اختصاصی معدنمدیا:
با شدت گرفتن محدودیتهای صادراتی چین، شرکتهای خودروساز اروپایی از جمله مرسدسبنز، در حال مذاکره با شرکتهای غربی فعال در حوزه عناصر نادر خاکی و آهنرباهای صنعتی هستند تا منابع جایگزینی برای این مواد حیاتی پیدا کنند.
این عناصر برای تولید آهنرباهای دائمی مورد استفاده در موتور خودروهای برقی حیاتی هستند و همچنین در قطعات گوناگون سایر خودروها نیز کاربرد دارند. چین که تسلط مطلق بر استخراج و فرآوری این مواد دارد، از آوریل ۲۰۲۵ کنترل صادرات آنها را تشدید کرده است؛ اقدامی که در پاسخ به تشدید جنگ تعرفهای با آمریکا انجام شد.
به گفته یک منبع آگاه، شرکت آلمانی مرسدسبنز با شرکت بریتانیایی “رِینبُو رِر ارس” (Rainbow Rare Earths) وارد مذاکره شده تا بخشی از تولید آینده این شرکت را از معدن آفریقای جنوبیاش تأمین کند. این شرکت که بخشی از سهام آن در اختیار دولت آمریکاست و توسط شرکت معدنی TechMet پشتیبانی میشود، پیشبینی کرده تولید خود را از سال ۲۰۲۷ آغاز کند. مرسدسبنز از اظهار نظر رسمی خودداری کرده، اما شرکت Rainbow اعلام کرده که مذاکرات تأمین با خودروسازان و شرکتهای بازرگانی بینالمللی همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت آلمانی Magnosphere، فرانک اکارْد، گفته که شرکتهایی مانند پورشه خواستار تأمین فوری آهنربا شدهاند تا از توقف خطوط تولید خود جلوگیری کنند. او گفته: «همه تماس میگرفتند و میگفتند میشه ۲۰۰۰ تا آهنربا به ما برسونید چون خط تولیدمون داره میخوابه. قیمت مهم نیست، فقط بگید کی و چطور میشه تحویل گرفت. واقعاً باورنکردنیه.»
به گفته اکارْد، اگر شرکتها نتوانند منابع جایگزین پیدا کنند، تولید خودروها ممکن است تا اواسط ژوئیه متوقف شود. این بحران فقط محدود به اروپا نیست. شرکت فورد نیز در ماه مه بهدلیل کمبود آهنربا، تولید شاسیبلندهای خود را در کارخانه شیکاگو بهطور موقت متوقف کرده بود.
برخی مشتریان از شرکت Magnosphere خواستهاند بررسی کند که آیا امکان تولید آهنرباها بدون وابستگی به مواد اولیه چینی وجود دارد یا نه.
بهگفته تحلیلگران بانک Berenberg، تنشهای ژئوپلیتیکی بر سر این فلزات باعث افزایش سرمایهگذاری در زنجیرههای تأمین غیرچینی خواهد شد و شرکتهایی مانند Rainbow از این روند سود خواهند برد. مدیران خودروسازیها هشدار دادهاند که ذخایر موجود آهنرباهای نادر خاکی ممکن است فقط برای چند هفته یا نهایتاً چند ماه کافی باشد.
در این میان، شرکت هیوندای کرهجنوبی و شرکت خواهر آن، کیا، در میان معدود استثناهایی هستند که ذخایر کافی تا پایان سال در اختیار دارند. با این حال، هیوندای از ارائه جزئیات درباره استراتژی تأمین یا حجم دقیق موجودی خودداری کرده است.
حتی اگر خودروسازان اروپایی موفق به تأمین عناصر نادر خاکی از خارج از چین شوند، باز هم بیشتر فرآیند تولید آهنرباها در آسیا انجام میشود. یکی از مدیران صنعت هشدار داده: «اگر اروپا بهطور جدی وارد حوزه تولید آهنرباهای دائمی نشود، این بحران حل نخواهد شد.»
در پاسخ به هشدارها درباره اختلال در زنجیره تأمین جهانی، پکن با تسریع صدور مجوز صادرات برای برخی شرکتهای اروپایی موافقت کرده، اما فعالان صنعت میگویند بهدلیل انباشت درخواستهای مجوز، تحویل محمولهها همچنان با تأخیر مواجه خواهد بود. حتی شرکتهایی مانند فولکسواگن که مجوز دریافت کردهاند، باید هفتهها یا حتی ماهها منتظر بمانند تا محمولههایشان برسد.
منبع: ترجمه معدنمدیا از فایننشال تایمز