جستجو

مدیرعامل فولاد مبارکه در روزهای اخیر با بیان اینکه کمبود برق سبب شده تا تولید فولاد این مجموعه در مرداده ماه نسبت به اردیبهشت‌ماه ۵۴درصد کاهش داشته باشد، از نبود برق انتقاد کرد؛ اما برخی از خبرگزاری‌های دولتی، اصل مساله یعنی کمبود برق و مشکلاتی که این موضوع برای واحدهای تولیدی و صنعتی به وجود آورده را رها کرده و به حواشی آن پرداختند و حتی در صحبت‌هایی عجیب مدیرعامل فولاد مبارکه را عامل ریزش بازار سرمایه دانستند!

«مسائل و تنش‌های موجود در حوزه برق، گاز، حمل‌ونقل، مواد اولیه، سیاست‌های ارزی و سیاست‌های قیمت‌گذاری، صنعتِ فولاد کشور را به نقطه خستگی و شکست نزدیک کرده است.» این صحبت‌های طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در همایش تاب اوری صنعت فولاد است. صحبت‌هایی که جدید هم نیست و سالیان سال است که تمام فعالان حوزه صنعت و تولیدکنندگان از آن شکایت دارند و معتقدند این مسایل سبب شده تولید در کشور با بحران مواجه شود. او در ادامه این صحبت‌ها عنوان کرده بود که «فولاد مبارکه امسال در اردیبهشت‌ماه ۸۰۰ هزار تن تولید فولاد داشته است. این در حالی است که در مردادماه این مقدار به ۳۶۲ هزار تن رسید؛ این یعنی حدود ۳۰۰-۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری را از دست داد. اگر این مسائل در صنعت فولاد کشور نبود بدون شک امسال، یعنی سال ۲۰۲۳، ما به جایگاه هشتم جهانی می‌رسیدیم.»

اما یکی از خبرگزاری‌های دولتی از این صحبت‌ها برداشت‌های عجیبی را اعلام کرد. فارس در خبری نوشت: «مدیرعامل بزرگترین شرکت فولادی ایران در حالی از کاهش ۵۴ درصدی تولید فولاد این شرکت در مرداد نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد که اطلاعات کدال تنها کاهش ۶.۸ درصدی تولید را مشخص کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی کدال، تولید یک ماهه منتهی به ۳۱ اردیبهشت شرکت فولاد مبارکه معادل ۷۴۹ هزار تن بوده است. همچنین آمار تولید یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد این شرکت نیز به عدد ۶۹۸ هزار تن رسیده است. بر اساس آمار یاده شده، تولید شرکت فولاد مبارکه در مرداد نسبت به اردیبهشت تنها ۶.۸ درصد کاهش داشته است، در شرایطی که بر مبنای اظهارات عجیب مدیرعامل فولاد مبارکه، کاهش در بازه زمانی مشخص به ۵۴ درصد می‌رسد.»

کارخانه فولاد مبارکه نیز در واکنش به این خبر نوشت: «معیار تولید در کارخانجات فولادی، تولید «فولاد خام» است. این معیار توسط انجمن جهانی فولاد «world steel» برای تمام فولادسازان جهان یک ملاک قابل سنجش است. فولاد خام محصول میانی واحدهای فولادسازی است که در روش «کوره قوس الکتریکی» بر خلاف دیگر روش‌ها، صرفاً وابسته به انرژی الکتریکی است. از این رو در عرف مصطلح واحدهای فولادسازی، مقصود از تولید فولاد، فولاد خام است. به علت محدودیت برق اعمال‌شده در فصل تابستان امسال برای فولادسازان، کارخانجات مبتنی بر فناوری قوس الکتریکی بیشترین کاهش تولید را داشته‌اند. برای فولاد مبارکه با ۸ کوره الکتریکی، در مردادماه حدود ۵۴ درصد کاهش تولید نسبت به اردیبهشت ماه ثبت شده است که در گزارش کدال ارائه نمی گردد. حال آن که اطلاعات مندرج در سایت کدال آمار محصول نهایی (آماده فروش) است که با فولاد خام قطعاً متفاوت است و شامل انواع ورق نیز است که می‌تواند ذخیره‌ای از ماه‌های گذشته یا فروش انباری را نیز شامل شود. لذا متفاوت بودن آمار فولادسازی از آمار محصول آماده فروش در این حوزه بدیهی و شفاف است. همچنین اشاره مدیر عامل فولاد مبارکه به تاثیر کمبودهای موجود در حوزه انرژی از جمله برق بر تولید فولاد بوده و نفی‌کننده اقدامات دو سال اخیر در راستای کاهش و رفع این کمبودهای تاریخی نبوده است. قابل ذکر است که فولاد مبارکه در دوره اخیر اقدام به احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی برق با بازده بالا نموده که در روزهای آینده به صورت رسمی به بهره‌برداری رسیده و باعث بهبود سطح تاب‌آوری این شرکت در مواجهه با عوامل تاثیر گذار خواهد شد. در خبر فارس عنوان شده این اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه موجب منفی شدن شاخص بورس شده است، که اظهارنظری عجیب به نظر می‌رسد. گویی آنکه تالار بورس در ماه‌های اخیر صعودی بوده و فقط امروز و آن هم دقیقاً به خاطر این خبر، منفی شده است.»

مساله‌ای که وجود دارد این است که در تمام این سال‌ها قیمتگذاری دستوری، قطعی برق و گاز صنایع، ارز چند نرخی و… مشکلات جدی صنایع بوده‌اند. مشکلاتی که نه تنها فولاد مبارکه که تمام واحدهای تولیدی و صنعتی را از پای درآورده‌اند. آیا بهتر نیست به جای اینکه به دنبال تخریب شرکت‌ها و صنایع باشیم و آنان را متهمان ریزش بورس و… بدانیم، سعی در رفع مشکلات آنان داشته باشیم؟

مگر غیر این است که در سال‌های اخیر تمام تولیدکنندگان از قطعی‌های بی دلیل برق و گاز، قیمتگذاری دستوری و… آسیب های فراوانی دیدند و حتی بسیاری مجبور به تعطیلی واحد و بنگاه خود شده‌اند؟ باید بدانیم که تداوم وضعیت برق، گاز، قیمت‌گذاری دستوری و… چیزی جز نابودی صنایع بزرگ و در نهایت زمین‌خوردن اقتصاد به دنبال نخواهد داشت.

منبع: اقتصادآنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.