جستجو

در تداوم تجارب موفق بومی سازی گهرزمین و با اتکا بر دانش، همت و جسارت مهندسین جوان و متخصصین کارآزموده این واحد، از سه دستاورد بزرگ بومی‌سازی، برای اولین بار در کشور، در سال جاری رونمایی خواهد شد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از معدن نامه ، مهندس سینا سالاری مدیر پروژه‌های بومی‌سازی گهرزمین با اشاره به فعالیت‌های این واحد عنوان کرد: بومی‌سازی گهرزمین از بدو تشکیل در سال ۱۳۹۵، با هدف‌گذاری “تولید و توسعه بر محور بومی سازی” و با اتخاذ مدل نوین بومی‌سازی مبتنی بر همکاری و همیاری کارفرما با پیمانکار در کلیه‌ی امور طراحی مهندسی و ساخت و با پذیرش ریسک مشترک، اقدام به ساخت قطعات و مجموعه‌های اساسی موردنیاز خطوط تولید شرکت با سطح کیفیتی قابل مقایسه و در مواردی، حتی برتر از نمونه های غربی، برای اولین بار در کشور نموده است. در همین رابطه، عملیاتی‌شدن پروژه‌های تاکنون بومی‌سازی، منتج به جلوگیری از خروج ارز به‌میزان حدود سالیانه ۱۰ میلیون یورو در سطح شرکت گردیده است.

وی با اشاره به برنامه‌های بومی‌سازی در سال جاری عنوان کرد: در راستای راهبردهای بومی‌سازی مبنی بر توسعه تدریجی فعالیت‌ها از قطعات و مجموعه ها به ساخت داخل ماشین آلات و تجهیزات و در تداوم تجارب موفق بومی سازی گهرزمین در ساخت محصولات فناورانه موردنیاز خطوط تولید، در سال جاری که به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین گردیده است، از سه دستاورد بزرگ بومی‌سازی رونمایی خواهد شد. این سه تجهیز خاص که برای اولین بار در کشور و با اتکا بر دانش، همت و جسارت مهندسین جوان و متخصصین کارآزموده این واحد، وارد چرخه تولید می شوند، عبارتند از:

۱) ماشین انباشت و برداشت ترکیبی (Combined Stacker-Reclaimer) کارخانه گندله‌سازی: بومی‌سازی این ماشین عظیم، با بیش از ۹۰۰ تن وزن و ظرفیت طراحی انباشت و برداشت، به‌ترتیب، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ تن بر ساعت، با همکاری گروه صنعتی منگان، در مرحله نصب تجهیزات بوده و دارای حدود ۹۰ درصد پیشرفت کلی است. لازم به ذکر است، بومی‌سازی این تجهیز پیچیده، علاوه بر خودکفایی و قطع وابستگی و توسعه توان طراحی، منتج به جلوگیری از خروج ارز به‌میزان حدود ۶ میلیون یورو و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم به میزان حدود ۱۵۰ نفر در زمان احداث و حدود ۵۰ نفر در زمان بهره‌برداری گردیده است.

۲) پوسته آسیاب گلوله‌ای (بال‌میل) ویژه خطوط فراوری کنسانتره: بومی‌سازی این پوسته سنگین با وزن ۱۲۰ تن و ظرفیت طراحی ۴۰۵ تا ۴۹۰ تن بر ساعت، در سه فاز طراحی پوسته، تولید ورق‌های فولادی میکروآلیاژ و ساخت پوسته برنامه ریزی و اجرایی گردیده است. پروژه مذکور، در حال حاضر، با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت، در مراحل پایانی فاز سوم، یعنی اتمام مرحله حساس جوشکاری و ورود به مرحله پیچیده ماشین‌کاری، با ساخت ماشین‌افزار با قابلیت نصب پوسته به طول ۱۲ متر، قطر ۶.۵ متر و وزن ۱۲۰ تن بر روی آن می‌باشد. شایان ذکر است، پروژه فوق در گروه صنعتی تامکار و تحت نظارت مستمر تیم کارشناسان فنی بومی‌سازی گهرزمین در حال اجرا می‌باشد.

۳) گیربکس خورشیدی سه‌مرحله‌ای سنگین و پیچیده سیستم HPGR ویژه خطوط فراوری کنسانتره: بومی‌سازی گیربکس‌های سنگین صنعتی، تاکنون یکی از نگرانی‌های بزرگ صنعت‌گران کشور بوده که مانع از ورود آن‌ها به توسعه ساخت این گیربکس‌ها گردیده است؛ لیکن، بومی‌سازی گهرزمین، با توجه به نیاز خط تولید و با ارزیابی دقیق توانمندی‌های طراحی و تجهیزاتی شرکت‌های سازنده گیربکس در کشور، نسبت به انتخاب شرکت ماشین‌افزار شمس به‌عنوان پیمانکار طراحی و ساخت گیربکس پیچیده سیستم HPGR پیش‌خردایش با توان کاری ۸۲۸ کیلووات اقدام نمود. شایان ذکر است، این پروژه، در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته و کلیه‌ی مراحل طراحی و ساخت اعم از تولید متریال اولیه (فورج و ریخته‌گری)، عملیات حرارتی، دنده‌زنی، سنگ‌زنی و … قطعات ساختنی در داخل کشور انجام شده است.

مدیر پروژه‌های بومی‌سازی اضافه کرد: با توجه به شناخت و اشراف بر توانمندی‌های بالای طراحی و ساختی کشور، برنامه‌های آتی بومی‌سازی در دو حوزه زیر تعریف شده است:

۱) ورود به بومی‌سازی گیربکس‌ها و الکتروموتورهای سنگین موردنیاز خطوط تولید شرکت که از برنامه‌های اساسی این واحد بوده و با هدف رفع کامل نیازهای شرکت به تجهیزات مذکور از طریق شرکت‌های سازنده داخلی برنامه‌ریزی گردیده است.

۲) ساخت داخل حداکثری تجهیزات کارخانه‌های در برنامه احداث شرکت که با هدف استفاده از توانمندی‌های داخلی و جلوگیری از خروج ارز در دستور کار این واحد قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از حمایت‌های مدیرعامل ارجمند که نگاه ویژه‌ای به مقوله بومی‌سازی دارند و همچنین، پشتیبانی‌ها و راهبردهای معاونت محترم توسعه و مهندسی که جرات و اعتماد به نفس ایجادشده در مهندسین و اقدامات منحصر به‌فرد تاکنون این واحد، مدیون افکار و همت بلند ایشان است، امید می‌رود با همراهی بیش از پیش تمامی ارکان اجرایی شرکت، شاهد قطع وابستگی کامل مجموعه معظم گهرزمین به منابع خارجی و در گام بعدی، خودکفایی کشور در تامین قطعات و تجهیزات موردنیاز صنعت معدن باشیم.

 

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.