جستجو

مقامات دولت محلی چین در نظر دارند محدودیت‌های بیشتری را در قالب کاهش تولید فولاد خام در سراسر این کشور به منظور کاهش مصرف انرژی و میزان انتشار کربن تولیدی وضع کنند.


سخنگوی دولت محلی استان فوجیان چین در روز ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ بیان کرد: مطابق با اطلاعیه صادر شده، روند کاهش ظرفیت تولید فولاد خام در واحدهای فولادسازی این استان در بازه زمانی ماه ژوئن تا دسامبر سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد و به طور کلی ظرفیت تولید سالانه در استان مذکور نباید از ۳۵٫۹۸ میلیون تن فراتر رود.

البته در این اطلاعیه ذکر شده است که به نظر نمی‌رسد میزان تولید فولاد خام در این استان با تمهیدات در نظر گرفته شده از حدود ۳۰٫۵۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ فراتر رود.

گفتنی است که میزان تولید فولاد خام در استان فوجیان به عنوان یکی از استان‌های جنوب شرقی چین، حدود ۳۴٫۰۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ اعلام شد و این استان را در رتبه دهمین تولیدکننده فولاد خام از لحاظ ظرفیت تولید در کشور چین قرار داد.

به نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین (NBS)، میزان تولید فولاد خام در پنج ماهه نخست ۲۰۲۴ در این استان حدود ۱۴٫۶۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۲۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

در صورت اجرای سیاست‌گذاری‌های ابلاغ شده از سوی دولت محلی استان فوجیان، میزان تولید فولاد خام در این استان در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۳٫۴۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

به گفته شماری از فعالان بازار، آن دسته از واحدهای فولادسازی که از روش کوره‌های بلند در فرایند تولید خود استفاده می‌کنند، بیشترین تاثیرگذاری را از سیاست‌گذاری‌های ابلاغ شده به دلیل میزان انتشار بالای کربن خواهند دید.

بر اساس اطلاعیه مذکور، وضعیت تولید در واحدهای فولادسازی مبتنی بر روش کوره‌های قوس الکتریکی (EAFs)، شرایط مناسب‌تری نسبت به دیگر واحدهای تولیدکننده فولاد خواهد داشت.

کاهش ظرفیت تولید فولاد در دیگر استان‌های چین

سایر استان‌های قطب تولید فولاد در چین مانند استان‌های شان‌دونگ و هبئی، اطلاعیه‌هایی در رابطه با کاهش مصرف انرژی، میزان انتشار کربن تولیدی و کاهش تولید فولاد خام در اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر کردند اما جزئیاتی در خصوص میزان کاهش تولید در واحدهای تولیدی این دو استان ارائه نداده‌اند.

یک معامله‌گر مستقر در شهر شانگهای به موسسه «Fastmarkets» گفت: انتظار می‌رود سقف تولید تعیین شده در استان هبئی برای سال ۲۰۲۴ کمتر از سقف تولید سالانه اعلام شده در سال ۲۰۲۲ و به طور قابل‌توجهی کمتر از سقف تولید گزارش شده در سال ۲۰۲۳ باشد.

به گفته یکی از معامله‌گران سنگ‌آهن مستقر در پکن، با توجه به افزایش محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای تولید فولاد، روند کاهش حجم عرضه این فلز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تشدید خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: حجم تولید فولاد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ چندان زیاد نبوده است؛ بنابراین فولادسازان از لحاظ فنی می‌توانند انعطاف‌پذیری بیشتری در برنامه‌ریزی‌های خود در فرایند تولید داشته باشند.

یک تحلیلگر صنعت فولاد مستقر در شهر هانگژو مطرح کرد: طرح‌های زیادی در قالب کاهش تولید فولاد برای سال ۲۰۲۴ در بسیاری از استان‌های چین اعلام شده است. با این حال، میزان سقف تولید تعیین شده در استان‌های این کشور هنوز مشخص نیست.

بر اساس گمانه‌زنی‌های ارائه شده، میزان کاهش تولید فولاد خام ممکن است در برخی استان‌های چین به حدود ۲۰ میلیون تن برسد. این رقم با میزان تولید ۱٫۰۲ میلیارد تن فولاد خام چین در سال ۲۰۲۳ قابل مقایسه است و بعید به نظر می‌رسد که حجم عرضه فولاد در بازار در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ روند صعودی به خود بگیرد.

به گفته تحلیلگر نامبرده در صنعت فولاد، کاهش ۲۰ میلیون تن میزان تولید فولاد بر قیمت سنگ‌آهن به عنوان یکی از مواد اولیه تولید این فلز تاثیر منفی خواهد گذاشت. بر همین اساس با افت قیمت سنگ‌آهن، نرخ فولاد نیز کاهش را تجربه خواهد کرد.

به گفته وی، در صورتی که میزان کاهش تولید فولاد خام به ۴۰ میلیون تن برسد، روند عرضه محصولات ساخته شده فولادی در بازار با چالشی جدی مواجه خواهد شد. به همین دلیل، در صورت وقوع چنین سناریویی، قیمت فولاد و مواد اولیه تولید این فلز افزایش خواهد یافت.

این تحلیلگر صنعت فولاد خاطرنشان کرد: صرف نظر از میزان کاهش تولید، قیمت ورق گرم فولادی احتمالا بیشترین افزایش نرخ را تجربه خواهد کرد زیرا استان هبئی به عنوان بزرگ‌ترین استان تولیدکننده فولاد چین که سهم بزرگی در تولید ورق گرم فولادی چین را به خود اختصاص داده است، در کاهش میزان تولید فولاد در این کشور نسبت به دیگر استان‌ها پیشرو خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه روند تقاضای ورق گرم فولادی، کمتر تحت تاثیر عوامل فصلی قرار دارد، اظهار داشت: حجم تقاضا برای محصولات تخت فولادی، با روند افزایشی حجم صادرات و افزایش احتمالی حجم تقاضا برای آن در بخش ساخت‌و‌ساز و زیرساخت، به دنبال ارائه بسته‌های حمایتی ارائه شده از سوی دولت چین در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۴ افزایش را به ثبت می‌رساند.

این تحلیلگر صنعت فولاد اظهار داشت: حجم تقاضای انعطاف‌پذیر برای ورق گرم فولادی، همراه با کاهش احتمالی حجم عرضه آن در بازار، موجودی ذخایر انبار ورق گرم فولادی را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد داد و موجب می‌شود قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی روند صعودی را تجربه کنند.

دیدگاه‌های متفاوت در رابطه با وضعیت بازار سنگ‌آهن

اکثر فعالان بازار سنگ‌آهن به دلیل عدم اعلام رسمی میزان کاهش تولید فولاد خام در سایر استان‌های بزرگ فولادسازی در چین، نسبت به پخش اخبار مربوط به میزان کاهش تولید فولاد خام در استان فوجیان سیاست نظاره‌گری را اتخاذ کرده‌اند و در انتظار ارزیابی وقایع آتی هستند.

یکی از تولیدکنندگان فولاد مستقر در پکن ابراز کرد: سیاست‌گذاری کاهش تولید فولاد خام از استان فوجیان آغاز شد؛ چراکه میزان تولید فولاد در این استان در سال ۲۰۲۳، بیشترین افزایش معادل ۱۳٫۷ درصد را نسبت به دیگر استان‌های چین تجربه کرد. بر همین اساس، میزان کاهش در نظر گرفته شده برای تولید فولاد خام در سال ۲۰۲۴ برای استان فوجیان چین نسبتا رقم بالایی است.

برخی منابع آگاه از وضعیت بازار فولاد پیش‌بینی کردند که بیشترین میزان کاهش تولید فولاد خام احتمالا مربوط به استان‌هایی از چین است که در سال ۲۰۲۳، بیشترین میزان تولید فولاد را به ثبت رسانده بودند.

در سال ۲۰۲۳، میزان تولید فولاد خام در ۱۱ استان چین نسبت به سال ۲۰۲۲، افزایش بیش از ۵۰۰ هزار تنی در هر استان را تجربه کرد. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، بیشترین افزایش تولید فولاد خام با بیش از یک میلیون تن در هر استان در سال ۲۰۲۳، مربوط به استان‌های فوجیان، مغولستان داخلی، جیانگ‌سو، آن‌هویی و گوانگ‌دونگ بوده است.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت میزان کاهش تولید فولاد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، حجم تقاضا برای سنگ‌آهن را کاهش دهد اما وضعیت حجم تقاضا برای مشتقات سنگ‌آهن در بازار، روند نزولی چندانی را به خود ندیده است.

تاکنون هیچ آمار رسمی در ارتباط با میزان کاهش تولید فولاد خام در استان هبئی یا سایر استان‌های تولیدکننده بزرگ فولاد چین ارائه نشده است. به گفته یکی از فولادسازان در استان جیانگ‌سو، اکثر فعالان بازار فولاد در انتظار ارائه اعلامیه‌های شرکت‌های تولیدکننده فولاد در چین در رابطه با میزان کاهش تولید فولاد خود هستند.

یکی از معامله‌گران فولاد چین مستقر در کشور سنگاپور عنوان کرد: چند واحد تولید فولاد مبتنی بر روش کوره‌های بلند در استان هبئی چین وارد فاز تعمیر و نگهداری شده‌اند. با این حال، وضعیت فرایند تولید در واحدهای بزرگ فولادسازی در استان جیانگ‌سو همچنان همانند سابق ادامه دارد و هیچ‌گونه کاهش ظرفیت تولیدی در این واحدها گزارش نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: میزان کاهش تولید مورد انتظار فولاد خام ممکن است با توجه به اصرار دولت چین بر پیشبرد اهداف فرایند کربن‌زدایی و افت حاشیه سود مداوم فولادسازان در چین بیشتر از ارقام پیش‌بینی شده باشد.

یکی از تحلیلگران مستقر در شهر شانگهای مطرح کرد: در کوتاه‌مدت، فعالان بازار فقط زمانی به ارقام ارائه شده در رابطه با میزان کاهش تولید فولاد خام اعتنا خواهند کرد که کاهش تولید در عمل و به صورت مداوم در واحدهای فولادسازی اتفاق بیفتد.

در همین راستا و بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین (NBS)، میزان تولید فولاد خام چین در ماه می ۲۰۲۴، حدود ۹۲٫۸۶ میلیون تن گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۲٫۷ درصد افزایش داشت اما در مقایسه با بالاترین آمار اعلام شده در ماه مارس ۲۰۲۳ که برابر با ۹۵٫۷۳ میلیون تن بود، کاهش را تجربه کرد.

مطابق با آمار ارائه شده، میزان تولید فولاد خام چین در پنج ماهه نخست ۲۰۲۴، در مجموع به ۴۳۸٫۶۱ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۱٫۴ درصد کاهش را به ثبت رساند.

پیش‌بینی تاثیر کاهش میزان تولید فولاد خام بر بازار زغال‌سنگ کک‌شو

مشارکت‌کنندگان بازار اظهار داشتند که در حال حاضر، پیش‌بینی تاثیر کاهش میزان تولید فولاد خام بر بازار زغال‌سنگ کک‌شو امری دشوار به نظر می‌رسد.

یکی از معامله‌گران بین‌المللی زغال‌سنگ کک‌شو مستقر در جنوب چین در همین راستا عنوان کرد: کاهش میزان تولید فولاد خام، هیچ تاثیر قابل‌توجهی در کوتاه‌مدت بر بازار زغال‌سنگ کک‌شو نداشته است.

به گفته یکی از معامله‌گران مستقر در شمال چین، انتظار می‌رود بازار داخلی زغال‌سنگ کک‌شوی چین در سال ۲۰۲۴ به دلیل رشد حجم بالای عرضه محموله‌های زغال‌سنگ کک‌شو تولید شده در این کشور و محموله‌های دریایی وارداتی، روند صعودی چندانی را تجربه نکند.

با توجه به اینکه تنها استان فوجیان جزئیات کاهش تولید فولاد خام خود را ارائه داده است، پیش‌بینی تاثیر این اقدام بر بازار زغال‌سنگ کک‌شو بدون اطلاع از جزئیات کاهش تولید فولاد خام در دیگر قطب‌‎های تولید این فلز در چین مانند استان‌های هبئی و شاندونگ دشوار خواهد بود.

به گفته یک معامله‌گر مستقر در شهر شیامن چین، انتظار می‌رود که اعمال محدودیت بر تولید فولاد، بر میزان مصرف مواد اولیه مورد استفاده فولادسازان در این کشور تاثیر بگذارد.

همچنین احتمال می‌رود قیمت سنگ‌آهن به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن تحت فشار قرار بگیرد و پیش‌بینی می‌شود واردات این ماده معدنی از استرالیا و برزیل به چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند.

یکی از معامله‌گران سنگ‌آهن مستقر در سنگاپور مطرح کرد: حجم ذخایر سنگ‌آهن به بالاترین میزان خود طی دو سال اخیر رسیده است و انتظار می‌رود واردات از استرالیا به چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی افزایش یابد. به گفته وی، در صورت ایجاد وضعیت مازاد عرضه، هرگونه افزایش قیمتی در بحبوحه کاهش میزان مصرف سنگ‌آهن در بازار داخلی منتفی خواهد شد.

تاثیر کاهش میزان تولید فولاد خام بر بازار فرو آلیاژها

یکی از فعالان بازار فولاد معتقد است اعلام جزئیات کاهش میزان تولید فولاد خام در استان فوجیان، به طور قطع بر روند تقاضای فولاد و وضعیت بازار فروسیلیسیوم در صنایع بالادستی تاثیر خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که از فروسیلیسیوم عمدتا در تولید فولاد خام و منیزیم استفاده می‌شود.

یک تولیدکننده فروسیلیسیوم مستقر در چین بیان کرد: کاهش تولید فولاد خام در استان فوجیان و همچنین سایر استان‌های چین در سال ۲۰۲۴، تمایل خریداران فولاد در صنایع پایین‌دستی و بخش فروآلیاژ از جمله فروسیلیسیوم در صنایع بالادستی را با توجه به روند نزولی بازار فولاد، نسبت به ارائه پیشنهادات قیمتی بالاتر کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: احتمال ارائه جزئیات در رابطه با میزان کاهش تولید فولاد خام در سایر استان‌های چین در آینده را باید در نظر گرفت. در صوت بروز چنین اتفاقی ،بازار فروسیلیسیوم در صنایع بالادستی تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

این تولیدکننده فروسیلیسیوم یادآور شد: بسیاری از واحدهای فولادسازی در چین با مشکل کاهش حاشیه سود دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی که برای تولید فولاد خام محدودیت وضع شده است، بسیاری از واحدهای تولیدکننده فولاد در خرید فروسیلیسیوم جانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

به گفته وی، اگر در آینده مشخص شود میزان کاهش تولید فولاد خام در سایر استان‌های چین بیش از ارقام پیش‌بینی شده است، در این صورت فولادسازان در خرید فروسیلیسیوم نسبت به گذشته با احتیاط بیشتری رفتار خواهند کرد.

منبع: فلزات آنلاین 

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.