جستجو

چین بزرگترین تولیدکننده فولاد از طریق کوره‌ بلند در سال ۲۰۲۳ بود. سهم چینی‌ها در این حوزه به ۶۸ درصد می‌رسد ولی در روش احیای مستقیم چینی‌ها ۱۹ درصد از سطح تولیدات را دارند و سهم ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ دنیا برابر با ۵ درصد است.


تولید فولاد جهان از طریق احیای مستقیم و کوره‌های بلند در سال ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان می‌دهد فولادسازان ایرانی در روش احیای مستقیم سهم ۵ درصدی در میان فولادسازان جهان دارند ولی در کوره‌های بلند چین با اختلاف در صدر قرار می‌گیرد. اگرچه چینی‌ها در تلاشند تا با هدف تولید فولاد سبز سطح تولیدات کوره بلند را تا سال ۲۰۲۵ کاهش دهند ولی آنها در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۶۸ درصد از فولاد جهان را از طریق کوره بلند تولید کرده‌اند.

چینی‌ها با سهم ۶۸ درصدی در تولید فولاد از روش کوره بلند با اختلاف در صدر قرار می‌گیرند، ژاپن و هند هر کدام با سهم ۵ درصدی در رتبه دوم هستند و روسیه با سهم چهار درصدی سوم است. در میان بزرگترین تولیدکنندگان با کوره‌های بلند کشورهای کره‌جنوبی، آمریکا، آلمان، برزیل، تایوان، ترکیه و فرانسه نیز قرار دارند. سهم ترکیه و تایوان حدود ۱ درصد و سهم فرانسه کمتر از ۱ درصد است. ایران در تولید فولاد با کوره بلند رتبه بالایی ندارد، البته کشورهای مختلف جهان از جمله چین در تلاش هستند تا تولید از طریق کوره‌های بلند را کاهش دهند زیرا تولید در این روش آسیب‌های زیادی از جمله آلودگی برای محیط زیست را به دنبال دارد. در مقابل روش احیای مستقیم مورد توجه فولاد سازان قرار دارد.

بر اساس آمار استیل دیتا در تولید فولاد با روش احیای مستقیم چین با سهم ۱۹ درصدی در صدر قرار می‌گیرد. سپس هند و آمریکا به ترتیب با سهم ۱۵ و ۱۰ درصدی در رتبه دوم و سوم هستند. ایران و روسیه هر کدام با سهم ۵ درصدی در رتبه چهارم هستند.

ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، مکزیک و اسپانیا از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد با روش احیای مستقیم هستند ولی ۵ کشور چین، هند، آمریکا، ایران و روسیه در مجموع ۵۴ درصد از فولاد جهان از طریق احیای مستقیم را تولید می‌کنند. سهم چین در این بخش طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۲ درصد برسد. سطح تولیدات هند از روش احیای مستقیم نیز در حال افزایش است و به بالاتر از ۱۵ درصد می‌رسد ولی بیشترین افزایش تولید از طریق احیای مستقیم در سایر کشورها دیده می‌شود.

استیل دیتا نوشت ۲۶ درصد از فولاد از طریق احیای مستقیم را سایر کشورها تولید می‌کنند. این کشورها برنامه‌های بسیاری برای افزایش ظرفیت تولید با احیای مستقیم دارند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیش‌رو سهم بیشتری از این حوزه کسب کنند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.