جستجو

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید فن‌آورانه بدون دانش، دانشگاه و ارزش‌گذاری برای علم و پژوهش امکانپذیر نیست.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایرنا، «برات قبادیان» امروز (سه‌شنبه) در سومین جشنواره ملی «حاتم» (حمایت از تولید ملی) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: تولید نیازمند عناصر و لوازمی است که مهمترین آنها سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه است.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری همواره به سمت و سوئی که سود بیشتری داشته باشد حرکت خواهد کرد، همچنین تولید وابستگی مستقیم به نحوه سیاستگذاری داخلی و خارجی دارد.

سهم اندک محصولاتِ های‌تک در تولید صنعتی

در این همایش، «علیرضا شاهانی» معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس اظهارداشت: بر اساس گزارش یونیدو، بیش از ۶۵ درصد محصولات صنعتی ایران در سال ۹۶ منابع‌محور و حاصل خام‌فروشی بوده است.

وی بیان داشت: در این سال، محصولات با فناوری متوسط ۲۵.۵ درصد و محصولات با فناوری بالا تنها ۹ دهم درصد بوده است.

شاهانی ادامه‌داد: نگاهی به رشد بخش صنعت و معدن کشور طی سال‌های ۹۱ تا ۹۸ حاکی است ثباتی در حوزه برنامه‌های اقتصادی کشور در این بخش وجود نداشته که عواملی همچون شوک‌های اقتصادی، نحوه مدیریت و قوانین در این راستا تاثیرگذار بوده است.

معاون مطالعات پولی مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد صنعتی در سال ۹۶ حدود پنج میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۹.۵ میلیارد و در سال گذشته به ۲۵ میلیارد تومان رسیده و به عبارتی پنج برابر شده است.

وی ادامه داد: همچنین متوسط سرمایه گذاری برای ایجاد یک شغل در سال ۹۶ حدود ۲۸۸ میلیون تومان بوده که با افزایش ۲ برابری به ۶۱۶ میلیون تومان در سال ۹۸ رسیده است.

شاهانی بر لزوم تدوین استراتژی صنعتی در کشور تاکید کرد.

لزوم توجه به تولید مولد

در این مراسم «علیرضا محجوب»، دبیرکل خانه کارگر افزود: راه نجات کشور در شرایط تحریمی، غیرتحریمی و حتی در صورت رابطه خوب با سایر کشورها، از مسیر صادرات غیرنفتی می‌گذرد.

وی گفت: تولید فناورانه و مولد، رویکردی است که امروز کشورهای پیشرفته و پیشرو در پیش گرفته‌اند که رشد، توسعه و افزایش اشتغال‌زدایی را به دنبال خواهد داشت.

محجوب خاطرنشان‌کرد: اگر ثروت‌ها در جامعه به سمت تولید بیاید، مولد می‌شود و جهش تولید جز با کنترل نقدینگی و محقق نمی‌شود.

وی بیان‌داشت: امروز یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد کشور، نامولدها هستند که از بانک‌ها پول‌های بزرگ دریافت کرده و جایی برای توسعه موردها باقی نمی‌گذارند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.