جستجو

روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین طی اطلاعیه‌ای مشترک با وزارت منابع طبیعی، میزان اولیه سهمیه‌های استخراج و سهمیه تولید واحدهای ذوب عناصر نادر خاکی برای سال جاری میلادی را منتشر کرد.


میزان سهمیه اولیه استخراج از معادن عناصر نادر خاکی در چین حدود ۱۳۵ هزار تن و میزان سهمیه تولید واحدهای ذوب این عناصر حدود ۱۲۷ هزار تن برای سال ۲۰۲۴ تعیین شد که به ترتیب ۱۲٫۵ درصد نسبت به میزان ۱۲۰ هزار تنی برای سهمیه استخراج و ۱۰٫۴۳ درصد نسبت به میزان ۱۱۵ هزار تنی برای میزان سهمیه تولید واحدهای ذوب این عناصر افزایش یافته است.

دو وزارتخانه مذکور، اولین میزان از سهمیه‌های تولید برای دو شرکت بزرگ استخراج و تولیدکننده عناصر نادر خاکی را ارائه کردند. بر همین اساس، این دو شرکت موظفند دستورالعمل ابلاغ شده را به شرکت‌های زیرمجموعه خود ارائه دهند.

در همین راستا، سهمیه استخراج عناصر نادر خاکی سبک برای شرکت «China North Rare Earth»، حدود ۹۴ هزار و ۵۸۰ تن و میزان سهمیه تولید واحدهای ذوب عناصر مذکور، حدود ۸۸ هزار و ۱۰ تن تعیین شده است.

همچنین سهمیه تولید و استخراج برای شرکت «China Rare Earth Group»، در مجموع حدود ۴۰ هزار و ۴۲۰ تن شامل ۳۰ هزار و ۲۸۰ تن عناصر نادر خاکی سبک و ۱۰ هزار و ۱۴۰ تن عناصر نادر خاکی سنگین در نظر گرفته شده است. مجموع سهمیه تولید واحدهای ذوب عناصر مذکور در این شرکت، حدود ۳۸ هزار و ۹۹۰ تن ذکر شده است.

سهمیه‌های استخراج و تولید واحدهای ذوب عناصر نادر خاکی برای دو شرکت «Xiamen Tungste» و «Guangdong Rare Earth Industry Group» در سهمیه‌های تخصیص یافته برای شرکت «China Rare Earth Group» در پی اقدام این شرکت در راستای سرمایه‌گذاری مشترک با دو شرکت نام برده در بخش عناصر نادر خاکی طی سال ۲۰۲۳ گنجانده شده است.

گفتنی است در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت «Xiamen Tungste» با شرکت «China Rare Earth Group» سرمایه‌گذاری مشترکی برای توسعه صنعت عناصر نادر خاکی در استان فوجیان چین انجام داده است. بنابراین سهمیه‌های استخراج و تولید واحدهای ذوب عناصر نادر خاکی در سال ۲۰۲۴ برای شرکت «Xiamen Tungste»، در سهمیه‌های شرکت «China Rare Earth Group» گنجانده شده است.

در همین حال، شرکت (GDRH) به عنوان سهام‌دار غیرمستقیم شرکت «Guangdong Rising Nonferrous Metals Share»، در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۳ قراردادی مبتنی بر انتقال سهام غیر وابسته با شرکت «China Rare Earth Group» را امضا کرد تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت زیرمجموعه خود یعنی «Guangdong Rare Earth Industry Group» را به شرکت «China Rare Earth» واگذار کند.

با توجه به رشد و چشم‌انداز خوش‌بینانه در بازار عناصر نادر خاکی در صنایع پایین‌دستی چین که بیشتر در صنعت خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو استفاده می‌شوند، این کشور برای اولین بار در سال ۲۰۲۳، سه دستورالعمل سهمیه‌های استخراج و تولید واحدهای ذوب عناصر نادر خاکی را ابلاغ کرد.

افزایش سهمیه‌های مذکور به سبب عرضه کافی و کاهش حجم تقاضا برای عناصر نادر خاکی در صنایع پایین‌دستی، منجر به ایجاد روند نزولی شد و قیمت‌های این عناصر را تحت فشار قرار داد.

با فرا رسیدن تعطیلات سال نو چینی (۱۰ تا ۱۷ ماه فوریه)، قیمت‌های عناصر نادر خاکی از جمله اکسید نئودیمیوم پرازئودیمیوم، در شرایط رکود بازار همچنان ثابت بوده و اکثر مشارکت‌کنندگان در انتظار واکنش بازار و تاثیر آن بر قیمت‌ها پس از پایان تعطیلات مذکور هستند.

به گفته یکی از معامله‌گران، با توجه به افزایش سهمیه‌های استخراج و سهمیه تولید واحدهای ذوب عناصر نادر خاکی در سال ۲۰۲۴، باید دید که آیا حجم تقاضا برای این عناصر پس از تعطیلات افزایش خواهد یافت یا اینکه شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای اکسید نئودیمیوم پرازئودیمیوم با خلوص ۹۹ درصد، مورد استفاده در تولید آهنربای نئودیمیوم با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، قیمت حدود ۵۶ تا ۵۹ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز اول فوریه ۲۰۲۴ نشان داد که نسبت به قیمت ارزیابی شده در تاریخ ۲۵ ژانویه سال مذکور، تغییری در آن به ثبت نرسید اما نسبت به قیمت ۷۱ تا ۷۴ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در رئز ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ کاهش یافت.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.