جستجو

دایره جریه (دپو تعمیرات لکوموتیوها) مدیریت راه‌آهن و ترابری تعمیر و نگهداری وسائل نقلیه ریل رو را بر عهده دارد و در این راستا تعداد ۲۸ دستگاه لکوموتیو در سه تیپ مختلف آلمانی، روسی و چینی و در مجموع ۳۲۰ وسیله نقلیه ریلی را اعم از لکوموتیو، واگن‌های لبه کوتاه، واگن‌های لبه بند، جرثقیل‌های ریلی، کالسکه‌های چدن و سرباره و شمش کش و دامکار را در برنامه‌های تعمیر و نگهداری سالیانه، ماهیانه و روزانه در دستور کار قرار دارد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از شرکت ذوب آهن، احمد لادریان با بیان مطلب فوق، اظهار داشت: این تعمیرات عموما در دو دسته تعمیرات مکانیکی و برق و الکترونیک قرار می‌گیرند که با توجه به تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های مختلف بین‌المللی به دست پرتوان پرسنل سختکوش دایره جریه و همکاری مدیریت‌های سفارشات، خرید داخلی و خرید خارجی تاکنون محقق شده و فرآیند حمل و نقل ریلی مواد اولیه، چدن و سرباره و محصولات نوردی همچنان ادامه دارد و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر لکوموتیوهای تیپ TGM۴ و TGM۶ روسی با بیش از ۴۰ سال قدمت، سیستم‌های الکتریکی اعم از سیم‌کشی و سیستم‌های کنترل و فرمان الکتریکی فرسوده شده است، گفت: مدیریت راه‌آهن و ترابری به پشتوانه تخصص و سختکوشی پرسنل تعمیرات این مدیریت تصمیم گرفت تا برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته نسبت به نوسازی کامل سیستم‌های الکتریکی این لکوموتیوهای روسی اقدام نماید و در شروع کار سه دستگاه لکوموتیو روسی به شماره‌های ۰۰۵ و ۰۰۹ و ۰۰۱۰ را که مشکلات الکتریکی بیشتری داشتند انتخاب شد و در این راستا ابتدا لکوموتیو ۰۰۵ و سپس لکوموتیو ۰۰۹ در سال ۱۳۹۹ به طور کامل مورد تعمیرات اساسی سیستم الکتریکی قرار گرفتند.

مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت عمده فعالیت‌های این تعمیرات را به شرح زیر عنوان کرد: دمونتاژ کامل کلیه قطعات و سیم‌های الکتریکی لکوموتیو (۲۰۰۰ متر سیم)، اصلاح مسیرهای کابل‌ها و سیم‌ها در لکوموتیو و تابلوهای الکتریکی و کنسول اپراتوری، سیم کشی کامل دو هزار متر سیم نسوز سیلیکونی با روکش فایبرگلاس جهت مقاومت بیشتر در مقابل حرارت و گازوییل و انواع روغن‌ها، کالیبره نمودن قطعات ابزار دقیق، دماسنج‌ها، فشارسنج‌ها و…، طراحی و کالیبره کردن مدارات کنترل امنیت فرمان درقسمت تعویض دنده (مارش)، اجرای مدارات پمپ روغن کاری موتور دیزل، طراحی و نوآوری مدار کنترل حرارت آب لکوموتیوها که در صورت بالا رفتن دما از مقدار مجاز باعث خاموشی موتور دیزل لکوموتیو می‌گردد تا آسیب نبیند، تعمیر برد الکتریکی کنترل اتوماتیک سیستم گیربکس هیدرولیک و باز طراحی مدارات روشنایی چراغ‌ها و تغییر لامپ‌های قدیمی و پروژکتورها به نوع LED.

لازم به ذکر است لکوموتیو ۰۰۱۰ که از سال ۱۳۹۴ از بهره‌برداری خارج شده بود، در دست تعمیر و اورهال الکتریکی و مکانیکی است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.