جستجو

کارشناسان بر این باورند که مسدود شدن کانال سوئز توسط یک کشتی بزرگ باری که از سه شنبه گذشته به گل نشسته تاثیر فوری بر عرضه فولاد و سایر فلزات در سطح دنیا نخواهد داشت. با این حال انتظارات برای افزایش هزینه کرایه حمل بالاست که فشارها بر روند صعودی اخیر قیمت ها را نیز افزایش می دهد به ویژه در بازار فولاد و مس. این آبراه جهت حمل فولاد و مواد اولیه فولاد سازی از جمله سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی بین سی آی اس و آسیا از جمله چین به کار می رود. همچنین آلومینیوم و محصولات نیمه تمام فولادی بین اروپا و خاور میانه و حمل مس از کشورهای غربی به چین از این طریق صورت می گیرد. در واقع نگرانی های بازار کومودیتی ها فقط مربوط به کاز و نفت نیست. محموله های زیادی از کانال سوئز برای دسترسی به بازار های کلیدی آسیا استفاده می کنند از جمله گندم دریای سیاه و اروپا، زغال سنگ و سنگ آهن دریای سیاه و کودهای شیمیایی حوزه دریای بالتیک. حتی زغال سنگ و کک پتروشیمی آسیا از طریق این کانال به بازار هند راه پیدا می کنند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایفنا ، در این راستا برنامه های حمل کشتی ها نیز هم اکنون تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و تاخیر در حرکت کشتی ها نگرانی کمبود کشتی را نیز بیشتر کرده است. قیمت نفت و طلا پس از این مسدودی بالا رفته است. بیش از 150 کشتی در صف عبور از کانال هستند و ابهامات در بازار کومودیتی ها با این اوضاع بیشتر شده است چرا که کشتی ها نمی توانند از یکی از مهمترین مسیرهای کشتیرانی دنیا عبور کنند. انتظار می رود اختلالاتی در بازار مس چین نیز مشاهده شود. حتی اگر این مسدودی طی چند روز رفع شود یک تاخیر حداقل یک ماهه در حمل مس از کشورهای غربی به چین مشاهده خواهد شد چون زمان می برد تا کشتی هایی که در صف عبور هستند جابجا شوند. در مورد بازار فولاد نیز نکته کلیدی این است که این انسداد چقدر طولانی خواهد بود. در حال حاضر پیش بینی تاثیر چشمگیر بر صنعت فولاد اروپا دشوار به نظر می رسد. برخی معتقدند این اتفاق بیشتر یک بمب خبری بوده و اثرات آن بر بازارها کوتاه مدت و موقتی است. ولی در صورت طولانی شدن بر بازارها اثر گذاری بیشتری خواهد داشت.

منبع: platts

ترجمه: مونا تابان شمال

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.