جستجو

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با فولاد مبارکه
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه با حضور در فولاد مبارکه از پروژه بومی‌سازی ماشین جوش لیزر فیبری در این شرکت رونمایی کرد و سپس در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران و شرکت فولاد مبارکه حضور پیدا کرد.

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و هیئت همراه، صبح روز چهارشنبه 22 آذرماه 1402 وارد شرکت فولاد مبارکه شد؛ وی در بدو ورود به این مجتمع بزرگ صنعتی، با حضور در معراج شهدای گمنام، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و سپس با حضور در فضای سبز مهمانان ویژه فولاد مبارکه، یک نهال غرس و سپس از خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه بازدید به عمل آورد و در ادامه از ماشن جوش لیزر فیبری بومی‌سازی‌شده که با ماشین جوش لیزر گازی به همّت مرکز علوم و فنون لیزر ایران جایگزین شده است، رونمایی کرد.

دستگاه جوش لیزر فیبری راه‌حل نو و فناوری جایگزین برای فولاد مبارکه است

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در این آیین اظهار کرد: دستگاه جوش لیزر فیبری راه‌حل نو و فناوری جایگزین برای فولاد مبارکه و راه‌حل جامعی است که این شرکت در دستور کار قرار داده است. امروز در فولاد مبارکه این صنعت پرافتخار کشور توفیق داشتیم که از یکی دیگر از خدمات دانشی به لحاظ فناوری برای فولاد مبارکه رونمایی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که دستگاه جوش لیزر فیبری با خودباوری و صرف فعل خواستن در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی و هسته‌ای یکی از ظرفیت‌های اساسی و پیشرفته در حوزه علم و فناوری و راهگشا در همه زمینه‌هاست که آثار و برکات آن در زندگی مردم کشورمان تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با همکاری مرکز علوم و فنون لیزر ایران با توجه به نیاز این شرکت، آن را پشتیبانی می‌کند.

فولاد مبارکه ابزار دقیق هسته‌ای را به کار گرفته است

اسلامی عنوان کرد: محور دوم که اهمیت بسیار بالایی دارد و سازمان انرژی اتمی با افتخار برای کل صنایع کشور انجام داده، موضوع ابزار دقیق هسته‌ای است که فولاد مبارکه در سامانه‌های اندازه‌گیری و کنترل خود از 3 سال قبل در پیش گرفته است. ضمن این که سازمان انرژی اتمی امروز در 150 صنعت کشور این خدمت را به‌صورت پایدار ایجاد کرده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها فولاد مبارکه است که با رویکرد رفع وابستگی و حرکت به سمت خودکفایی با سازمان انرژی اتمی مباحث خود را مطرح کرده است.

وی اذعان داشت: شرکت‌های خارجی با توجه به تحریم‌ها نه تجهیز و قطعه‌ای را به ما می‌فروشند و نه دانش و حتی خدمات پس از فروشی به ما ارائه می‌دهند که با همت و اراده‌ای که در ساختار سازمان نهفته، این اقدامات دانشی طراحی و انجام شده است، به‌نحوی که پس از ساخت نیز عملیات تعمیر و نگهداری با قوت انجام شود. امروز ظرفیتی ایجاد شده که علاوه بر تأمین موارد مورد نیاز در کشور بتوانیم در حوزه صادرات این دستگاه‌ها و تجهیزات نیز فعال شویم.

اقدامات علمی و فناوری‌مان را به رخ جهانیان کشیده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که همه اقدامات ما در راستای امیدآفرینی است، تأکید کرد: ما اقدامات علمی و فناوری را به رخ جهانیان کشیده‌ایم. نکته بسیار مهمی که در این فرایند باید به آن توجه داشته باشیم، داشتن راه حل جامع برای حل مشکلات و پشتیبانی فرایندهای صنعت است، تا بتواند با ایجاد قابلیت اطمینان و اعتماد در درازمدت نیز از صنعت و خدمت ارائه شده پشتیبانی کند. به خاطر داشته باشیم سازمان انرژی اتمی یک واحد تجاری نیست بلکه یک سازمان حاکمیتی مرز دانش است که وظیفه راهبردی، قوت‌سازی و قدرت‌سازی برای کشور را بر عهده دارد؛ ازاین‌رو در هر بخش از صنعت کشور مسئله‌ای وجود داشته باشد، سازمان انرژی اتمی برای حل مشکل و مسئله تلاش می‌کند.

وی با بیان این که انرژی اتمی دریای بیکرانی از فرصت‌های خوب برای کشور است، یادآور شد: متأسفانه دشمنان با القایی که در خصوص انرژی هسته‌ای داشتند، تلاش کرده‌اند که بگویند ایران به انرژی و فناوری هسته‌ای نیاز ندارد و این در حالی است که خود آن‌ها به خوبی می‌دانند که انرژی هسته‌ای تا چه اندازه کارگشاست.

سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند فولاد مبارکه برای استفاده بهینه از منابع آبی

اسلامی در ادامه حضور خود در فولاد مبارکه از تصفیه‌خانه‌های پساب و پروژه‌های جمع‌آوری و بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی در خطوط تولید فولاد مبارکه بازدید به عمل آورد و گفت: فولاد مبارکه در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی پساب‌های صنعتی سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی انجام داده است.

داخلی‌سازی دستگاه جوش لیزر فیبری پس از ۴ سال کار مطالعاتی

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان رونمایی از این ماشین جوش گفت: طی سال‌های اخیر و در پی تحریم‌های ظالمانه‌ علیه ایران، اتفاق مبارکی که در کشور ما رخ داده این است که با همت همکاران در فولاد مبارکه و صنایع مختلف به واسطه محدودیت‌های که این تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند، سعی شده تا در سایه خودباوری و مهندسی معکوس در جهت بومی‌سازی تجهیزات و خودکفایی گام برداریم و محدودیت‌هایی که می‌توانست به روند و فرایند تولید خدشه وارد کند را به فرصت تبدیل و به طور کلی آن‌ها را برطرف کنیم.

محمدیاسر طیب نیا

وی در ادامه تصریح کرد: امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که بعد از یک دهه تلاش در صنعتی مانند فولاد مبارکه که روزی صددرصد تجهیزات خُرد و کلان و مواد مصرفی آن وارداتی بود امروز به 90 درصد بومی‌سازی و خودکفایی تجهیزات دست یافته‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: یکی از این اقدامات، همکاری فولاد مبارکه با سازمان انرژی اتمی در بومی‌سازی انواع و اقسام تجهیزات لیزری است که نقش اساسی در خطوط تولید دارند و امروز به مدد این همکاری‌ها پس از ۴ سال کار مطالعاتی و همکاری مشترک شاهد داخلی‌سازی دستگاه جوش لیزر فیبری مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا هستیم.

بومی‌سازی دستگاهی که تأمین‌کنندگان خارجی از تعمیر و نگهداری آن خودداری می‌کردند

طیب‌نیا در تشریح اهمیت جایگزینی و بومی‌سازی این ماشین جوش لیزری بیان کرد: طی 10 سال اخیر که از دستگاه جوش لیزری قبل استفاده می‌کردیم و شرکت خارجی سازنده آن از ارائه هر گونه سرویس و تعمیر و نگهداری آن خودداری می‌کرد، با مشکلات زیادی مواجه بودیم که خوشبختانه طی یک همکاری مشترک با سازمان انرژی اتمی و مرکز علوم و فنون لیزر ایران، امروز شاهد جایگزینی دستگاه جوش لیزر فیبری بومی‌سازی شده به جای دستگاه جوش لیزر گازی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در مسیر حرکت خود از مهندسی معکوس و بومی‌سازی به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و نگاه به آینده و نوآوری در حال حرکت است؛ امروز با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن ها درپی آن هستیم که گام‌های جدی‌تری در مسیر آینده‌ای بهتر برداریم تا علاوه بر خودکفایی در حوزه تکنولوژی‌های روز دنیا هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و با یاری خداوند و همکاری گسترده‌تر بتوانیم گام‌های بلندتری در مسیر خودکفایی و تعالی برداریم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت فولاد مبارکه و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت فولاد مبارکه و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در فولاد مبارکه پس از رونمایی از پروژه جایگزینی دستگاه جوش لیزر فیبری بومی‌سازی‌شده با دستگاه جوش لیزر گازی این شرکت، در آیین امضای تفاهم‌نامه میان فولاد مبارکه و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران به منظور بازسازی و بهسازی ماشین‌آلات و تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه تفاهم‌نامه همکاری حضور پیدا کرد. این تفاهم‌نامه با توجه به رسالت مهم مراکز علمی جهت رفع نیازهای علمی و فنی کوتاه‌مدت و بلندمدت کشور و همچنین سیاست‌های دولت در ایجاد زمینه لازم برای افزایش انگیزه جهت استفاده از تحقیقات کاربردی و تسهیل در جذب درآمدهای حاصل از تحقیقات از سوی مراکز علمی منعقد شد.

سیف‌اله اسدالهی،مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره و فرزاد یادگاریان،مدیر بازرگانی و عضو موظف هیئت‌مدیره مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران و محمدیاسر طیب‌نیا،مدیر عامل و عضو هیئت‌مدیره و محسن صالحی‌نیا،رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان این تفاهم‌نامه را امضا کردند.

ایجاد قطب لیزر صنعتی با هدف توسعه فناوری لیزر در کشور

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، همکاری، تعامل و استفاده بهینه و مؤثر از ظرفیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر در راستای بهره‌گیری از دانش بومی موجود در کشور، با توجه به وظایف و ماموریت‌های هر یک از طرفین و به‌کارگیری امکانات موجود در امور بازسازی و بهسازی ماشین‌آلات و تجهیزات لیزری مورد استفاده است.

ایجاد قطب لیزر صنعتی با هدف توسعه فناوری لیزر در کشور و آثار مهم و مثبت آن در صنعت فولاد، به منظور متمرکز کردن و تسهیل استفاده از لیزر در صنعت فولاد نیز از دیگر مفاد مهم در این تفاهم‌نامه است.

مردان فولاد مبارکه مؤمنانه پای کارها ایستاده‌اند

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران اظهار کرد: خودباوری انسان را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد، افرادی هستند که پول دارند و نمادهای پیشرفت را خریداری و نصب می‌کنند اما باید نسبت به پایداری روند خرید این نماد توجه داشته باشند.

وی افزود: امروز علوم و فنون نوین که زنجیره ارزش فوق‌العاده‌ای هم دارد محل رقابت است و ارزش افزوده حداکثری دارد، به همین دلیل امپراتوری رسانه‌های غربی اتهامات بی‌شماری به ایران می‌زنند. این رسانه‌ها برای تحقق اهداف خود از سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند و این در حالی است که هیچ یک از ظرفیت‌های شکل‌گرفته در انرژی اتمی خارج از سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و همه چیز آشکار و واضح است. سازمان انرژی اتمی ایران اختیار قانونی دارد که بررسی کند و حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند یا نکند، ما بازرسی نداشتیم که راهش دهیم یا ندهیم و همه هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان جوسازی و غوغاسالاری بوده و اصلاً بازرسی به ایران نیامده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: فرایند طی شده در سازمان انرژی اتمی ایران در بالادست و پایین‌دست زنجیره، دارای ارزش بسیار اقتصادی و خوش آتیه است؛ دشمنان می‌خواستند در ایجاد تکنولوژی آب سنگین اختلال ایجاد کنند و تمام پیچ و مهره‌های تولید این فناوری را باز کنند، این در حالی است که همین تکنولوژی منجر به تولید فناوری OLED خواهد شد و صنایع پیشرفته دنیا هم امروز به دنبال OLED هستند، از همه مهم‌تر این که مشتقات آب سنگین بر پایه این محصول است.

در افق ۱۴۱۰ فولاد مبارکه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد

وی ادامه داد: آب سنگین تولیدشده در ایران در صدر جدول کیفیت و خلوص آب سنگین دیگر کشورهای دنیاست، این در حالی است که کشور ایران با تحریم‌، تهدید و عملیات تروریستی مواجه است اما به لطف الهی و اعتماد به نفس و خودباوری، ظرفیت متفاوت برای پیشرفت برنامه‌ها و اهداف انرژی به وجود آورده است.

اسلامی بیان کرد: اگر قدرت تشخیص و تمیز فرآوری معادن را نداشته‌ باشیم و نتوانیم راکتور را ‌در چرخه سوخت بارگذاری کنیم، نمی‌توانیم نیازهای اولیه کشور را تامین کنیم؛ همان‌گونه که در افق ۱۴۱۰ شرکت فولاد مبارکه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، در افق ۱۴۲۰ سازمان انرژی اتمی، تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است. بازدهی برق هسته‌ای بسیار بالاست و هیچ افتی ندارد؛ فرکانسی که برق هسته‌ای روی شبکه قرار می‌دهد طرفداران زیادی دارد چراکه امکان خارج شدن از مدار را ندارد و در چرخه تولید بازفرآوری ایجاد می‌کند.

تعهد کربن صفر یک تعهد بسیار مهم است

وی تأکید کرد: طی ۱۰ سال گذشته با تولیدات برق انرژی هسته‌ای معادل ۹۲ میلیون بشکه نفت به ارزش ۷ میلیون دلار در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده است. دنیا درصدد از بین بردن کربن است، تعهد کربن صفر یک تعهد بسیار مهم است، باید به این امر پرداخته شود و باید به سمت انرژی پاک برویم.

معاون رئیس‌جمهور عنوان داشت: انقلاب صنعتی بیشترین چالش‌ را در تحولات اقلیمی ایجاد کرده و باید گام مثبت در مسائل زیست‌محیطی و اجرای انرژی پاک با مشارکت همه بخش‌ها برداریم. تولید انرژی پاک بازدهی اقتصادی بالایی دارد که این انرژی باید برای صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد و صنایع کوچک‌مقیاس نیز باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

فولاد مبارکه راهگشای دیگر صنایع برای استفاده از دستاوردهای صنعت هسته‌ای

وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای در کشور در زمینه ابزار دقیق و لیزر دستاوردهای خوبی دارد، فولاد مبارکه تاکنون در حوزه لیزر بهره‌برداری خوبی را داشته و می‌تواند راهگشای دیگر صنایع برای استفاده از دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور باشد. در حال حاضر استفاده از لیزر را با فناوری زیستی همراه با مشتقات آب سنگین برای درمان به ویژه برای بیماران سرطانی در دستور کار داریم.

اسلامی تصریح کرد: قطار حرکت تحقیقات نتیجه‌گرا در سازمان انرژی اتمی فعال است و هر روز دستاورد جدیدی را نشان می‌دهد، ما این امکان را داریم که در زمینه تصفیه پساب با استفاده از پلاسمای سرد به فولاد مبارکه کمک کنیم. مردان فولاد مبارکه مؤمنانه پای کارها ایستاده‌اند تا به نتیجه دست یابند؛ در این زمینه با توجه به انعقاد این تفاهم‌نامه، همکاری‌ها در مرکز علوم و فنون لیزر ایران ادامه‌دار خواهد بود و به نتایج خوبی دست خواهد یافت.

فولاد مبارکه با احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی صنعت سبز را محقق کرد

فولاد مبارکه با احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی صنعت سبز را محقق کرد

محمدیاسر طیب‌‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری این شرکت و مرکز علوم و فنون لیزر ایران اظهار کرد: کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های صنعتی می‌تواند موج‌های خوبی در کشور رقم بزند و امیدواریم بتوانیم کارهای بزرگ‌تری را رقم بزنیم. هر تجهیز در فولاد مبارکه یک نقطه گلوگاهی است و ارزش زیادی برای پیشرفت کشور دارد. تا امروز بیش از ۱.۲ میلیون تن سنگ آهن از طریق مشارکت‌ها و همکاری‌های فولاد مبارکه با سازمان انرژی اتمی استخراج شده که این میزان تا سال آینده به ۲ میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور، زنجیره کاملی از تأمین و مصرف دارد. این شرکت پیشران اقتصاد کشور و دارای شبکه گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان شامل هزار شرکت است. گروه فولاد مبارکه دارای ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه است که هر یک از آنان یک مجموعه بزرگ صنعتی هستند. هدف‌گذاری فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ رسیدن به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری است. فولاد مبارکه درصدد تبدیل شدن به یک برند جهانی است که در این راستا به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است.

فولاد مبارکه امروز به دنبال تبدیل شدن به صنعت سبز است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۱ تاکنون به ظرفیت تولید ۱۰.۲ میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری توسعه متوازن دارد. این مجموعه موفق به طراحی و تولید ورق‌های فولادی زنگ‌نزن شد. به واسطه محدودیت‌های انرژی و دیگر حوزه‌ها، فولاد مبارکه اقدام به سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌ها کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F را راه‌اندازی کرد و کلنگ نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان را به زمین زد. فولاد مبارکه امروز به دنبال تبدیل شدن به صنعت سبز است.

سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال جاری

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه متذکر شد: صنعت باید در حوزه محیط زیست پیشتاز باشد و فولاد مبارکه در مسیر حفظ محیط زیست ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. دارا بودن زنجیره تولید از سنگ تا رنگ، وجه تمایز و نقطه قوت فولاد مبارکه با دیگر صنایع کشور است.

وی یادآور شد: فولاد مبارکه در خلق ارزش افزوده نیز در کشور پیشتاز است. اگر فولاد مبارکه در سودآوری رتبه اول کشور را دارد، به دلیل دارا بودن زنجیره کاملی از تولید است.

طیب‌نیا بیان داشت: رویکرد فولاد مبارکه تولید محصولات ویژه و توسعه کیفی است در این راستا بالغ بر ۲۲۰ پروژه در این شرکت تعریف شده است. فولاد مبارکه بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته به نحوی که سرمایه‌گذاری ما در این شرکت‌ها تا پایان سال به هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

فولاد مبارکه درصدد توسعه زیست‌بوم نوآوری باز

وی یادآور شد: فولاد مبارکه درصدد توسعه زیست‌بوم نوآوری باز است و در این راستا با حمایت از طرح‌های دانشگاهی، نگاهی متحولانه در این حوزه داشته است. این شرکت ۳۵ هزار شغل به صورت مستقیم و ۳۸۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: این شرکت سعی کرده تا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تحول ایجاد کند و براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و با تعریف سند پیشرفت و آبادانی منطقه، مسئولیت‌های اجتماعی خود را تعریف کرده است از این رو درصدد توانمندسازی مناطق محروم هستیم.

اسدالهی رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران

همکاری با شرکت فولاد مبارکه برای مرکز لیزر ایران افتخار بزرگی است

رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران نیز در این باره گفت: این دستاورد بزرگ را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم به واقع همکاری با شرکت فولاد مبارکه برای مرکز لیزر ایران افتخار بزرگی است امروز شاهد به بهره‌برداری رسیدن ماشین جوش لیزر فیبری در فولاد مبارکه بودیم اقدامی که از حدود 4 سال پیش تحقیقات آن شروع شده بود و امروز به بار نشست.

وی خاطرنشان کرد: امروز حاصل تحقیقاتی که از حدود ۲۵ سال گذشته در مرکز لیزر ایران شروع شده بود در فولاد مبارکه نیز تبلور یافت.

اسدالهی در تشریح تفاهم‌نامه امضا شده با فولاد مبارکه نیز گفت: این تفاهمنامه در ۱۱ بند و در حوزه‌های تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به امضا رسید و شرایطی فراهم می‌کند که به‌واسطه آن بتوان نیازهای صنعت فولاد ایران را برطرف کرد. به‌یقین با امضای این تفاهم‌نامه زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، تداوم تولید و رونق اقتصادی بیشتر را شاهد خواهیم بود.

خیلی خوشحالیم که امروز یکبار دیگر شاهد جسارت، خلاقیت و نوآوری در فولاد هستیم.

غلامرضا سلیمی معاون بهره برداری فولاد مبارکه نیز در حاشیه این آیین گفت: تا پیش‌ از این در خط اسیدشویی شماره ۲ از دستگاه جوش لیزر گازی استفاده می‌کردیم که طی حدود ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته به دلیل تحریم‌ها امکان تأمین قطعات یدکی و سرویس و پشتیبانی از آن را نداشتیم و این شرایط منجر به ایجاد توقفات زیادی در خط اسیدشویی شماره 2 می‌شد.

وی ضمن تبریک کسب این موفقیت اظهار داشت: دانش ساخت این تجهیز در انحصار برخی کشورهای خاص بود که به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از این ماشین‌های بروز را نداشتیم.

وی با بیان اینکه در پی این چالش دنبال حل این مشکل در داخل کشور رفتیم، تصریح کرد: در این فرایند فولاد مبارکه درخواستی را برای مرکز علوم و فنون لیزر ارسال کرد که مورد استقبال قرار گرفت و طی بازه زمانی حدود چهار سال در قالب کارگروهی موفق شدیم دستگاه جوش لیزر فیبری را جایگزین دستگاه لیزر گازی بنماییم.

سلیمی اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی این ماشین در سالی که همچنان رشد تولید یکی از ارکان راهبردی آن است، شاهد تداوم و رشد تولید در فولاد مبارکه باشیم.

اهمیت و مزایای جایگزینی ماشین جوش لیزر فیبری ساخت داخل

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد با تشریح اهمیت و مزایای جایگزینی ماشین جوش لیزر فیبری ساخت داخل، به‌جای ماشین جوش لیزریCO2 این شرکت اظهار کرد: ماشین جوش قبل از نوع CO2 بوده و از سال ۱۳۸۴ تاکنون در خط تولید در حال کار بوده است.

وی افزود: به دلیل تحریم‌ها این ماشین با مشکلاتی نظیر عدم سرویس‌دهی، فرسودگی قطعات و عدم تأمین به‌موقع قطعات از سوی شرکت سازنده مواجه بود که از این پس، قطع وابستگی از تکنولوژی انحصاری لیزر گازی را شاهد هستیم.

قیمت تمام‌شده دستگاه جوش لیزر فیبری ساخت داخل یک‎دهم مشابه خارجی آن است

بهادرانی ادامه داد: برطرف شدن مشکلات موجود در مدت‌زمان عیب‌یابی و حذف توقفات ناخواسته ناشی از لیزر گازی ازجمله مزایای دیگر این بومی‌سازی است؛ ضمن اینکه قیمت تمام‌شده ساخت این تجهیز در داخل کشور حدود یک‎دهم قیمت تجهیز قبل است.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بومی‌سازی ماشین جوش لیزر فیبری، حذف مصرف گاز هلیم که با خلوص بالا باید از محل خرید خارجی و صرف مبالغ زیاد ارز تامین می‌شد را به همراه داشته است.

کیفیت ساخت داخل مشابه نوع خارجی است

وی اذعان داشت: کاهش ریسک تولید، جلوگیری از توقفات ناخواسته، افزایش قابلیت اطمینان و پایداری تولید سیکل محصولات سرد از دیگر مزایای این طرح است.

وی با بیان این که از نظر کیفیت، کارکرد ماشین جوش لیزر فیبری ساخت داخل مشابه نوع خارجی است، یادآور شد: اشتغال‌زایی و ایجاد بستر مناسب برای بروز استعدادهای داخلی و امیدآفرینی برای جوانان فرهیخته دانشگاهی و مراکز علم و فناوری نیز از برکات دیگر این اقدام ارزشمند است.

منبع: روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.