حادثه اسکله شهید رجایی، ترافیک مضاعف کشتیهای فلهبر را رقم زده است.
کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازار کامودیتیها از کاهش نرخ حمل دریایی تا شش هفته آینده خبر داد و افزود: با همزمانی تعطیلات روز ملی کارگر در چین (۱۱تا ۱۵ اردیبهشت ماه) و حادثه تاسف بار اخیر اسکله شهید رجایی، شاهد ترافیک بالای کشتیها در این اسکله و نرخ بالای حمل دریایی هستیم.
تجار درنظر داشته باشند، توقف کشتیها در لنگرگاه بالغ بر ۱۳ روز است که هزینه دموراژی بالغ بر ۲۵۰،۰۰۰ دلار به صادرکنندگان تحمیل میکند یا به عبارتی، حداقل تنی ۵ دلار.
وی افزود: با نرخهای گزاف فعلی، حمل دریایی که بر مجموع دموراژ فوق اضافه میشود و همزمان با کاهش قیمت جهانی محصولات زنجیره فولاد و فلزات به علت بازی تعرفه ای رئیس جمهور آمریکا روی داده است، صادرات نه تنها سود نداشته بلکه باعث ضرر هنگفت تولیدکنندگان و صادرکنندگان میشود.
درست است که مثبت بودن نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا میتواند بازارهای صادراتی بیشتری برای صادرکنندگان ایرانی به ویژه در بلوک غرب به ارمغان آورد ولی در وضعیت فعلی که عمده صادرات کشور به چین و کشورهای آسیایی است، تنها راه حفظ بقای صادرکنندگان کاهش قابل ملاحظه نرخ حمل دریایی میباشد.
لذا به کلیه صادرکنندگان زنجیره فولاد کشور توصیه می گردد، به فیکس کردن کشتی با نرخهای گزاف در شرایط فعلی مبادرت ننمایید.
با قدری تأمل و اتحاد صادرکنندگان کشور، نرخ حمل دریایی ظرف هفتههای آینده کاهش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
منبع: وبسایت شخصی کیوان جعفری طهرانی