جستجو

قیمت سنگ آهن، در زمان نشست های موسوم به دوقلوی چینی ها یعنی نشست کنگره چین و جلسه کمیته سیاسی مشورتی خلق برگزار شد، تغییرات سینوسی نسبتا شدیدی را تجربه کرد، به صورتی که یک روز بیش از 10 دلار کاهش یافت، اما روز بعد بیش از 6 دلار رشد کرد و در مجموع این هفته کاهشی نزدیک به 9 دلاری را تجربه کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از مدیران آهن ، در ماه های آخر سال گذشته میلادی، بازار سنگ آهن در جهان دچار طوفان قیمتی شد و سونامی افزایش قیمت این ماده اولیه بسیاری از فعالان صنعت فولاد بخصوص فولادسازان چین را به خاطر کاهش حاشیه سودشان نگران کرد و حجم تقاضای تجار چینی به گونه ای بود که هر هفته رکود جدیدی در مقدار انباشت بنادر اصلی واردات سنگ آهن این کشور ثبت می شد.

این هفته در میان کنفرانس های دوقلوی چین، روند سینوسی قیمت سنگ آهن نشان داد که اعلام سیاست های کلی چین اثر زیاده رویی بازار این ماده اولیه دارد و باعث بروز پس لرزه های شدیدی در آن می شود. آنچه در این کنفرانس به عنوان سیاست فولادی چین یعنی کاهش واردات سنگ آهن و جایگزین قراضه آهن در تولید فولاد بیان شده، همان چیزی است که برخی تجار چندماه قبل درباره اعلام غیر مستقیم مقامات این کشور برای کاهش خرید سنگ آهن از استرالیا می گفتند؛ در واقع چینی ها برنامه سیاست اعمالی را زودتر از سیاست اعلامی در پیش گرفتند.

در حال حاضر قیمت هر تن سنگ اهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمال چین در شاخص پلتس با افتی 8.95 دلاری به165.7 دلار رسیده است، این به معنای آن است، که چین به شکل سریع تقاضای سنگ آهن خود را به نصف نخواهد رساند و طی یک برنامه 5 ساله تا سال 2025 این اتفاق رخ خواهد داد.

البته با توجه به اینکه کشور در بخشی دیگر از سیاست ها خود چشم به مخازن سنگ آهن در خارج از کشور خود و تصاحب آن ها به نفع تولید فولاد خودش دارد، این نکته را نباید از قلم انداخت مسیری که این کشور طی می کند، نه تنها کاهش وابستگی به سنگ آهن است بلکه روی نیاز بقیه کشورهای فولادی به سنگ آهن است، بلکه روی نیاز بقیه کشورهای فولادی به سنگ آهن برای درآمد زایی و توسعه سبز فولادی خود نیز حساب ویژه ای باز کرده است.

در نهایت ذکر این نکته مهم است که نباید اهمیت سیاست های اقتصادی پنج ساله چین و اثر آن روی بازار فولاد و سنگ آهن به راحتی عبور کرد، اما حتما باید سیاست های اعمالی را نیز به صورت جدی رصد کرد و میزان امکان اجرایی این سیاست ها را در سال 2021 بررسی کرد تا به نتیجه دقیق برای اینده روند نرخ سنگ آهن در دنیا رسید، هرچند تا 5 سال آینده بازار جهانی سنگ آهن باید بروز چنین پس لرزه های قیمتی را در ماه مارس در نظر بگیرد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.