جستجو

قیمت نفت تحت تاثیر خوش بینی به بهبود تقاضای چین برای سوخت پس از رفع محدودیتهای سخت گیرانه کرونایی، در معاملات روز چهارشنبه به روند افزایشی روز گذشته ادامه داد.


بهای معاملات نفت برنت با ۶۳ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۱.۷ درصد افزایش، بسته شده بود.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۸ سنت معادل ۰.۸۵ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه با ۰.۴ درصد افزایش بسته شده بود.
رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ آهسته شد و تولید ناخالص داخلی این کشور تنها سه درصد توسعه یافت که پایینتر از نرخ ۵.۵ درصدی هدف گذاری شده بود. این دومین عملکرد منفی اقتصاد چین از سال ۱۹۷۶ بود اما همچنان بهتر از برآوردی بود که تحلیلگران پس از بازگشت محدودیتهای کرونایی این کشور در دسامبر، داشتند. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳، به ۴.۹ درصد بهبود پیدا می کند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد: تقاضای چین برای نفت، پس از کاهشی که سال گذشته به دلیل محدودیتهای کرونایی داشت، در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۱۰ هزار بشکه در روز رشد می کند. اما اوپک، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را تغییر نداد و همچنان ۲.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.
توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجیتومی سکیوریتیز در این باره گفت: امیدهای رو به رشد که تقاضای چین برای سوخت پس از تغییرات اخیر در سیاست کنترل کووید، افزایش پیدا خواهد کرد، از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است. دورنمای خوش بینانه اوپک از تقاضای چین هم، از فضای مثبت بازار حمایت کرد.
بازار همچنین از انتظارات برای کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان ۱.۸ میلیون بشکه حمایت شد.
در بخش عرضه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت مناطق بزرگ نفت شیل در آمریکا، در فوریه حدود ۷۷۳۰۰ بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به رکورد ۹.۳۸ میلیون بشکه در روز می رسد.
در این بین، یک مقام مطلع روسی به رویترز گفت: روسیه انتظار دارد تحریمهای غربی، تاثیر قابل توجهی بر صادرات و در نتیجه، تولید فرآورده‌های نفتی این کشور داشته باشد اما احتمالا باعث می شود نفت بیشتری برای فروش وجود داشته باشد.
تحلیلگران کالای گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: حذف عرضه روسیه و بازگشایی چین باعث محدود شدن سریع عرضه در بازار خواهد شد.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.