جستجو

یک کارشناس صنایع معدنی گفت: براساس برنامه هفتم توسعه می‌توان دریافت که برنامه جدی و اصولی برای بخش معدن و صنایع در نظر گرفته نشده است؛ به گونه‌ای که حتی در سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی نیز، بخش معدن کنار گذاشته شده بود.


یکی از کارشناسان صنایع معدنی با اشاره به مداخله دولت در قیمت ‌گذاری مطرح کرد: در شرایط فعلی کشور با توجه به موضوعاتی مانند کمبود منابع و عدم ورود کامل بخش خصوصی در برخی از حوزه‌های اقتصاد مانند فولاد، چه در تخصیص ارز و منابع ارزی مورد نیاز و چه تحویل به ‌موقع آن و مشکلات تحریمی همگی باعث شده تا در کشور نتوانیم موضوع اقتصاد رقابتی و قیمت‌گذاری رقابتی را حاکم کنیم.

وی در ادامه گفت: در این راستا، دولت برای اینکه بتواند مانع افزایش قیمت‌ها که به صورت جهشی اتفاق می‌افتد، شود، در قیمت‌گذاری مداخله می‌کند و این دخالت نیز تبعاتی دارد. در واقع دولت بدون توجه به اینکه قیمت‌ها دوباره جهش می‌یابند، فعال اقتصادی را مجبور می‌کند تا تابع قیمت‌های دستوری که دولت تعیین می‌کند، باشد که چنین عملکردی، باعث می‌شود وضعیت سختی برای تولیدکننده به وجود بیاید.

این کارشناس معدنی با بیان اینکه دولت استراتژی خاصی برای معادن به ویژه معادن کوچک ندارد، گفت: معادن کوچک مقیاس که چیزی حدود ۹۰ درصد معادن کشور را تشکیل می‌دهند، هیچ برنامه حمایتی خاصی مد‌نظر دولت نیست و براساس برنامه هفتم توسعه می‌توان دریافت که برنامه جدی و اصولی برای بخش معدن و صنایع در نظر گرفته نشده است؛ به گونه‌ای که حتی در سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی نیز بخش معدن کنار گذاشته شده بود.

به گفته این کارشناس معدن، معادن کوچک‌ مقیاس ریسک خاص خود را دارند و بازار این نوع معادن با بزرگ ‌مقیاس‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ذخایر، حجم معدنی و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در معادن کوچک در دستان دولت است، اظهار داشت: بخش خصوصی در این امر دخالتی ندارد و معادن بزرگ نیز از قبل در اختیار دولت بوده‌اند. در این راستا، به دلیل اینکه دولت صنایع تبدیلی معدنی ایجاد کرده، تمایلی به واگذاری آنها ندارد. به ‌طور کلی می‌توان گفت بخش خصوصی در معادن کوچک مقیاس با مشکلات زیادی مواجه هستند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.