جستجو

قیمت نفت روز جمعه در پی رکورد بالای صادرات که از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، دو درصد صعود کرد و بیش از چهار درصد رشد هفتگی را به ثبت رساند.


بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار نیویورک، یک دلار و ۵۲ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش یافت و در ۷۹ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای کل هفته، ۴.۴ درصد رشد کرد. بهای معاملات نفت برنت در بازار لندن، یک دلار و هشت سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و در ۸۵ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، ۳.۷ درصد رشد داشت.
قیمت نفت هفته گذشته شروع ضعیفی شد اما در ادامه هفته، تحت تاثیر انتشار آمار مثبت فعالیت کارخانه‌ای چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، روند افزایشی پیدا کرد.
جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه مالی یوبی‌اس اظهار کرد: بازار، دهمین رشد هفتگی ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفت و رکورد صادرات آمریکا، از قیمت‌ها پشتیبانی کرد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد صادرات نفت آمریکا هفته گذشته، به رکورد ۵.۶۲۹ میلیون بشکه رسید، اما صحبت درباره افزایش بیشتر نرخ بهره و نگرانی‌ها از وضعیت تورم در آمریکا، مانع صعود بیشتر قیمت‌ها شد.
معاملات روز جمعه دوباره شاهد نوسان بود و در ابتدا، تحت تاثیر گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر این که امارات متحده عربی سرگرم بحث درباره خروج از اوپک و تولید بیشتر نفت است، کاهش پیدا کرده بود اما در ادامه معاملات صبح، پس از این که دلار نزول کرد و رویترز به نقل از یک مقام اماراتی گزارش کرد گزارش وال استریت ژورنال دور از واقعیت بوده است، رو به افزایش گذاشت.
دلار ضعیف شد و تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند این ارز در ۱۲ ماه آینده تحت فشار قرار خواهد گرفت که معاملات نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر می‌کند.
کِرِگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: با وجود روند افزایشی قیمت‌ها در روز جمعه، به نظر می‌رسد قیمت نفت در بازه محدودی مانده و وست تگزاس اینترمدیت احتمالا بین ۷۵ تا ۸۰ دلار معامله خواهد شد. قیمت‌های نفت ماه‌هاست که در محدوده ثابتی قرار دارند و اگر چه تصمیم‌گیران نرخ بهره فدرال رزرو، خوش بینی بیشتری نسبت به احیای چین پیدا می‌کنند، اما ریسک‌های متوجه اقتصاد جهانی با انتظارات بالایی که برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره وجود دارد، ممکن است افزایش پیدا کند.
ریسک‌های نزولی ممکن است در هفته جاری که آمار اشتغال غیرکشاورزی فوریه از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می‌شود، افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود گزارش اشتغال نشان دهد اقتصاد آمریکا ماه میلادی گذشته، ۲۰۰ هزار شغل در مقایسه با ۵۱۷ هزار شغل در ژانویه، ایجاد کرده است.
رشد قوی اشتغال و هزینه از سوی آمریکایی‌ها، ماموریت فدرال روزرو در مبارزه با تورم بالا را دشوارتر از حد انتظار کرده است.
شاخص قیمت مصرف کننده که یکی از معیارهای اصلی سنجش تورم است. برای کل سال تا ژوئن ۲۰۲۲، به ۹.۱ درصد رشد که بالاترین نرخ در ۴۰ سال گذشته بود. روند رشد نرخ تورم از آن زمان آهسته شده و در ژانویه به ۶.۴ درصد رسید اما بالاتر از هدف دو درصدی بانک مرکزی آمریکا مانده است. فدرال رزرو برای مقابله با رشد افسارگسیخته تورم، از مارس سال گذشته ۴۵۰ واحد به نرخ بهره اضافه کرده است. پیش از آن، نرخ تورم در زمان شیوع پاندمی کووید، نزدیک به صفر بود.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.