرکت مدیون برنامه‌های از پیش‌تعیین شده و اجرای صحیح هدفگذاری با نظارت مدیریتی در جهت مثبت شدن تراز عملیاتی تولید و فروش محصولات بوده است. افزایش مقداری فروش و ارزش افزوده تولید گندله بر افزایش مبلغ فروش شرکت اثر با اهمیت گذاشته است. باید توجه داشت که کاهش مقداری فروش دیگر محصولات کگهر تاحدود زیادی به دلیل استفاده این محصولات در فرایند تولید گندله می‌باشد.
انتشار آمارهای «کگهر» در سامانه کدال حکایت از تولید 11 میلیون و 740 هزار و 851 تن محصول از سوی شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای سال مالی جدید (اول دی ماه 1400) و رشد 23 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد. همچنین مجموع فروش این شرکت در این مدت با رشد 58درصدی به مبلغ 95هزار و 785 میلیارد و 281 میلیون ریال ذکر شده است که 7هزار و 321 میلیارد و 423 میلیون ریال آن مربوط به درآمدهای صادراتی بوده است.
شرکت سنگ آهن گهرزمین در عملکرد تجمیعی شش ماهه اول سال مالی 1401 به مبلغ فروش 13540 میلیارد تومان یعنی 35 درصد بیشتر از 10075 میلیارد تومان مبلغ فروش شش ماهه اول سال مالی قبل بود.

طرح‌های توسعه‌ای سنگ آهن گهرزمین

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین برای اشتغال‌آفرینی و تحقق شعار سال برنامه‌های توسعه‌ای را به صورت ویژه در دستور کار خود دارد که این برنامه‌ها در چندین پروژه در حال اجرا می‌باشد. کگهر پنج طرح توسعه‌ای از قبیل آهن ‌اسفنجی، گندله 2، کارخانه نورد و دو طرح نیروگاهی را در بردسیر در دست اقدام دارد که تا 5 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. شروع این طرح‌های توسعه‌ای با دو کارخانه فولاد آلیاژی با تامین اعتبار کامل از شرکت گهرزمین آغاز شده است.
کار اجرایی دو پروژه آهن‌اسفنجی بردسیر کرمان با برآیند زمانی بهره‌برداری در 2 سال و نیم آینده با هدف اشتغالزایی آغاز شده است. در طرح‌های توسعه‌ای زمینه اشتغال 5 هزار نیروی مستقیم و 12 هزار نیروی غیرمستقیم فراهم می شود. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در این طرح‌ها مبلغ 2 و نیم میلیارد یورو می‌باشد.
مدیر روابط عمومی سنگ آهن گهرزمین درباره سرمایه‌گذاری نیروگاهی و راه حل مشکلات تامین برق شرکت گهرزمین، می‌گوید: «دو پروژه نیروگاهی 500 مگاواتی در دستور کار گهرزمین می‌باشد که در آینده نزدیک کارهای اجرایی آنها آغاز خواهد شد. تامین برق شرکت گهرزمین با همکاری دولت انجام می‌پذیرد که امیدواریم در آینده نزدیک با راه‌اندازی نیروگاه‌ها این مشکل هم برطرف شود. علاوه بر کارهای انجام گرفته در نیروگاه‌های 500 مگاواتی ترکیبی، در حال انجام مراحل تکمیلی قرارداد نیروگاه خورشیدی 60 مگاواتی هستیم که امیدواریم به زودی اجرایی شود.»
تبدیل تهدید‌ها به فرصت از جمله طرح ها و دستاوردهای گهر زمین که تاکنون و علیرغم وجود تحریم‌ها، حدود 30 درصد از محصولات تولیدی این شرکت بومی‌سازی شده است. کگهر در آخرین دستاورد خود توانست اولین بالمیل یا همان آسیاب گلوله‌ای را در اصفهان توسط متخصصان ایرانی در بخش کنسانتره حوزه معدنی بومی سازی کند که ظرف یک‌ ماه آینده عملیات نصب آن انجام خواهد شد. با افتتاح این پروژه، علاوه بر اشتغالزایی، از 600 هزار میلیارد یورو خروج ارز جلوگیری خواهد شد.
سنگ آهن گهرزمین با در دست داشتن بزرگترین ذخیره سنگ آهن در خاور میانه و راندمان بالای استخراج به عیار بالای سنگ استخراجی از معدن تحت اختیار خود دست یابد که ماحصل این امر موقعیت مناسب شرکت برای صادرات را رقم زده است.

منبع : رصد بورس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.