جستجو

📝ساقی نبی لو – اختصاصی معدن‌مدیا

🔎واحد بومی‌سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین که از سال 95 فعالیت خود را آغاز کرد، با هدف تولید محصولات فناورانه پا به میدان گذاشته و طی این سال‌ها در عرصه‌ی عمل کارنامه‌ی خوبی از خود به جا گذاشته است.

🔹سینا سالاری، مدیر بومی‌سازی شرکت گهرزمین، در روزهای پایانی سال 1401 در گفت‌وگو با خبرنگار «معدن‌مدیا» به افزایش قراردادهای منعقدشده در این سال اشاره کرد که تماماً با هدف «رشد تولیدِ» محصولاتی که عملکرد موفقی داشته‌اند، انجام شده است.

🔎حالا نام‌گذاری امسال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نشانگر آن است که گهرزمین همواره کوشیده که پیشگام باشد و نام‌گذاری سال‌ها علت شروع فعالیت‌هایش نیست، بلکه تنها تسهیل‌گر و شتاب‌دهنده‌ی آن است.

🔎برنامه پنج ساله‌ی ابتدایی گهرزمین با تمرکز بر طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات کارخانجات کنسانتره و گندله‌سازی پیش رفت و حالا در برنامه دوم تمرکز روی ساخت ماشین‌آلات معدنی است.

🔸مدیر بومی‌سازی گهرزمین بیان کرد: اکنون که کشور کم‌کم دارد با بحران کمبود سنگ‌آهن مواجه می‌شود، به عوامل مختلفی می‌توان اشاره کرد که در این روند تاثیرگذار بوده‌اند؛ ضعف در اکتشاف یکی از این عوامل است.

🔹سالاری ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر مشکلات متعدد در تامین ماشین‌آلات معدنی است. به دلیل وجود تحریم‌ها ناوگان حمل‌ونقل فرسوده شده که این روند موجب کاهش معدن‌کاری در سراسر کشور شده است و فقط مختص معادن سنگ آهن نیست.

🔸وی افزود: شرکت گهرزمین با همکاری و هم‌فکری با دیگر شرکت‌های بزرگ معدنی برنامه‌های متعددی را برای طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در دست اجرا دارد که تقریباً تمامی پیمانکارانی که در این مسیر به ما کمک می‌کنند، از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کشور هستند و در سالی که گذشت ما خروجی‌های موفقی در این زمینه داشتیم؛ از برخی تجهیزات جدید رونمایی کردیم که این تجهیزات عملکرد خود را در دوره تضمین با موفقیت به اثبات رسانده و سپس به بهره‌بردار تحویل داده شدند.

🔹سالاری در پاسخ به این سوال که اقدامات واحد بومی‌سازی گهرزمین چه دستاوردی در پی داشته است، مطرح کرد: این اقدامات به طور متوسط سالانه حدود 20 میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری کرده است.

🔸وی افزود: همچنین به عنوان مثال، تعمیرات آسیاب گلوله‌ای (بالمیل) که قلب خط تولید کنسانتره است و عدم تعویض آن، باعث شد از توقف هر خط تولید که حدوداً 50 روز طول می‌کشید جلوگیری شده و تقریباً 830 میلیارد تومان صرفه‌جویی شود.

🔹سینا سالاری، مدیر بومی‌سازی گهرزمین، در پایان بیان کرد: شعار سال 1401 باعث شد قوانین تسهیل‌کننده‌ای برای ورود به حوزه‌های خطرپذیر تصویب شود که مشوق این بود تا ما وارد کارهای بزرگ‌تری شویم که ریسک بیشتری دارند. در سالی که گذشت همه‌ی تلاش ما بر این بود که تولید کارهای موفق قبلی را بیشتر کنیم و همچنین وارد حیطه‌های جدید و نوآورانه شویم. از ابتدا هدف از راه‌اندازی این واحد تولید محصولات فناورانه بوده که این امر نیاز به همکاری جدی و مداوم با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و از شروع فعالیت‌ها مد نظر ما بوده است.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.