جستجو

کیوان جعفری تهرانی در خصوص در خواست‌های صنعتگران فعال در حوزه معدن از دولت آینده به گفت: مهمترین مشکل حال حاضر معدن کاران و صنعتگران تغییرات مکرر در قوانین است. قوانین و مقررات خلق الساعه از اکتشاف، استخراج تا تولید و صادرات این حوزه را دچار مشکل می‌کند؛ به همین جهت از دولت آینده می‌خواهیم که در جهت ایجاد ثبات و شفافیت در قوانین گام بردارد.

کارشناس ارشد صنعت فولاد و معدن ادامه داد: عمده اشکالی که در دولت‌های قبل نیز تاثیر سوء بر بخش معدن و فولاد داشت تغییر مکرر قوانین بود. حمایت واقعی دولت محقق شود بخش معدن به آسانی می‌تواند به هدف ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی که برای آن ترسیم شده است دست یابد. در حال حاضر بخش معدن عهده دار کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی است و چندین سال است که در همین جایگاه وامانده است.

نیاز دانش بنیان‌های معدنی چیست

جعفری تهرانی تاکید کرد: مشکل اساسی در موضوع عدم نفوذ گسترده تکنولوژی در صنعت معدن کمبود نقدینگی است. اینکه عنوان می‌شود که ماشین آلات جدید و پیشرفته برای برداشت از برخی معادن نداریم به این مفهوم است که سرمایه لازم برای واردات و یا تحقیق و ساخت آن ماشین را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: طبیعی است که دولت قادر به تامین سرمایه مورد نیاز نیست به همین جهت لازم است که دولت در زمینه توسعه صادرات کمک کرده و تمهیدات لازم برای سرمایه‌گذاری ارز وارداتی در توسعه طرح‌های معدنی را بیاندیشد.

دست یابی به تکنولوژی‌های نسل چهارم با توسعه جذب سرمایه گذاری

جعفری تهرانی تصریح کرد: برای دست یابی به تکنولوژی‌های نسل چهارم در صنعت معدن نیاز به توسعه جذب سرمایه‌گذاری است و این فعل صرفا با حمایت از توسعه بازار‌های صادراتی ممکن است. لازم به ذکر است فارق از نتیجه انتخابات امریکا در نوامبر، باید به این باور برسیم که هر شخصی در آمریکا رئیس جمهور شود، همچنان به دشمنی با ملت ایران ادامه خواهد داد؛ پس بایستی کمر همت بسته و خود را برای مقابله اماده کنیم. دولت بایستی هدف خود را بر درآمد زایی از طریق توسعه صادرات قرار داده و با دقت این فعل را اجرا کند.

دانش‌بنیان‌های معدنی

کارشناس ارشد صنعت فولاد و معدن در پایان تاکید کرد: متاسفانه دانش‌بنیان‌های معدنی تحرک و خلاقیت چشمگیری در حوزه معدن نشان نداده اند؛ برخی از شرکت‌ها نیز صرفا برای دریافت امتیاز و تسهیلات نام خود را دانش‌بنیان گذاشته اند به همین جهت لازم است که اهتمام بیشتری در تولید علم و توسعه بخش معدن صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری آنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.