جستجو

ریزش قیمت نفت خام پس از ۷ هفته متوالی متوقف شد تا برآیند هفتگی قیمت‌ها در این بازار سبز شود. همزمان با توقف ریزش نفت، قیمت گاز در آمریکا، اروپا و انگلیس نیز صعودی شد.


قیمت نفت برنت در انتهای مهرماه ریزشی شد و به مدت ۷ هفته متوالی کاهش پیدا کرد تا هر بشکه نفت از حدود ۹۰ دلار تا ۷۲ دلار کاهش پیدا کند. ریزش نفت با کاهش شدید قیمت‌ها در بازار انرژی همراه بود. همزمان نرخ گاز طبیعی در آمریکا، اروپا و انگلیس کاهش پیدا کرد ولی پاییز ریزشی قیمت‌ها در بازار انرژی طی دو هفته گذشته متوقف شد تا بار دیگر برآیند هفتگی قیمت‌ها در بازار انرژی مثبت شود.

هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت با افزایش ۳ درصدی تا ۷۸ دلار افزایش پیدا کرد، اگرچه برآیند ماهانه قیمت نفت حدود ۳ درصد منفی است. بلومبرگ در گزارشی پیرامون افزایش قیمت نفت نوشت محموله‌های نفتی دریای سیاه در طول هفته گذشته نسبت به میانگین سه هفته قبل نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافته‌ است و همین مسئله عرضه نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن اینکه تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت ادامه‌دار است و اگر به تصمیم مشخصی برسد منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.

در صورت ادامه روند صعودی قیمت نفت کانال ۸۲ دلار در دسترس خواهد بود و در غیر این صورت احتمال ریزش قیمت نفت تا محدوده ۷۲ دلار وجود دارد. افزایش قیمت نفت با کاهش قیمت‌ بنزین همراه بود ولی قیمت گاز پابه پای نفت صعودی شد. این هفته قیمت گاز طبیعی بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کرد. در اروپا نیز قیمت گاز نزدیک به ۳ درصد رشد کرد و به بیش از ۳۴ یورو در مگاوات ساعت رسید.

با وجود افزایش قیمت گاز در هفته گذشته ولی قیمت گاز اروپا از اوایل فصل پاییز کاهش چشم‌گیری پیدا کرده‌است. قیمت گاز در اروپا تنها یک ماه گذشته بیش از ۲۷ درصد ریخت. اگرچه قیمت گاز در قاره سبز همچنان نسبت به سطح مطلوب آن بالا ارزیابی می‌شود و به همین دلیل فعالیت بعضی از صنایع تحت تاثیر قرار می‌گیرد. گفته می‌شود افزایش دمای هوا در پاییز امسال دلیلی شد تا گاز گارد نزولی بگیرد ولی در طول هفته گذشته افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و چشم‌انداز منفی نسبت به عرضه گاز قیمت آن را صعودی کرد. افزایش قیمت گاز در این هفته با ثبات قیمت زغال‌سنگ همراه بود. قیمت زغال‌سنگ در طول ۱ ماه گذشته بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته‌ است.

این هفته قیمت زغال‌سنگ به ۱۴۵ دلار به ازای هر تن رسید. ژاپن و کره‌جنوبی دو تا از بزرگترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ خرید خود در آستانه سال نو میلادی را افزایش داده‌اند. داده‌های Kpler نشان می‌دهد ژاپن در ماه دسامبر ۱۰.۴ زغال‌سنگ از طریق دریا وارد می‌کند. کره جنوبی نیز بیشتر مدت مشابه سال گذشته زغال‌سنگ می‌خرد. هدف از خرید این میزان زغال‌سنگ تولید برق عنوان می‌شود. به هرحال قیمت زغال‌سنگ طی هفته‌ گذشته تقریبا ثابت بود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.