جستجو

دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور گفت: آمارها نشان می دهد تا سال 2050 مصرف زغال سنگ یک روند افزایشی دارد، علت آن هم این است که زغال سنگ یک منبع انرژی ارزان قیمت در جهان محسوب می شود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایراسین ، سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور درباره اهمیت زغال سنگ در جهان گفت: شکی نیست که انقلاب صنعتی تمام تحول خود را مدیون زغال سنگ است. البته اوایل قرن بیستم همه فکر می‌کردند دوره زغال سنگ تمام شده است و به با عرصه آمدن منابع جدید انرژی، زغال‌سنگ به حاشیه می رود و مشتقات نفت، انرژی هسته‌ای و انرژی های پاک جای آن را خواهند گرفت و دنیا باید با زغال سنگ خداحافظی کند. اما در عمل قرن بیستم تمام شد و دنیا نه تنها با آن خداحافظی نکرد بلکه مصرف آن چند برابر هم شد و هنوز هم مهمترین منع انرژی بشر به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: آمارها نشان می دهد تا سال 2050 مصرف زغال سنگ یک روند افزایشی دارد. علت آن هم این است که زغال سنگ یک منبع انرژی ارزان قیمت است و شما دیدید که ترامپ بعد از اینکه به ریاست جمهوری رسید یکی از اهداف خودش را فعال سازی و افزایش معادن زغال سنگ در این کشور عنوان کرد، چرا که می خواست به دلیل ارزان بودن این منبع انرژی، صنایع این کشور بتوانند با صنایع کشور چین رقابت کنند.

صمدی با بیان این مطالب افزود: چین سالیانه 3 میلیارد و 200 میلیون تن زغال سنگ تولید می کند در صورتی که آمار تولید این ماده در کشور ما نزدیک 2 میلیون تن است و می بینید که این اعداد و ارقام چقدر از هم فاصله دارد. در صورتی که ما از ذخیره 14 میلیارد تنی در کشور برخوردار هستیم.

وی در پاسخ به تبعات مصرف و سوخت این ماده معدنی گفت: مباحثی نظیر گرمایش زمین و موضوعاتی از این دست مربوط به کل سوخت های فسیلی است و فقط شامل زغال سنگ نمی شود حتی سوخت گاز طبیعی هم از این قاعده مستنثنی نیست اما چون در دنیا این موضوع بیشتر در مورد زغال سنگ مطرح می شود؛ این موضوع اینگونه جا افتاده است.

صمدی در پایان خاطر نشان کرد: 95 درصد سیمان جهان، 60 درصد برق و 90 درصد فولاد دنیا از زغال سنگ تولید می شود و دنیا به اهمیت زغال سنگ پی برده و به صورت یک انرژی ارزان قیمت، تمام استفاده خود را از آن می برد. اما در کشور ما از دهه 40 به علت اینکه دولت یارانه های زیادی به نفت و مشتقات نفتی اختصاص داد همه به انرژی ارزان قیمت یارانه ای عادت کرده اند. زغال سنگ در ایران فراموش شد و به عنوان منبع انرژی خیلی جایگاهی ندارد و ما حتی یک نیروگاه زغالسوز در ایران نداریم در صورتی که 60 درصد برق دنیا با زغال تولید می شود. لذا باید در نگاه به این منبع انرژی تجدید نظر کنیم.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.