وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما دنبال کاهش بروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف سازی و تقویت تولید و حذف دلالها هستیم.
به گزارش معدن مدیا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علیرضا رزمحسینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلالها خبر داد و گفت: ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و من رد نمیکنم فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و … بالاخره وجود دارد و ما با همکاری وزارت خانههای دیگر از جمله جهادکشاورزی و … با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلالها هستیم.
او با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت اقتصادی کشور کمک میکند و میتواند به کمتر شدن زمینههای فساد کمک کند. همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه در این سامانه انجام میگیرد و این سامانه به بانکهای عامل و بانک مرکزی کاملا متصل است.
رزمحسینی با بیان این که در حوزه واردات، سامانه تقریبا کامل است افزود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینههای فساد و تبعیض رفع خواهد شد، الان کالا از بدو ورود و دریافت کدشناسه و ترخیص تا انبار کاملا قابل رهگیری است، این سامانه میتواند تجارت مدرن را در ایران فعال کند.
وزیر صمت با اشاره به تاثیرات مخرب جنگ اقتصادی و کرونا بر اقتصاد و کسب و کارها در کشور گفت: سیاست وزارت صمت در جهت عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه باشد و پاسخگوی تقاضا باشد قیمتها کنترل میشود و ما از این به بعد فراوانی کالا خواهیم داشت.
او با اشاره به این که وزارت صمت آنچه میتوانسته در نظارتها انجام داده گفت: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانیهای غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت داشته ایم در حوزه خودرو هم تا سی درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمتها کنترل و متعادل خواهد شد.
رزمحسینی گفت: ما به هیچ وجه موافق دستوری بودن قیمتها نیستیم بلکه موافق و مدافع شفافیت و تولید هستیم.
او با اشاره به وجود حدود ۱۱ هزار معدن فعال و نیمه فعال و بلاتکلیف در کشور گفت: در بخشنامهای به کسانی که به نوعی پروانه بهر برداری و توسعه معدنی دارند ابلاغ کرده ایم که وضعیتشان را مشخص کنند و ۲ ماه از این فرصت گذشته و یک ماه بیشتر باقی نمانده است.
وزیر صمت، اکتشاف معادن را از فرصتهای توسعه اقتصاد و اشتغالزایی پایدار دانست و گفت: در حوزه واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی هم حدود ۱۰ هزار واحد راکد یا نیمه فعال داریم که برنامه داریم تا پایان سال ۲ هزار واحدشان را به چرخه تولید برگردانیم.
او همچنین با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو گفت: وزارت صمت دنبال تصدی گری نیست و رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامههای وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکتهای تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان مطرح است، و تا خودروسازی رقابتی نشود کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.