اختصاصی معدن مدیا:
آرش حاجیپور، مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا، در پنل «استراتژی شرکت فولاد و نورد سبا در توسعه سبد محصولات به منظور کمک به حفظ زیست» در نمایشگاه فولاد کیش، با اشاره به مزیتهای فناورانه این مجتمع گفت سبا امروز در بهرهوری، گریدهای تولیدی و راندمان مصرف انرژی در رتبه نخست کشور قرار دارد و مسیر توسعهاش کاملاً مبتنی بر فولاد سبز است.
آرش حاجیپور در تشریح دستاوردهای سبا بیان کرد که طراحی این کارخانه از ابتدا با رویکرد کاهش مصرف انرژی انجام شده است. او گفت در سبا اسلبها تا دمای محیط خنک نمیشوند و فرآیند نورد با افزایش جزئی دما از ۱۰۰۰ به ۱۱۵۰ درجه انجام میشود. این فناوری ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف انرژی را کاهش میدهد و ذاتاً دوستدار محیطزیست است.
به گفته او، الگوی توسعه سبد محصولات سبا بر اساس شرکت مطرح تیسنکروپ تدوین شده و اکنون حدود ۹۵ درصد گریدهای تولیدی این شرکت در سبا ساخته میشود و جشن تولید ۱۰۰ گرید نیز در پیش است.
حاجیپور تأکید کرد که اولویتهای توسعه محصول در سبا چهار محور اصلی دارد:
• گریدهای تحریمشده مانند فولادهای الکتریکی، زنگنزن و…
• بهبود رفاه عمومی
• ارتقای ایمنی و کاهش مرگومیر
• بهبود محیطزیست
او توضیح داد استفاده از فولادهای پر استحکام خودرویی میتواند وزن خودروهای داخلی را بهطور چشمگیری کاهش دهد. طبق مطالعات اروپایی، کاهش وزن خودرو از ۱.۴ تن به ۱ تن حدود ۴۰ درصد مصرف سوخت را کم میکند. این تغییر هم ایمنی را افزایش میدهد و هم به کاهش مرگومیر ناشی از تصادفات کمک میکند.
او گفت کاهش ضخامت محصولات در کاربردهایی که نیاز به استحکام بالا ندارند، میتواند مصرف بیرویه فولاد را متوقف کند و به طور مستقیم باعث کاهش تولید کربن در زنجیره شود.

حاجیپور همچنین به تفاوت چشمگیر انتشار کربن در انواع خودروها اشاره کرد. بر اساس محاسبات انجامشده، هر خودروی بنزینی سالانه حدود ۶ تن دیاکسیدکربن تولید میکند، این رقم در خودروهای هیبریدی به حدود ۲ تن و در خودروهای الکتریکی به حدود ۱ تن کاهش مییابد.
حاجیپور درباره اهمیت توسعه فولادهای الکتریکی گفت استفاده از این گریدها در موتورهای الکتریکی، اتلاف انرژی به شکل گرما را کاهش میدهد، عمر موتور را بالا میبرد و راندمان انرژی را افزایش میدهد. او افزود بر اساس محاسبات انجامشده، اگر تنها موتور کولرهای آبی کشور با فولاد الکتریکی جایگزین شود، معادل یک نیروگاه صرفهجویی انرژی ایجاد خواهد شد.
او همچنین به موضوع جایگزینی فولاد زنگنزن با فولاد ساده کربنی اشاره کرد که به دلیل قیمت و محدودیتهای وارداتی رخ داده است. حاجیپور گفت فولاد زنگنزن عمر ۱۸ برابری دارد، بنابراین تولید آن در کشور ضمن کاهش مصرف انرژی تولید فولاد، میزان رنگآمیزی دورهای و انتشار کربن ناشی از آن را نیز بهشدت کم میکند.
مدیر تکنولوژی سبا اعلام کرد هماکنون انتشار کربن این مجموعه حدود ۱.۷۴ تن دیاکسیدکربن به ازای هر تن فولاد است که کمترین مقدار در ایران به شمار میرود. او افزود با تکمیل پروژههای هاتشارژ این عدد حدود ۰.۲ تن دیگر کاهش مییابد و سبا را به رکوردهای جهانی بدون احیای هیدروژنی در محدوده ۱.۴۳ تن نزدیک میکند.



