در حالی که بهای مواد اولیه زنجیره آهن و فولاد در کشور نسبت به نرخ جهانی پایینتر است؛ اما تقاضا برای کنسانتره و گندله در رینگ صنعتی بورسکالای ایران محدود است. اما وضعیت در رینگ آهن اسفنجی متفاوت بوده و برتری تقاضا به عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان میشود.
گندله ارزان بدون مشتری ماند
در آخرین هفته مهرماه بالغ بر ۲۸۸ هزار تن کنسانتره، ۶۶۵ هزار تن گندله و ۷۵ هزار تن آهناسفنجی در رینگ صنعتی بورسکالای ایران عرضه شد. در چهارمین هفته مهرماه رینگ صنعتی بورسکالا میزبان عرضه ۶۶۵ هزار تن گندله بود؛ خریداران تقاضایی بالغ بر ۲۹۴هزار تن را برای این گندله در بازار به ثبت رساندند. قیمت پایه تعیین شده برای عرضه این گندله ۲ هزار و ۷۹۳ تومان تعیین شده بود که کل محصول عرضه شده بدون رقابت قیمتی با همین نرخ به فروش رفت.
با احتساب دلار نیمایی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ دلاری فروش گندله از رینگ صنعتی بورسکالا به ۱۰۲ دلار و ۸۷ سنت رسید. در شرایطی که نرخ فروش سنگ آهن عیار ۶۲ درصد در بنادر چین حدود ۹۶ دلار به ازای هر تن ارزیابی میشود، باید اذعان کرد که نرخ گندله به عنوان محصولی فرآوری شده کاملا دارای توجیه اقتصادی و نسبت به نرخ جهانی ارزان است، اما برتری عرضه نسبت به تقاضا با توجه به وجود مازاد عرضه گندله در بازار داخل مانع فروش گندله ارزان میشود.
رقابت در رینگ آهن اسفنجی پابرجا ماند
واحدهای احیای کشور در آخرین هفته از مهرماه بالغ بر ۷۵ هزار تن آهن اسفنجی را در رینگ صنعتی بورسکالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر با ۱۸۵ هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی در این بازار را به همراه داشت.
قیمت پایه عرضه آهناسفنجی در رینگ صنعتی بورسکالا برابر ۷ هزار و ۷۶۰ تومان بود؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه با ایجاد رقابت قیمتی میان خریداران باعث شد تا نرخ فروش این محصول به ۸ هزار و ۱۷۰ تومان برسد. به این ترتیب، متقاضیان برای کسب سهم از آهناسفنجی در این روز به رقابت نرخی در حدود ۳/ ۵ درصدی دست زدند.
در این روز ۲۸۸ هزار تن کنسانتره نیز در رینگ صنعتی بورسکالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر با ۱۲۵ هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۶۵هزار تن محصول منجر شد. کنسانتره با نرخ پایهای در بازه هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۱۹۰ تومان عرضه شد، این تقاضا تنها برای محصول دوشرکت چادرملو و کویر یزد بود و مشتریان تقاضایی برای کنسانتره سایر شرکتها در بازار به ثبت نرساندند.
به این ترتیب، در حالی که برای کنسانتره بسیاری از واحدها مشتری در بورسکالا نبود، محصول شرکت چادرملو با رقابت قیمتی به فروش رفت، رقابت برای خرید این کنسانتره به ۱۱ درصد رسید و به این ترتیب میانگین نرخ فروش کنسانتره چادرملو به ۲ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.
منبع: آرتان پرس