جستجو

دومینو ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا و اروپا به دلیل سیاست‌های انقباضی وارد فاز جدیدی شد تا تحلیلگران از احتمال قیمت شکنی تاریخی انس طلا بگویند. اگرچه بازارهای داخلی هچنان در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند ولی تمام سکه بهار آزادی بانک رفاه در نخستین روزهای فروردین با افزایش تقاضا در بازار سرمایه همراه بود.


پایان زمستان ۱۴۰۱ با آغاز موج ورشکستگی بانک‌های آمریکا همراه بود تا امروز در نخستین روزهای بهار ۱۴۰۲ چندین بانک آمریکایی و اروپایی با ریزش سنگین قیمت سهام در آستانه ورشکستگی قرار داشته‌ باشند. در این میان بانک SVB چراغ اول را روشن کرد و سپس بانک‌های signature و silvergate به جمع ورشکستگان اضافه شدند تا به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران همه چیز آماده یک بحران اقتصادی تمام عیار باشد. لوئیس دو گویندوس، معاون بانک مرکزی اروپا در این‌باره گفت: یک بحران بانکی احتمالا منجر به کاهش رشد اقتصاد و افزایش تورم خواهد شد.
با این حال بانک مرکزی اروپا و آمریکا همچنان از ادامه سیاست‌های انقباضی حمایت کردند. این سیاست‌های به عنوان دلیل اصلی ورشکستگی بانک‌ها اعلام می‌شود. در مقابل با اعلام خبر ورشکستگی هر بانک تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد. Investing در این‌باره نوشت: بحبوحه نگرانی از ورشکستگی بانک‌ها باعث شده تا فلز زرد به عنوان دارایی امن و پناهگاه سرمایه از دلار سبقت بگیرد.
حالا با این خبر خوش‌بینی برای رشد قیمت انس جهانی طلا در اوج چند سال اخیر قرار دارد. موسسه تحقیقاتی BCA در این باره می‌گوید: قیمت طلا در بحبوحه ابهامات شدید سیاست اقتصادی ایالات متحده و خطر افزایش تورم اصلی، حمایت خواهد شد. از طرفی رویترز نیز طی گزارشی از احتمال رشد نرخ انس طلا به بالاتر از ۲۱۰۰ دلار گفت.

انس طلا و رکورد شکنی تاریخی

انس طلا به عنوان یکی از امن‌ترین سرمایه‌ها از سال ۱۸۳۴ هرگز با قیمتی بالاتر از ۲۱۰۰ دلار معامله نشده‌است. بالاترین قیمت ثبت شده برای انس حدود ۲۰۷۶ دلار است و اکنون در کانال ۱۹۰۰ دلار نوسان می‌کند. هفته گذشته انس وارد کانال ۲۰۰۰ دلار شد ولی با عرضه سنگین فروشندگان به کانال ۱۹۰۰ برگشت ولی تحلیلگران از ادامه روند صعودی انس طلا می‌گویند.
آیا نرخ انس طلا به بالاتر از ۲۱۰۰ دلار می‌رسد؟ نظرسنجی اکثر موسسات مالی مانند پایگاه کیکتونیوز نشان می‌دهد کارشناسان و فعالان بازارهای مالی در انتظار شکست سقف تاریخی فلز زرد در بهار ۲۰۲۳ هستند ولی اخباری مانند توقف سیاست‌های انقباضی احتمالا مانعی برای دست‌یافتن این هدف خواهد شد. در مقابل ورشکستگی بانک‌های اروپایی و آمریکایی سوخت رشد بیشتر نرخ فلز رزد را فراهم خواهد کرد.

چراغ سبز انس به سکه بهار آزادی

نرخ جهانی انس طلا و قیمت دلار آزاد همیشه دو متغیر مهم برای تعیین نرخ طلا و سکه در بازارهای داخلی هستند. اگرچه مسئولان طی هفته‌های گذشته بارها از مردم خواسته‌اند در بازار سکه سرمایه‌گذاری نکنند ولی در صورت رکوردشکنی انس طلا در بازارهای جهانی احتمالا نرخ سکه و طلا ۱۸ عیار نیز در بازارهای داخلی تقویت خواهد شد. اکنون در تعطیلات نیمه دوم نوروز تقاضا برای سکه بانک رفاه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا افزایش یافته‌است تا منجر به رشد قیمت‌ها در این بخش شود. سال گذشته بازدهی سرمایه‌گذاری در سکه بهار آزادی به حدود ۱۴۷% رسید و حالا با احتمال رشد نرخ فلز زرد بار دیگر سکه مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته‌است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.