جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: صادرات فولاد ایران به دلایل مختلفی مانند قیمت رقابتی فولاد ایران ، کیفیت فولاد و همسایگی با بسیاری از کشورهای مصرف کننده فولاد باید مورد توجه قرار گیرد.


حسن طاهری با اشاره به اینکه تولید و صادرات فولاد رتبه ۱۰ جهانی را دارا است، اظهار داشت: قیمت فولاد ایران در مقایسه با سایر کشورهای تولیدکننده و صادرکننده کمتر بوده و خریدار را راغب یه خرید و مبادله با ایران می‌کند.

وی گفت: با افزایش نوسانات ارزی در بازار که افزایش آن سبب اقتصادی شدن هزینه فولاد ایران برای کشورهای مقصد می شود، می تواند صادرات فولاد ایران را رونق بخشید.

این فعال بازار فولاد با بیان اینکه فولاد ایران به مقصد ۵۶ کشور صادر شده است، افزود: نیاز کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان به ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها، از پتانسیل‌های صادرات فولاد ایران در بازار این مناطق است؛ البته که حفظ بازارهای جهانی به تولید با کیفیت استاندارد ولی قیمت رقابتی پایین‌تر بستگی دارد.

طاهری با تأکید بر اینکه صادرات فولاد علاوه بر ارزآوری و توسعه صنعت فولاد به عنوان شاخصی از پیشرفت، باعث اشتغال‌زایی نیز می‌شود، خاطر نشان کرد: صنعت فولاد از همان صنایع بالادستی یعنی از استخراج سنگ آهن از معدن تا تولید فولاد خام، تولید محصولات ثانویه فولادی، حمل و نقل، فروش و بازاریابی در گستره‌ی بزرگی باعث اشتغال زایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید بیش از دو برابر نیاز داخلی است، گفت: در حال حاضر قیمت میلگرد (پر مصرف ترین محصول) برابر با قیمت قراضه در بازار جهانی است. همچنین قیمت سایر محصولات فولادی نیز نسبت به قیمت ها در بازار جهانی کمتر است.

طاهری با بیان اینکه عرضه مواد اولیه فولاد کاهش چندانی نداشته است، گفت: پس از تحریم‌ها تغییری در قیمت سنگ آهن ایجاد نشده است. حالا باید دید در ادامه چه تغییراتی در میزان عرضه مواد اولیه فولاد و در نهایت قیمت تمام شده محصولات زنجیره فولاد به وجود می آید.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: تاکنون تغییر محسوسی در بازار محصولات فولادی و سایر تولیدات زنجیره فولاد در نتیجه تشدید تحریم ها به وجود نیامده است اما پیش بینی می شود در آینده با تشدید تحریم‌ها تغییراتی در میزان عرضه محصولات به وجود آید، در این راستا؛ باید تدابیری از همین الان اتخاذ شود تا کمترین اثر بر میزان تولید و صادرات به وجود آید.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.