رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

ارزش آفرینی در حوزه معدن و صنایع معدنی

ایده نوشتن این یادداشت به این دلیل در ذهنم ایجاد شد که وقتی راجع به استارت آپ های معدنی نوشته بودم، یکی از دوستان پرسید در معدن چه کار نویی مانده که انجام نشده؟ اگر استارت آپ را کار نو تعریف کنیم، استفاده از این عبارت در حوزه معدن چه جایگاهی دارد؟

اگر تعریف استارت آپ را جست و جو کنیم، نمی توانیم یک تعریف واحد برای آن پیدا کنیم اما واژه هایی که کم و بیش در تمام تعریف‌ها دیده می شود، کسب و کار نوپاست! (نه الزاماً کسب و کار نو)

اما در اغلب موارد به این اشاره می شود که این نوع کسب و کارها، مبتنی بر نوآوری هستند.

اگر بخواهیم درگیر تعریف واژه ها نشویم، شاید بهتر باشد که به جای استارت آپ، راجع به این صحبت کنیم که در حوزه معدن و صنایع معدنی، چه نوآوری می توان ایجاد و چه ارزشی می توان خلق کرد؟

آیا همه معدن و صنایع معدنی در این خلاصه می شود که به کارخانه، ماشین آلات معدنی، ذوب فلزات و… فکر کنیم؟

مثلا اگر از سنگ های زیبا، محصولات زیبا و هدیه های ارزشمند درست کنیم، در حوزه فعالیت های مربوط به معدن جا نمی گیرد؟

اگر بخواهیم کسب و کاری راه اندازی کنیم که مسئولیت اجتماعی یک شرکت معدنی را به عهده بگیرد و برای بومیان منطقه ارزش واقعی خلق کند، چطور؟

خلق ارزش مهم ترین هدف یک کسب و کار پایدار است؛ کسب و کاری که هدف اصلی اش ارزش آفرینی نباشد، دیر یا زود مقبولیت و سودآوری اش را از دست می دهد؛ فرقی نمی کند که این کسب و کار تولیدکننده محصول معدنی باشد یا یک پلتفرم یا اپلیکیشن؛ این ارزش می تواند حال خوب کارگران معدن، رفع یک نیاز فناورانه یا ارتباط و شبکه سازی در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد.

بیل اولت در کتاب «۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا» می گوید اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید، شاید بهتر باشد این اولین سوالی باشد که از خود می پرسید:

«چه کاری را به خوبی می توانم انجام دهم و دوست دارم آن را به مدت طولانی ادامه دهم؟»

سه راه برای ایجاد یک کسب و کار جدید وجود دارد:

? من شور و اشتیاق دارم

? من ایده دارم

? من نوآوری فناورانه دارم

چگونه می توانید از موقعیت «من شور و اشتیاق دارم» به موقعیت «من ایده یا فناوری دارم» گذر کنید؟

اگر به کارآفرینی علاقه مند هستید اما هنوز ایده یا فناوری خاصی ندارید نگران نشوید، چرا که شما تنها نیستید و خیلی های دیگر در این موقعیت قرار دارند.

شاید بهتر باشد سوال های زیر را از خود بپرسید تا بتوانید فرصت های پیش روی خود را بهتر شناسایی کنید:

? تمرکز اصلی تحصیلات یا مسیر شغلی شما تا الان چه بوده است؟

? در چه زمینه هایی مهارت بیشتری دارید؟

? آیا با افراد متخصص در زمینه های دیگر آشنایی دارید؟ آیا کارآفرینان دیگر را می شناسید؟

? آیا سرمایه مالی چشمگیری در دسترس دارید یا برای شروع، باید به بودجه اندک خود تکیه کنید؟

? دیگران شما را با چه ویژگی هایی می شناسند؟ مثلا خیلی خوب صحبت می کنید؟ توانایی زیادی در قانع کردن دیگران دارید؟ فرد پیگیری هستید؟ خوره مقاله و کتاب هستید؟ استعداد زیادی در یادگیری برنامه نویسی دارید؟

? چه چیزی شما را هیجان زده می کند؟ آموزش؟ انرژی؟ حمل و نقل چطور؟

? آیا آمادگی این را دارید که کسب و کار جدیدتان را به اولویت خود تبدیل کنید و به آن متعهد بمانید؟

یادتان نرود، برای موفقیت یک کسب و کار، بهتر است شما دنیا را از دید کاربر و مشتری که قرار است برایش ارزش خلق کنید، ببینید! آیا مشتری حاضر است برای طرح و ایده شما هزینه کند؟ آیا دردی از مشتری را دوا می کنید؟ محصول شما از دغدغه هایش کم می کند؟

 

در قسمت های بعدی همراه ما باشید.

 

نویسنده: ساقی نبی‌لو

 

به صفحه اینستاگرام معدن مدیا بپیوندید:

معدن مدیا

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

این دسته بندی ها برای بعد از تاریخ 20 اسفند 98 است. اخبار قبلی بدون دسته بندی خاص و از طریق جست و جوی کلیدواژه قابل دسترسی هستند.