جستجو

دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران گفت: هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در ایران چیزی برابر 9.7 درصد است، در حالی که این نسبت در چین که دارای منابع انرژی کافی نیست و انرژی لازم در صنایع مختلف از طریق واردات تامین می شود؛ تنها 10 درصد است. لذا دولت نه تنها رانتی به صنایع فولاد و پتروشیمی نمی دهد بلکه آنها را در معرض قیمت های سنگینی هم قرار می دهد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایراسین ، دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در مورد نشست اخیر رئیس سازمان بورس با شرکت های فولادی گفت: نشست رئیس سازمان بورس با شرکت های فولادی و معدنی نقطه امیدی را به وجود آورد که از این پس سیاست های مشکوکی که در دوره پیشین در مورد قیمت گذاری فولاد و سقوط قیمت سهام آنها در بورس انجامید دیگر تکرار نشود و دولت به هیچ وجه در قیمت گذاری هیچ کالایی دخالت نکند.

وی در ادامه به تصمیم کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: کمیسیون تلفیق به علت کاهش منابع درآمدی دولت مصوب کرده بود که قیمت گاز طبیعی و انرژی برای صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی ها شدیداَ افزایش پیدا کند و همین مسئله در مورد خوراک پتروشیمی ها مطرح شده بود. علاوه بر آن وزارت نیرو هم موظف شده بود که قیمت برق برای صنایع پر مصرف مثل صنایع فولاد و آلومینیوم را شدیدا افزایش دهد که خوشبختانه با مقاومت رئیس جمهور در برابر چنین خواسته ای، لایحه بودجه سال آینده پس گرفته شد و قرار شد لایحه جدیدی از طرف دولت به مجلس ارائه شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی به هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در چین و کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت و گفت: هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در ایران چیزی برابر 9.7 درصد است، در حالی که این نسبت در چین که دارای منابع انرژی کافی نیست و انرژی لازم در صنایع مختلف از طریق واردات تامین می شود؛ تنها 10 درصد است. لذا دولت نه تنها رانتی به صنایع فولاد و پتروشیمی نمی دهد بلکه با افزایش قیمت می تواند آنها را در معرض قیمت های سنگینی هم قرار می دهد. در حالی که همین نسبت در قطر 4 درصد و در عربستان صعودی 8 درصد است. عربستان سعودی دارای منابع گازی به وسعت ایران و قطر نیست.

وی در خاتمه گفت: قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی به علت دخالت های مشکوک وزیر نفت به 8 سنت در هر متر مکعب رسیده است، در حالی که میانگین قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا 2.5 سنت بر مبنای دلار آمریکا است، لذا باید با تدابیر درست جلو افزایش این هزینه ها گرفته شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.