جستجو

خطیبی گفت: همه کشورها بر اساس شاخص‌های جهاتی نفت خود را به فروش می‌رسانند و ممکن است برخی از کشورها تخفیف‌هایی را در نظر بگیرند اما پایه قیمتی بر مبنای قیمت جهانی است.


در روزهای اخیر قیمت نفت افتان و خیزان فراوانی داشت اما این صعود و نزول قیمت نفت چه تأثیری بر روند قیمت فروش نفت ایران دارد، محمد علی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: افت جهانی قیمت نفت برای همه فروشندگان تأثیر دارد چرا که با افزایش قیمت برای همه است همانطور که کاهش قیمت نیز تأثیر گذار است.
وی خاطر نشان کرد: همه کشورها بر اساس شاخص‌های جهاتی نفت خود را به فروش می‌رسانند و ممکن است برخی از کشورها تخفیف‌هایی را در نظر بگیرند اما پایه همان قیمت جهانی است.
خطیبی با اشاره به اینکه نزولی شدن قیمت نفت بر فروش و قیمت نفت ما نیز تأثیر گذار است در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه اکنون فصل بودجه است بهتر است این روند نزولی را بحث بودجه در نظر گرفته شود و قیمتی که قابل تحقق نیست را مد نظر قرار نگیرد. و با قیمت خوشبینانه بودجه در نظر گرفته نشود.
وی ادامه داد: رکودی در اقتصاد جهان به ویژه کشورهای بزرگ صنعتی و کشورهای مصرف کننده بزرگ پیش بینی شده است که احتمال دارد این رکود در اقتصاد جهانی نیز تأثیرگذار باشد و تمامی این موارد باید ابتدا در نظر گرفته شود و قیمت منطقی پیشنهاد شود.
خطیبی خاطر نشان کرد: اکنون قیمت نفت نزدیک به ۸۰ دلار است ولی با رکودی که پیش بینی می‌شود در صورت به وجود آمدن این رکود بر روی تقاضا تأثیر منفی دارد و می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد که این مساله به مدیریت عرضه بستگی دارد و در صورتی که اوپک بتواند عرضه را به درستی مدیریت کند و عرضه خود را کاهش دهد کاهش قابل توجهی پیش رو نخواهد بود.
این کارشناس انرژی در خاتمه اضافه کرد: چنانچه اوپک موفق نشود مدیریت عرضه را به صورت مطلوب پیاده کند کاهش قیمت قابل توجهی پیش رو خواهیم داشت و در صورت عدم مدیریت صحیح و به موقع اوپک این احتمال وجود دارد که حتی به ۵۰ تا ۶۰ دلار برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.