جستجو

حسن برغندان سرپرست واحد دو بازیابی مواد در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت گفت: این واحد وظیفه دریافت گاز کک خام ، پایش و ارسال آن به خط گاز کک کارخانه را دارد و واحد کلاوس جهت تصفیه بخشی از گاز کک درآن احداث شده است.


برغندان افزود: در این واحد گاز اسیدی شامل: سولفید هیدروژن، آمونیاک، هیدروژن سیانید و … دریافت و پس از سوزاندن در کوره کلاوس، گوگرد تولید می شود. جهت افزایش راندمان کوره لازم است گاز اسیدی به صورت مناسب در کوره توزیع و سپس وارد آن شود، به همین دلیل این گاز وارد یک کلکتور حلقوی شده و سپس از طریق انشعاب های متصل به آن وارد کوره می شود.
ابراهیم کاظمی مهندس ارشد مکانیک شیمیایی واحد دو نیز در ادامه افزود: از ابتدای راه اندازی این واحد در سال ۱۳۹۵ به دلیل استفاده نشدن از متریال مناسب همواره نشتی گاز اسیدی از این کلکتور وجود داشت. این کلکتور یک لوله ۱۰ اینچ با جنس استنلس استیل A۳۱۲ TP۳۱۶ بود که به شکل دایره ای به قطر ۱۳۸۰ میلیمتر خم گردیده و دارای یک خط لوله ورودی ۱۰اینچ و ۴ انشعاب خروجی ۵ اینچ در زاویه ۴۵ درجه بود.
کاظمی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ جهت تهیه نقشه و ساخت این کلکتور اقدام گردید اما متاسفانه طی گذشت چندین سال روند ساخت آن با چالش های بسیاری از جمله محدودیت های خم کاری لوله استنلس استیل با شعاع ۶۹۰ میلیمتر روبرو بوده است لذا برای حل این مشکل بر اساس طرح داده شده تصمیم گرفته شد با موجودی لوله و اتصالات، کلکتور از حالت دایره ای به هشت ضلعی و متریال به تیتانیوم تغییر پیدا کرده و کلکتور جدیدی ساخته شود.
مهندس ارشد مکانیک شیمیایی واحد دو اظهار داشت: با همت و تلاش پرسنل مکانیک واحد دو بازیابی مواد، دفتر فنی، تعمیرگاه مرکزی مدیریت، نت مکانیک و کارگاه های ساخت کارخانه قطعات آماده سازی و پس از تامین فیلر مناسب و با انجام حدود ۱۷ متر جوشکاری تیتانیوم و ۱۲۰۰ نفر ساعت کار، قطعه مورد نظر ساخته و پس از انجام تست هیدرو استاتیک با موفقیت روی کلکتور نصب و آماده بهره برداری گردید.
با این اقدام فرآیند جوشکاری تیتانیوم در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی بومی سازی شد و با انجام این پروژه تولید گوگرد این واحد از سه تن در روز به حدود چهار و نیم تن افزایش یافت.

منبع: روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.