جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا؛

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده فولاد در خاورمیانه شناخته می‌شود و با سرمایه اسمی‌ 80هزار میلیارد تومانی و ارزش بازار 428 هزار میلیارد تومانی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود که به تنهایی می‌تواند به بازار سمت و سو دهد و سهم‌های بسیاری را به دنبال خود بکشاند.

ظرفیت تولید این شرکت در ابتدا و در سال 1379 که راه اندازی شد 2.4 میلیون تن بود و اکنون با انجام طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت، میزان تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به 10.3 میلیون تن در سال رسیده است.

نکته قابل توجه در خصوص این شرکت آن است که طی این سال‌ها فولاد مبارکه به سراغ تکمیل زنجیره تولید رفته و از گندله تا انواع فولاد را خود تولید می‌کند و به نوعی ماده اولیه محصولات فولادی در درون شرکت تولید و تامین می‌شود و چندان به سایر تامین کنندگان وابستگی ندارد.

تولید-در-فولاد-مبارکه-اصفهان

آمارها نشان می‌دهند که این فولادساز سهم بالایی از تولیدات کشور دارد و بر اساس آمارهای 7 ماهه نخست سال 1402، فولاد مبارکه بیش از نیمی ‌از تولیدات محصولات فولادی کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان تولید بزرگترین سازنده فولاد خام خاورمیانه در 7 ماهه امسال در حدود 5.2 میلیون تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 11 درصدی را شاهد هستیم.

در مدت یاد شده شرکت فولاد مبارکه اصفهان 4.6 میلیون تن از محصولات تولیدی خود را در بازارهای داخل به فروش رساند و 647 هزار تن نیز به بازارهای خارجی صادر کرد. مقدار فروش نسبت به 7 ماهه سال 1401 در بازار داخل رشد 8 درصدی و در بازارهای صادراتی رشد 139 درصدی داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که شرکت در عملیات اصلی خود طی سال جاری، حرکت رو به جلو داشته و افزایش درآمدها صرفا ناشی از تورم قیمت‌ها نبوده و به صورت مقداری نیز عملکرد رو به صعود داشته است.

در مقایسه با سایر شرکت‌های بزرگ فولادساز همچون فولاد خوزستان با فروش مقداری 2.2 میلیون تنی و ذوب آهن اصفهان با فروش 1.5 میلیون تنی، شرکت فولاد مبارکه با اختلاف در صدر ایستاده است.

بیش از 86 درصد فروش داخلی محصولات شرکت از طریق بورس کالا انجام می‌شود و نرخ فروش محصولات در بازار داخلی بر اساس نرخ‌های کشف شده در بورس کالا تعیین می‌گردد. متوسط نرخ فروش محصولات گرم به عنوان مهمترین محصول تولیدی شرکت در بازار داخل در 7 ماهه منتهی به مهر سال 1402 بالغ بر 27.1 میلیون تومان بود؛ در حالی که این محصول طی همین مدت از سال گذشته به نرخ 19.6 میلیون تومان به فروش رسیده بود. نرخ فروش محصولات سرد نیز با افزایش 52 درصدی به 35.2 میلیون تومان رسید.

در مجموع، فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه بالغ بر 144 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد فروش کسب کرد که 58 درصد بیش از فروش مدت مشابه سال قبل است.

پیش بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال 1402 به درآمد 230 هزار میلیارد تومانی دست یابد و با لحاظ حاشیه سود خالص 40 درصدی، انتظار می‌رود در محدوده 90 هزار میلیارد تومانی سودسازی کند.

لازم به ذکر است که سود خالص شرکت فولاد مبارکه در سال مالی 1401 نزدیک به 68 هزار میلیارد تومان بود و در 6 ماهه نخست سال 1402 به سود 52 هزار میلیارد تومانی دست یافت. بنابراین، انتظار تحقق سود 90 هزار میلیارد تومانی چندان دور از انتظار و دور از دسترس نیست.

روند-سود-خالص-فولاد-مبارکه

حاشیه سود در ارقام بالایی قرار دارد و شرکت به همین میزان بسنده نکرده و در تلاش است با تولید گریدهای با ارزش افزوده بیشتر، ضمن تامین نیاز کشور به محصولات خاص که نیازمند پیچیدگی‌های فنی و دانشی بالایی است، حاشیه سود خود را باز هم افزایش دهد.

در راستای تکمیل زنجیره تولید و تولید محصولات ویژه و کیفی که در کشور تولید نمی‌شوند، پروژه احداث نورد گرم شماره2 را در دستور کار قرار داده و تاکنون بالغ بر 18 درصد پیشرفت داشته است.

علاوه بر این، احداث و تاسیس نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت عملی 750 مگاوات ساعت با سرمایه‌گذاری 415 میلیون یورو را به اجرا درآورده و فاز اول آن در نیمه دوم سال جاری با ظرفیت 307 مگاوات ساعت به بهره‌برداری می‌رسد و تا یک سال آینده این نیروگاه با ظرفیت کامل وارد مدار تولید می‌شود. به این ترتیب، شرکت فولاد مبارکه نگرانی کمتری در خصوص قطعی برق در تابستان از سوی دولت خواهد داشت و خود برق مورد نیاز را تامین می‌کند و دیگر خسارت و افت تولید بابت قطعی برق به شرکت تحمیل نخواهد شد.

علاوه بر عملیات اصلی، این شرکت از حیث سهامداری و تشکیل سبد سرمایه‌گذاری نیز قدرتمند عمل کرده و پرتفوی سنگین و باارزشی را تشکیل داده است.

برابر با 51 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) که در زمان نگارش این گزارش، ارزش بازار 85 هزار میلیارد تومانی دارد و خود یکی از سهامداران بزرگ در حوزه معدن و صنایع معدنی است، در اختیار فولاد مبارکه است و 95 درصد از شرکت فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن اسلب در سال، را به نام خود زده است.

همچنین، پروژه احداث خط فولادسازی و ریخته‌گری تختال در شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و در فولاد هرمزگان احداث واحد احیا مستقیم با ظرفیت 1.7 میلیون تن را آغاز کرده است.

به همین جهت و به منظر تامین مالی پروژه‌های در دست اجرا و همچنین جبران مخارج انجام شده بابت خرید سهام شرکت‌هایی همچون توکا ریل و فولاد توان‌آور آسیا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نظر دارد سرمایه 80 هزار میلیارد تومانی کنونی را از محل سود انباشته به 110 هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

در صورت انجام افزایش سرمایه سود خالص سال 1402 به رقم 107 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و برای سال 1403 با رشد 28 درصدی، 137 هزار میلیارد تومان سود پیش بینی شده است.

بنابراین، مطابق با انتظارات و بر اساس فعالیت‌های عملیاتی رو به رشد، شرکت فولاد مبارکه در بازار سهام نیز عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته و همواره در لیست انتخاب‌های سهامداران حرفه‌ای قرار دارد. سهام «فولاد» در یک سال اخیر بازدهی 78 درصدی را عاید سهامداران و سرمایه‌گذاران کرده که از بازدهی صنعت و بورس بالاتر است.

از این نکته نیز نباید به سادگی عبور کرد که عملیات تولید و فروش شرکت از رکوردهای سال‌های قبل عبور کرده و با اتمام پروژه‌های در دست اجرا، ارزش این شرکت بیش از ارقام کنونی خواهد بود. ضمن آن که هم اکنون P/E «فولاد» 4.5 است که از P/E صنعت و بورس کمتر است؛ پس می‌توان گفت این سهم همچنان جای رشد دارد و برای سهمداران مناسب ارزیابی می‌شود.

منبع: معدن مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.