جستجو

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در سال گذشته صبانور بیش از دو هزار و 200 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که رشد 188 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن داشت و توانست یک هزار و 500 میلیارد تومان سود عملیاتی داشته باشد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از فلزات آنلاین ، محمد کلانتری در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اظهار داشت: شرکت صبانور در سال 1376 با سرمایه اولیه 50 میلیارد تومان تاسیس و در سال 1390 با نماد «کنور» وارد فرابورس و در سال 1393 وارد تالار اصلی بورس تهران شد.

وی افزود: صبانور در حال حاضر از نظر تولید سنگ‌آهن و کنسانتره جزو 10 شرکت برتر کشور است و و بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در غرب و شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور خاطرنشان کرد: موضوع فعالیت اصلی شرکت صبانور، اکتشاف و استخراج از معادن سنگ‌آهن و فراوری کنسانتره و گندله و تکمیل زنجیره ارزش برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی است.

سرمایه صبانور به یک هزار و 800 میلیارد تومان خواهد رسید

کلانتری در خصوص تغییرات سرمایه صبانور، عنوان کرد: در سال 1376 سرمایه شرکت 50 میلیارد تومان بود که در سال 1395 این میزان به 300 میلیارد تومان افزایش یافت. از آن سال تا سال 1399 این میزان سرمایه ثابت باقی ماند. در سال 1399 تصمیم به افزایش سرمایه از 300 میلیارد تومان به یک هزار و 800 میلیارد تومان گرفتیم.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط طرح‌های توسعه‌ای شرکت و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به ویژه صبا امید غرب و فولاد کردستان، افزایش سرمایه یک هزار و 500 میلیارد تومانی را از دی ماه در دستور کار قرار دادیم. در اردیبهشت ماه گزارش بازرس قانونی و توجیه آن منتشر شد. در این رابطه بیانیه‌ای برای سازمان بورس ارسال شده که در حال بررسی است. امیدوار هستیم شرایط خوب پیش برود و در تیر ماه مجوز نهایی صادر شود تا بتوانیم مجمع فوق‌العاده را برای این موضوع برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور تصریح کرد: این افزایش سرمایه یک هزار و 500 میلیارد تومانی طی مدت دو سال انجام خواهد شد. پیش‌بینی کرده‌ایم در سال اول حدود 800 میلیارد تومان از افزایش سرمایه محقق شود و برای سال 1401 نیز 700 میلیارد تومان دیگر به سرمایه شرکت افزوده خواهد شد. اخذ مجوز و اطلاعات تکمیلی متعاقبا از طریق کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معادن و کارخانه‌های صبانور

کلانتری با اشاره به معادن تحت اختیار شرکت صبانور، بیان کرد: صبانور در دو استان همدان و کردستان فعالیت می‌کند که معدن باباعلی در استان همدان و معدن گلالی و شهرک در استان کردستان قرار دارند. ذخیره قطعی سنگ‌آهن شرکت 53 میلیون تن، ذخیره احتمالی 75 میلیون تن و مجموعا 128 میلیون تن ذخیره کلی است.

وی ادامه داد: صبانور همچنین کارخانه کنسانتره کردستان به ظرفیت اسمی یک میلیون تن در اختیار دارد که فاز نخست آن اواخر سال 1392 و فاز دوم اوایل سال 1396 افتتاح شد. همچنین کارخانه کنسانتره همدان به ظرفیت 600 هزار تن در سال 1393 به بهره‌برداری رسید و در ادامه کارخانه گندله‌سازی همدان به ظرفیت 550 هزار تن در شهریور ماه سال 1396 بهره‌برداری شد.

رشد تولید صبانور در سال 1399

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با تاکید بر افزایش چشمگیر تولید شرکت طی پنج سال اخیر، ابراز کرد: در سال 1395 میزان تولید سنگ‌آهن صبانور یک میلیون و 280 هزار تن بود که این میزان در سال 1399 به دو میلیون و 700 هزار تن رسید و بیش از دو برابر افزایش تولید داشتیم. میزان تولید در سال 1399 نسبت به سال 1398 حدود 16 درصد افزایش یافته است. تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی در سال 1395 یک میلیون و 128 هزار تن بود که در سال 1399 به بیش از دو میلیون و 20 هزار تن رسید و این میزان نسبت به سال 1398، 13 درصد رشد را نشان می‌دهد.

کلانتری مطرح کرد: تولید کنسانتره در صبانور در سال 1395 حدود 711 هزار تن بود که طی پنج سال گذشته دو برابر شد و در سال 1399 به یک میلیون و 400 هزار تن رسید. این میزان نسبت به سال 1398 بیش از 23 درصد افزایش نشان می‌دهد. علاوه بر این، تولید گندله که واحد آن به تازگی راه‌اندازی شده است، در سال 1399 به 500 هزار تن رسید و کمی با ظرفیت اسمی 550 هزار تنی خود فاصله داشت که در سال جاری به این ظرفیت خواهیم رسید. با این حال میزان تولید گندله در سال 1399 حدود 7 درصد نسبت به سال 1398 رشد داشته است.

محصولات در بازار داخلی به فروش می‌روند

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در خصوص وضعیت بازار تاکید کرد: محصولات صبانور تماما در بازار داخلی به فروش رفت و مجوز صادرات برای محصولات سنگ‌آهن ارائه نمی‌شد. ملاک فروش محصولات سنگ‌آهن از گذشته شمش فولاد خوزستان بود که نرخ فروش آن از ابتدای سال 1399 تا انتهای آن 165 درصد افزایش یافت. نرخ فروش محصولات صبانور شامل کنسانتره و گندله نیز مطابق با افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان نیز پیش رفت و تقریبا به همین میزان افزایش قیمت اتفاق افتاد. در سال جاری نیز این روند صعودی قیمت ادامه دارد.

به گفته وی، قیمت جهانی کنسانتره 65 درصد در سال گذشته از 99 دلار در هر تن تا 195 دلار در هر تن در اسفند ماه افزایش قیمت داشت که این افزایش قیمت با توجه به میزان تولید فولاد در چین و هدف‌گذاری این کشور برای تولید فولاد در برنامه‌های خود لحاظ کرده بود، اتفاق افتاد. ضمن اینکه مشکلاتی از سمت تامین‌کنندگان مواد اولیه به ویژه استرالیا و برزیل برای صادرات سنگ‌آهن رخ داد. افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد و به 240 دلار در هر تن رسیده است.

کلانتری اذعان کرد: با وجود قیمت‌های جذاب جهانی برای انجام صادرات سنگ‌آهن و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص، هنوز مجوز صادرات اخذ نشده است. حتی با اینکه چندین بار اقدام و با سازمان‌های مربوطه نامه‌نگاری کردیم اما این امر میسر نشده است. البته توجیه عدم صادرات این بود که درخواست در داخل برای سنگ‌‎آهن وجود دارد و به همین دلیل صادرات آن منتفی است.

افزایش چشمگیر درآمد و سود

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به میزان فروش درآمد این شرکت در سال 1399، عنوان کرد: درآمد شرکت در سال 1395 حدود 187 میلیارد تومان بود که در سال 1399 این میزان به دو هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب رشد 188 درصدی در میزان درآمد رخ داد. گفتنی است که 75 درصد افزایش درآمد شرکت صبانور ناشی از افزایش نرخ آن در بازار و 25 درصد دیگر به دلیل افزایش حجم تولید و فروش بوده است.

وی تصریح کرد: میزان درآمد فروش کنسانتره یک هزار و 200 میلیارد تومان ناشی از فروش 816 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته 228 درصد افزایش درآمد و 46 درصد در حجم فروش افزایش رخ داد. در سال 1399 در بخش گندله نیز میزان درآمد یک هزار میلیارد تومان به دلیل فروش 516 هزار تن بود که در میزان درآمد 151 درصد و در حجم فروش 22 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن رخ داد.

کلانتری در خصوص وضعیت سوددهی این شرکت، بیان کرد: میزان سود ناخالص در سال 1395 حدود 64 میلیارد تومان بود که این میزان به یک هزار و 500 میلیارد تومان در سال گذشته رسید و این میزان سوددهی نسبت به سال 1398 رشد 311 درصدی نشان می‌دهد. میزان سود پس از کسر مالیات شرکت نیز در سال 1399 به دو هزار و 200 میلیارد تومان رسید. از این میزان یک هزار و 500 میلیارد تومان آن سود عملیاتی بوده و 600 میلیارد تومان دیگر از سایر فعالیت‌ها و 80 میلیارد تومان از سهام شرکت‌های زیرمجموعه و سپرده بانکی حاصل شده است.

رشد قیمت سهام در سال 1399

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور مطرح کرد: قیمت هر سهم شرکت صبانور در ابتدای سال گذشته یک هزار و 400 تومان بود که در دوره اوج بورس حتی به پنج هزار و 600 تومان نیز رسید اما نهایتا در آخر سال قبل، قیمت هر سهم صبانور در رقم چهار هزار و 985 تومان ایستاد. آخرین قیمت سهام این شرکت پیش از مجمع پنج هزار و 256 تومان بود. البته قیمت سهم صبانور نسبت به بازار سهام افت زیادی نداشت و حتی این شرکت بالاترین بازدهی را به میزان 270 درصد (بیش از شرکت‌های هم‌گروه) داشت.

وی ادامه داد: ارزش بازار صبانور در ابتدای سال 1399 چهار هزار و 200 میلیارد تومان بود که در انتهای سال به 14 هزار و 600 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر، ارزش بازار صبانور به 15 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.

وضعیت پروژه‌ها

کلانتری در خصوص مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام شرکت صبانور، اظهار کرد: پروژه گندله‌سازی یک میلیون تنی کردستان یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها بوده که مالکیت 70 درصد آن برای صبانور و 30 درصد برای شرکت تجلی معادن و فلزات است. برآورد هزینه این پروژه یک هزار و 200 میلیارد تومان بوده و تاکنون 600 میلیارد تومان در آن از سوی دو شرکت سهامدار پرداخت شده است. شرکت‌های پیمانکار و مشاور انتخاب شده‌اند و در حال انجام مهندسی پایه و تفصیلی هستیم. همچنین سفارش‌گذاری تجهیزات خارجی به میزان 8.2 میلیون دلار پرداخت شده و تامین و پیگیری احداث زیرساخت‌های آن در دست اقدام است. قرار است این طرح تا سال 1402 به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اظهار کرد: پروژه مهم دیگری که از سوی صبانور در سال جاری به صورت جدی دنبال خواهد شد، طرح آهن اسفنجی و ذوب فولاد کردستان است. در این پروژه قرار است احداث یک واحد آهن اسفنجی به ظرفیت 1.6 میلیون تن در بیجار و ذوب و نورد یک میلیون تنی در قروه پیگیری شود. البته این پروژه عمدتا متعلق به ایمیدرو به میزان 44 درصد، 20 درصد کمیته امداد و 15 درصد کیمیا معادن سپاهان است. برای این پروژه نیز مجوز محیط زیست اخذ و مکان‌یابی آن صورت گرفته است. در همین حال پیش‌نویس قرارداد تخصیص آب منطقه‌ای کردستان و برق نیز به انجام رسید. ضمن اینکه انعقاد قرارداد انشعاب گاز در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: هزینه پروژه 1.6میلیون تنی آهن اسفنجی پنج هزار میلیارد تومان و پروژه ذوب و نورد یک میلیون تنی نیز 10 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و مجموع هزینه دو پروژه به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد. قرار شد 15 درصد این هزینه از محل آورده سهامداران باشد که دو هزار و 250 میلیارد تومان می‌شود. تا پایان سال 1399 سهامداران 110 میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. سایر هزینه‌ها به مبلغ 12 هزار و 750 میلیارد تومان از طریق فاینانس انجام خواهد شد. صبانور به عنوان مالک 20 درصدی پروژه تاکنون 22 میلیارد تومان از سهم خود را پرداخت کرده است.

کلانتری با اشاره به پروژه کنسانتره گلالی بیان کرد: این پروژه از طریق صبانور به تنهایی پیگیری می‌شود و در این رابطه گزارش امکان‌سنجی آن تهیه شده است. برآورد اولیه این پروژه نشان می‌دهد اجرای آن با تمام زیرساخت‌ها حدود 700 میلیارد تومان تخمین زده شده است. برای این منظور کارگروه انتخاب زمین تشکیل شده و محل احداث کارخانه مشخص شده است. همچنین مکاتبات اداری در خصوص اجرای پروژه انجام شد. ضمن اینکه مناقصه دو مرحله‌ای جهت انتخاب مشاور انجام شده و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این پروژه نیز در سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید.

اکتشافات

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با تاکید بر جدیت این شرکت برای فعالیت‌های اکتشافی، خاطرنشان کرد: پهنه اکتشافی راور پروژه‌ای برای شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود که قرار شد صبانور آن را اجرا کند. با توجه به اینکه عمر معادن سنگ‌آهن در کشور رو به اتمام است، مقرر شد صبانور وارد حوزه فلزات جدید همچون سرب و روی شود و در محدوده راور کرمان یک پهنه یک هزار و 300 کیلومتر مربعی را در سال 1396 در اختیار گرفت. روی این پروژه به مدت 18 ماه مطالعه پی‌جویی و اکتشاف انجام شد که به شناسایی 12 آنومالی پتانسیل‌دار انجامید. این 12 آنومالی در قالب پنج محدوده به مساحت 250 کیلومتر مربع ثبت شد.

وی ادامه داد: انعقاد قرارداد با پیمانکار جهت شروع عملیات ژئوفیزیک انجام شد. همچنین با توجه به معادن متروکه‌ای که در شهرستان کوهبنان و راور بود، یک طرح توجیهی برای تاسیس کارخانه فراوری در آن منطقه تهیه خواهد شد. این طرح توسط شرکت کاهنربا در دست اقدام است و تا یک ماه آینده تهیه خواهد شد. البته صبانور جواز تاسیس کارخانه و امتیاز برق و آب را نیز دریافت کرده است.

کلانتری تصریح کرد: اخیرا صبانور در یک مزایده شرکت کرد و توانست یک محدوده دارای سرب و روی به مساحت 33 کیلومتر را برنده شود که این محدوده نیز به محدوده‌های پیش‌تر یاد شده اضافه می‌شود. این محدوده قطعا به اقتصادی شدن احداث کارخانه فراوری کمک خواهد کرد.

ماموریت و چشم‌انداز صبانور

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اقدامات مهم شرکت را در سال گذشته فعال‌سازی احداث پروژه گندله، امکان‌سنجی و آغاز احداث پروژه کارخانه کنسانتره گلالی، اقدامات قانونی جهت اخذ پهنه‌های اکتشافی عناصر فلزی غیرآهنی همچون سرب و روی و انجام اکتشافات، افزایش ظرفیت پروانه بهره‌برداری دو معدن شرکت جهت افزایش استخراج، مهندسی مجدد و تامین تجهیزات مورد نیاز، انجام طرح‌های اکتشافی، اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، اخذ پروانه بهره‌برداری کارخانه‌های شرکت و دریافت معافیت مالیاتی عنوان کرد.

به گفته وی، چشم‌انداز شرکت صبانور دستیابی به رتبه برتر کیفیت، سوددهی و ایمنی به عنوان یکی از 10 شرکت نخست حوزه اکتشاف، استخراج و فراوری در سال 1404 بوده است.

کلانتری اذعان کرد: ماموریت این شرکت بهره‌برداری تولید و سرمایه‌گذاری سودآور در حوزه اکتشاف، استخراج، فراوری مواد معدنی به واسط تشکیل شرکت‌ها و یا تحصیل سهام مدیریتی آن‌ها، احداث خطوط تولید، ارتقای کمی و کیفی ظرفیت‌های موجود به همراه گسترش و پیاده‌سازی مفاهیم زیست‌محیطی، مسئولیت‌های اجتماعی در راستای تکمیل زنجیره فولاد و سایر کانی‌ها در کشور خصوصا استان آذربایجان غربی است.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در پایان مطرح کرد: در نهایت راهبردهای شرکت صبانور تحقق تولید سالیانه 2.5 میلیون گندله، 2.5 میلیون تن کنسانتره و استخراج چهار میلیون تن سنگ‌آهن، ارتقای سازمان به عنوان شرکت دارای بیشترین درآمد نسبت به هزینه در مقایسه با سایر شرکت‌های معدنی و تبدیل شدن به یکی از 10 شرکت برتر سودآور، ورود به عرصه اکتشاف، استخراج و فراوری سایر مواد معدنی به صورت مستقیم یا با مشارکت شرکت‌های صاحب نام داخلی و خارجی، هم‌افزایی پورتفوی محصولات هلدینگ و تکمیل زنجیره ارزش و افزایش دامنه اکتشافات معادن و مجوزهای استخراج سنگ‌آهن کشور است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.