تجهیز حمل غلتکهای پشتیبان (Roll tong) خطوط اسکین و تمپر نورد سرد فولاد مبارکه با همکاری مدیریتهای مهندسی کارخانه، نورد سرد و شرکت سازنده داخلی با یکسوم قیمت مشابه خارجی و توانمندیهای مشابه نمونه وارداتی طراحی شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
به گزارش معدن مدیا به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، عبدالرحیم صادقی رئیس خطوط اسکین پاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد در این خصوص اظهار داشت: در خطوط اسکین و تمپر برای تعویض غلتکهای پشتیبان از شاهین حمل غلتک استفاده میشد که بهدلیل نیاز به فعالیت در منطقه روبهروی قفسه، خطر سقوط در چاهک را به همراه داشت و این موضوع همواره بهعنوان یکی از ریسکهای شدید واحد مطرح بوده است. این در حالی است که استفاده از شاهین حمل غلتک علاوه بر طولانی شدن زمان تعویض، نیاز به انجام فعالیتهای دستی غیر ارگونومی و همینطور استفاده از وسایل ناپایداری نظیر نردبان داشت.
وی هدف اصلی اجرای این پروژه را ارتقای ایمنی و سهولت بیشتر در جابهجایی غلتکها دانست و افزود: پروژه طراحی و ساخت رولتانگ جابهجایی غلتکهای پشتیبان از طریق مهندسی کارخانه و توسط شرکت مهراوه آغاز شد و با انجام بازدیدها و جلسات متعدد، مراحل طراحی و ساخت، انجام گرفت و در نهایت در تابستان ۹۹ تجهیز مذکور آماده بهرهبرداری شد.
رئیس خطوط اسکینپاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد در تشریح جزئیات این تجهیز اظهار کرد: رولتانگ مذکور دارای چهار فک است که در راستای طولی و عرضی قابلیت جابهجایی دارد و توسط ریموت کنترل و بدون دخالت دست، فکها بهصورت اتوماتیک وارد سوراخهای جانبی چوکها میشوند و پس از اتمام فعالیت جابهجایی غلتک نیز بهصورت اتوماتیک خارج میشوند. رولتانگ قادر به جابهجایی غلتک با وزن حداکثر ۶۳ تن و امکان چرخش ۱۸۰ درجهای بدون تماس فکها به بدنه غلتک است.
وی با بیان اینکه این رولتانگ، برای اولین بار در کشور ساخته شده و مشابه نمونه خارجی است و قابلیت جابجایی غلتکهای پشتیبان خطوط اسکین و تمپر را دارد، خاطرنشان کرد: ساخت رولتانگ داخلی مزایای زیر را ایجاد کرده است:
۱-خارج شدن ریسک عملیات جابهجایی غلتک از حالت شدید؛
۲-حذف فعالیت دستی که به دلیل شرایط سخت ارگونومی و در نتیجه تهدید سلامتی کارکنان؛
۳-کاهش زمان تعویض غلتک پشتیبان خصوصا در زمان راهاندازی پس از شاتدان؛
۴-قابلیت استفاده برای خطوط اسکین و خط تمپرمیل برای غلتکهای با ابعاد مختلف؛
۵-صرفهجویی اقتصادی نسبت به تامین از خارج.
صادقی در همین خصوص از حمایت صمیمانه مدیریتهای ناحیه نورد سرد و مهندسی کارخانه، همکاری گروه فنی تعمیرات، تولید، ایمنی فنی ناحیه، تعمیرات تخصصی قسمت جرثقیلهای نورد سرد و همچنین از همکاران کارگاه غلتک و دیگر واحدهای درگیر قدردانی کرد.
ساخت تجهیز حمل غلتکهای پشتیبان با یکسوم قیمت مشابه خارجی
احمدرضا شیرزادی، کارشناس طراحی مکانیک مهندسی کارخانه فولاد مبارکه نیز تصریح کرد: ساخت تجهیز حمل غلتکهای پشتیبان با یکسوم قیمت مشابه خارجی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه مکانیسم حمل غلتکهای پشتیبان که به مکانیسم Roll tong معروف است در اختیار شرکتهای معتبر خارجی نظیر BERTOLOTTI و SLINGOFER است و با سه برابر قیمت تمامشده نمونه ساختهشده در کشور در شرایط غیرتحریم عرضه میشود، اظهار داشت: مشکلات مربوط به تحریم و هزینههای بالای خرید این تجهیز سبب شد این پروژه با تکیه بر توان مهندسی داخلی آغاز شود و با یاری خداوند متعال سرانجام این مکانیسم با هدایت مهندسی کارخانه و با همکاری مدیریت و کارکنان نورد سرد در واحد اسکینپاس توسط سازنده داخلی ساخته شود و تمامی تستهای بدون بار و زیر بار را با موفقیت پشت سر گذارد.
به گفته شیرزادی بهجای این تجهیز بومیسازیشده که هماکنون در اختیار خط تولید واحد اسکینپاس نورد سرد قرارگرفته، در گذشته جابهجایی این غلتکها با استفاده از سیم بکسل و در شرایطی ناایمن انجام میشد و استفاده از تجهیز یادشده این فرایند را مکانیزه، اصولی و ایمن ساخته و از آسیبهای احتمالی به تجهیزات و کارکنان واحد موردنظر پیشگیری میکند.