جستجو

جدیدی درباره همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به شعار سال این سازمان از گذشته کارگروه تعامل با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مشارکت در فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را تشکیل داده است.


به گفته مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ما به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف اکتشاف، آزمایشگاه‌های زمین‌شناسی اکتشافی، ژئوفیزیک‌ هوایی، استفاده از متخصصان مستقر در شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و همچنین بهره‌گیری از روش‌های جدید موجود در شرکت‌ها نیاز داریم.
مدیرکل طرح و برنامه این سازمان با بیان این‌که ارزش سنگ‌های قیمتی در مرحله فرآوری و تراش می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر افزایش یابد، درباره وضعیت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: با بیان اینکه هم اکنون در موضوع اکتشاف سنگ‌های قیمتی اهتمام جدی شکل گرفته و در استان خراسان جنوبی ۲۰ عنوان ردپا و اندیس‌هایی از کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در مساحتی ۱۵ هزار کیلومترمربعی یافت شده و در استان کردستان نیز انتظار چنین یافته‌ای را داریم.
رضا جدیدی با اشاره به این‌که تقریبا در ۳۰ سال گذشته طبق گزارش‌های ثبت شده ردپای اندیس‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مشاهده می‌شد، افزود: در حال حاضر دقت ما در مقایسه با گذشته نسبت به نقشه‌های یک صد هزارم ۲/۵ تا ۴ برابر شده که بر همین اساس، هدف‌ها در حوزه‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، معادن فلزی و غیرفلزی و مواد راهبردی دقیق‌تر خواهند شد و انتظار داریم بازه زمانی هر طرح تحول که ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشید، بازده زمانی کوتاه‌تر شود.
وی درباره ظرفیت‌های این نوع از سنگ‌ها گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جهت استخراج و فراوری می‌توانند در بنگاه‌های کوچک و تعاونی‌ها و مناطق کمتر برخوردار به عنوان پایلوت طرح‌های توسعه‌ای باشند و افراد مختلف بهره‌برداری، فراوری و تراش آن را با توجه به زمان کمتری که در مقایسه با بقیه مواد فلزی و غیر فلزی نیاز دارند، انجام دهند.
مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، همچنین به وضعیت تراش و فرآوری این سنگ‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: تراش و فرآوری سنگ‌های قیمتی در دنیا روش‌های پیچیده‌ای دارند و هزینه‌بَر هستند.
جدیدی خاطرنشان کرد: ارزش افزوده کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مرحله فرآوری و تراش آن است که در بعضی مواقع ارزش افزوده این سنگ‌ها می‌تواند تا ۱۰۰۰ درصد افزایش یابد که در این حوزه کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد.
جدیدی تصریح کرد: همچنین در اکتشافات ذخایر معدنی، سپس در حوزه تکمیل چرخه اکتشاف، روش‌های بهره‌برداری بهینه و فرآوری سنگ‌های قیمتی نیاز به همکاری با این شرکت‌ها داریم.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.