جستجو

علیرضا زاهدیان اظهار داشت‌‌‌‌: ظرفیت واحد تولیدی آهن اسفنجی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، سالانه ۸۰۰ هزار  تن است؛ میزان تولید در سال گذشته حدود ۷۳۰ هزار تن و در ۵ ماه اول سال جاری، ۳۰۰ هزار تن بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهمیه‌بندی را برای شرکت‌های فولادسازی جهت تامین گندله لحاظ کرده که این امر، موجب شده تا با کمبود این محصول معدنی مواجه شویم و طبیعتا میزان تولید ما نیز کاهش داشته است.

پروژه یک میلیون تنی فولاد و ۲٫۵ میلیون تنی گندله در دستور کار

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در خصوص پیشینه این شرکت، اظهار کرد: مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز یکی از هشت طرح استانی فولاد بود که با هدف تولید آهن اسفنجی و فولاد در راستای توسعه غیرمتمرکز این زنجیره با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهرستان نی‌ریز استان فارس به بهره‌برداری رسید. این طرح در سال ۸۶ با سرمایه‌گذاری ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران پس از مطالعات نهایی و جانمایی، آغاز شد.

زاهدیان در ادامه گفت:  با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۹۳، طرح  با سرعت بالاتری در مسیر توسعه قرار گرفت و سرانجام مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار و ۴۵۰ میلیارد ریالی در بهمن ماه سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید.

وی در خصوص فعالیت‌های این شرکت در حوزه توسعه و تولید گندله و فولاد، بیان کرد: در راستای طرح توسعه شرکت فولاد غدیر نی‌ریز، واحد فولادسازی این مجموعه، با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال، ظرفیت یک میلیون تن فولاد را طی دو سال و نیم آینده، به میزان ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه کرده و برای ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل مجتمع  فولاد غدیر نی‌ریز افزود: یکی از پروژه‌های دیگری که در دست اقدام داریم، واحد ۲٫۵ میلیون تنی تولید گندله است که راه‌اندازی آن، حدود یک سال و نیم زمان خواهد برد. بهره‌برداری از این پروژه، نیاز ما به ماده اولیه برای تولید آهن اسفنجی را برطرف کرده و موجب اشتغال‌زایی برای ۲۵۰ نفر خواهد شد.

تلاش برای بومی‌سازی تجهیزات تولید آهن اسفنجی

زاهدیان مزیت استفاده از آهن اسفنجی را نسبت به قراضه فولادی این‌چنین تشریح کرد: استفاده از آهن اسفنجی موجب به ‌دست آمدن مذاب یکنواخت‌تر و مطلوب‌تری در کوره می‌شود. ضمنا استفاده از آهن اسفنجی نسبت به قراضه فولادی از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

وی در ارتباط با بومی‌سازی تجهیزات واحدهای تولید آهن اسفنجی، تصریح کرد: اکثر تجهیزاتی که در واحد‌های تولیدی آهن اسفنجی استفاده می‌شود، در کشور بومی‌سازی شده و شرکت ما نیز، افزایش میزان بومی‌سازی را در برنامه خود گنجانده است. به نظر می‌رسد طی دو سال آتی، روند بومی‌سازی سایر تجهیزات واحدهای آهن اسفنجی رشد داشته باشد و ما بتوانیم در صنعت تولید آهن اسفنجی، به خودکفایی برسیم.

با قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکنندگان آهن اسفنجی متضرر شدند

مدیرعامل مجتمع  فولاد غدیر نی‌ریز در مورد چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان آهن اسفنجی، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت گندله و گاز، ضررهای زیادی را متوجه واحدهای تولیدی آهن اسفنجی کرده و به همین خاطر، تعدادی از پروژه‌های تولیدی متوقف شدند. کنترل قیمت‌ گندله توسط دولت در مقاطعی باعث سود و گاهی باعث ضرر تولیدکنندگان این محصول می‌شود اما در حال حاضر این قیمت‌گذاری‌ باعث کمبود گندله در بازار شده و طبیعتا واحدهای تولید آهن اسفنجی را با کمبود مواد اولیه و کاهش میزان تولید مواجه کرده است. این امر، زیان‌های فراوانی را به تولیدکنندگان آهن اسفنجی وارد کرده است. به طور کلی شرکت‌هایی که فقط در یک حلقه از زنجیره فولاد، فعالیت می‌کنند بیشتر در معرض خسارت هستند اما شرکت‌هایی که تمام محصولات زنجیره فولاد را تولید می‌کنند، با نوسانات قیمت، اگر یکی از واحدهای آن‌ها با ضرر مواجه شود؛ یک یا چند واحد دیگر، همزمان به سوددهی می‌رسند.

زاهدیان معضل فروش صادراتی آهن اسفنجی را نوسان قیمت دانست و تصریح کرد: عمده مشتریان آهن اسفنجی، شرکت‌های فولادسازی تولیدکننده شمش در جهان هستند. برای پیدا کردن جایگاهی مناسب در بازار صادراتی آهن اسفنجی، باید تداوم فروش داشت که این امر با تغییر لحظه‌ای قوانین، عملا شدنی نیست. به این ترتیب، صادرات آهن اسفنجی وضعیت مطلوبی برای تولیدکنندگان این محصول ندارد.

تولید با ظرفیت اسمی، بهترین روش بهینه‌سازی انرژی

وی در پاسخ به این سوال که چه تدابیری را برای بیهنه‌سازی مصرف انرژی اتخاذ کردید، بیان کرد: به نظر بنده، بهترین روش برای تولید بهینه این است که واحد تولیدی مورد نظر با ظرفیت اسمی خود کار کند اما عملا مشکلاتی از قبیل کمبود مواد اولیه باعث می‌شود کارخانه‌ها در ظرفیت اسمی کار نکنند و طبیعتا این باعث افزایش میزان سرشکن شدن هزینه‌های انرژی و سرباره می‌شود که این امر، سودآوری شرکت را تهدید کرده و از طرفی هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل مجتمع  فولاد غدیر نی‌ریز در ادامه تاکید کرد: بهترین کار این است که در مدار ظرفیت اسمی کار کنیم و بعد با سرمایه‌گذاری روی پروژه‌هایی که باعث کاهش مصرف برق، آب، انرژی و گاز می‌شوند، به مصرف بهینه انرژی کمک کنیم.

زاهدیان در پاسخ به این سوال که توقف سالیانه واحد تولید آهن اسفنجی چه موقع از سال انجام می‌شود، ابراز کرد: واحد تولیدی آهن اسفنجی شرکت ما نیز مانند بسیاری از کارخانه‌های مشابه، سالانه ۱۰ تا ۱۵ روز در فصل زمستان را به دلیل پیک مصرف گاز در این زمان، توقف تولید دارد و در این بازه زمانی، به تعمیرات و بهبود وضعیت تجهیزات واحد مذکور می‌پردازیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.