جستجو

سرپرست معاونت معدنی صبانور گفت: اکنون با وجود ذخایر مختلف سنگ آهن در کشور نیازی به واردات وجود ندارد و کماکان خوراک فولاد سازان را در داخل می توان آماده کرد.


پرویز پوری، سرپرست معاونت معدنی صبانور در حاشیه نمایشگاه ایران متافو اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۴ تا ۱۵ سال اکتشافات جامع در کشور صورت نگرفته است؛ درصورتی‌که طرح‌های توسعه زیادی در میان شرکت‌های فولادسازی رخ داده است.
وی افزود: ضروری است فعالیت اکتشافی و استخراج سنگ‌آهن همسو با برنامه‌های توسعه‌ای فولادسازان به اجرا گذاشته شود چرا که با وجود ذخایر مختلف سنگ‌آهن در کشور نیازی به واردات وجود ندارد و کماکان خوراک فولادسازان را می‌توان در کشور آماده کرد.
پوری یادآور شد: شرکت صبانور اکنون سه محدوده معدنی سنگ‌آهن را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد که دو محدوده در استان کردستان و یک محدوده در استان همدان واقع شده است. البته علاوه بر این دو محدوده دیگر در استان کردستان واقع شده، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
وی برنامه امسال این شرکت را استخراج سه میلیون‌تنی ذکر کرد که تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تحقق‌یافته است.
سرپرست معاونت معدنی صبا نور توضیح داد: امسال برنامه حفاری ۶۰ هزار متر برای سه معدن فعال در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۴۳ هزار متر حفاری انجام شده و نتایج خوبی به‌دست‌آمده است. همچنین انتظار می‌رود سال آینده برنامه حفاری تداوم یابد و به میزان ۵۰ هزار متر عملیاتی شود.
وی برپایی نمایشگاه متافو را فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست تا نسبت به رایزنی با تولیدکنندگان در بخش معدن و صنایع معدنی اقدام کنند چرا که این شرکت‌ها در زمینه‌های گوناگون از قبیل اکتشاف، استخراج و فراوری فعالیت دارند.
به گفته وی، امروز از معضلات معدن‌کاری در کشور، تقابل دستگاه‌های دولتی از قبیل ثبت‌اسناد، سازمان‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست است که هریک قوانین خاص خود را دارند و در واقع تضاد قوانین وجود دارد.
سرپرست معاونت معدنی شرکت صبا نور خاطرنشان کرد: تأخیر و توقف برنامه‌ها که زیان‌های اقتصادی را به دنبال دارد، ناشی از نبود هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در بخش معادن است.
پوری ابراز امیدواری کرد: اگر بهره‌برداری از معادن که عمدتاً در مناطق محروم روستایی واقع شده‌اند به شکل مستمر دنبال شود باعث ایجاد اشتغال می‌شود.
وی لزوم به‌کارگیری نیروی متخصص محلی را ضروری دانست و گفت: بحث مهاجرت حاصل بی‌توجهی به جوانان متخصص است که امیدواریم، دولت سیزدهم رویکرد جدی به جوانان و متخصصان در بخش‌های مختلف داشته باشد و همین امر پیامد مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.
شایان ذکر است ایران دهمین فولادساز جهان محسوب می‌شود که پیش‌بینی‌شده با تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به جایگاه هفتم دنیا برسد.
نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران (ایران متافو) با حضور بیش از ۴۵۰ شرکت داخلی و نمایندگی شرکت‌های خارجی ۹ تا ۱۲ آذر ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا و غرفه فولاد مبارکه و شرکت‌های تابعه آن در سالن ۳۸ این نمایشگاه پذیرای عموم مردم، علاقمندان و بازدیدکنندگان است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.